PROJECTE AMBICIÓS

DMax descobreix el color de la guerra civil

La productora de 'Pòlonia' ha acolorit digitalment les imatges de la contesa en una sèrie documental que s'estrena dijous, 17 de novembre

Espanya dividida. La Guerra Civíl en color per Discovery Max / periodico

2
Es llegeix en minuts
JUAN CARLOS ROSADO / MADRID

Després del gran èxit obtingut amb 'La segunda guerra mundial en color', DMax va posar la mirada en el conflicte bèl·lic espanyol i va encomanar a Minoria Absoluta, els progenitors de 'Polònia' i 'Crackòvia', la tasca d’acolorir-lo. El resultat el veurem a partir de demà, dia en què es començaran a emetre els tres capítols d’'España dividida: La guerra civil en color' (22.30 hores), ambiciosa producció documental que ha exigit una feina molt laboriosa. Més d’un any i mig de treball a càrrec de 50 professionals és la targeta de visita d’una sèrie que pretén superar la seva predecessora.

Les imatges de la guerra civil conservades a la Filmoteca Espanyola i en altres arxius es podran veure per primera vegada en color gràcies a un sofisticat escàner importat del Regne Unit, que ha permès la digitalització en 4K (ultra alta definició) dels materials originals. Per fer-se una idea de la minuciositat amb què s’ha treballat, n’hi ha prou de dir que el procés d’acoloriment d’un sol pla de dos segons va requerir una setmana sencera. En total, s’han revisat 55 hores d’imatges per extreure les tres hores que duren els tres episodis, elaborats amb l’ajuda dels tècnics de la Filmoteca Espanyola. «Aquest és el projecte més ambiciós de DMax perquè es desenvoluparà en multiplataforma: s’ha estrenat en sales de cine fa tres setmanes una pel·lícula comprimida de 90 minuts, s’ha llançat un llibre i més endavant sortiran en DVD la pel·lícula i la sèrie», assegura el director de continguts de Discovery Networks, Alfredo Flórez.

TREBALL APASSIONANT

El canal va encarregar fa un any i mig la sèrie documental «als de 'Polònia'», encara que la productora catalana «Minoria Absoluta fa altres coses fantàstiques». «En l’elecció va ser determinant la presència de Francesc Escribano (director de la productora), que ens va dir de seguida que no els estàvem donant un treball, sinó un regal», recorda Flórez abans de destacar la «valentia» de la productora catalana a l’hora d’assumir un repte com aquest. «La veritat és que l’acoloriment ha evolucionat molt i ara és millor», assegura.

LLÀGRIMES D'EMOCIÓ

Francesc Escribano

Escribano resumeix en la paraula «passió» la feina confeccionada en aquests 18 mesos. «Teníem la sensació d’estar fent una cosa nova i amb una enorme llibertat i exigència», explica. Les dificultats van ser tremendes perquè gairebé tot el material que es conserva (el 1945 hi va haver un incendi al laboratori on es guardaven bona part de les pel·lícules de la guerra civil) és «propagandístic», de «deficient qualitat» i mancat de «so natural». «Quan vam veure les primeres imatges amb color ens van saltar les llàgrimes, perquè era com veure-les per primera vegada: el color l’entens i t’acosta, mentre que el blanc i negre t’allunya», afirma.

Notícies relacionades

La sèrie compta amb la supervisió de l’historiador britànic Antony Beevor i amb la veu com a narradora de l’actriu Mercè Montalà, que ha doblat Julia Roberts entre altres figures del cine. Per dotar els plans de colors reals, ha sigut necessària l’ajuda d’experts en les armes, medalles, uniformes i banderes de l’època. Cada capítol anirà seguit d’un especial en què els historiadors i els politòlegs n’analitzaran el contingut i el comentaran.

El colofó de l’entrega final serà un especial 'making of' en què s’explicarà com es va fer la producció, per la qual ja s’han interessat altres països com Mèxic, Itàlia, el Regne Unit i els Estats Units.