LES AUDIÈNCIES DEL FUTBOL

Tele 5 goleja amb l'Eurocopa

La cadena de Mediaset es dispara al juny i juliol gràcies a la gran acollida del torneig

mdeluna34661491 people view the euro 2016 final between portugal and france 160711122009

mdeluna34661491 people view the euro 2016 final between portugal and france 160711122009 / SIA-KAMBOU

2
Es llegeix en minuts
MANUEL DE LUNA / BARCELONA

Malgrat la discreta actuació de la selecció espanyola, l’Eurocopa de França s’ha convertit en la gran estrella de la televisió en aquestes últimes cinc setmanes, cosa que li ha permès a Tele 5 liderar sense rival, tant en el conjunt d’Espanya com a Catalunya. Segons les dades d’audiència, els 23 partits que ha emès la cadena de Mediaset li han proporcionat al juny i en els 10 primers dies de juliol més de dos punts extres de quota. I això, convé remarcar-ho, sense les audiències que hauria suposat tenir la Roja en les fases finals. Malgrat això, els 23 partits de l’Eurocopa han tingut una mitjana de 5.552.000 espectadors (37,7%).

Segons dades de Kantar Media, Tele 5 va firmar el juny de l’any passat un 15,2% de quota, que aquest 2016, amb la gasolina de l’Eurocopa, s’ha disparat fins al 17,1%. En aquest juliol, l’empenta de l’Eurocopa en les audiències encara ha sigut més espectacular: si el 2015 va tancar el mes amb un 14,6%, només en els 10 primers dies d’aquest juliol firma un 16,9%. 

«Realment, és espectacular l’audiència que té el futbol a Espanya», ha reconegut a EL PERIÓDICO un portaveu de Mediaset, que sí que apunta la possible raó d’aquest interès per seleccions estrangeres: «En aquests equips juguen molts futbolistes de la Lliga». L’exemple més clar estè en la final, amb prop de 10 milions d’espectadors en el França-Portugal, partit en què jugaven figures tan conegudes aquí com Cristiano Ronaldo, Griezmann, o el nou fitxatge del Barça, el francès Umtiti. 

ELS ALTRES NÚMEROS

Però si les audiències de l’Eurocopa han afavorit tant Tele 5, una altra cosa és el considerable cost que aquest èxit comporta, ja que el futbol, en televisió, és dels productes més cars que existeixen actualment. Segons experts del sector, al preu actual a què estan els drets audiovisuals dels grans tornejos i lligues, i la poca flexibilitat publicitària (no es pot tallar una emissió ni col·locar missatges publicitaris mentre la pilota està en joc), totes les cadenes hi perden diners.

En el cas concret d’aquesta Eurocopa, Mediaset va comprar els drets del torneig per uns 30 milions d’euros que, més els impostos i el cost de la producció pròpia (més d’un milió d’euros), pot haver sumat al voltant de 35 milions. ¿Això es compensa amb la publicitat? Sembla que no, ja que el mes de juny és el més dolent en publicitat i les xifres d’ingressos per espots es poden haver quedat en uns 15 o 20 milions d’euros.

Notícies relacionades

«No solament s’han de tenir en compte els ingressos publicitaris, sinó també el que t’estalvies en sèries, programes, pel·lícules..., que solen tenir un cost també molt alt». El càlcul de Tele 5 és que un terç de la inversió a l’Eurocopa ha significat un estalvi directe de programació de prime time.

Des de Mediaset insisteixen a assenyalar que tot estava ja molt calculat per no perdre diners amb l’Eurocopa, «i cobrir despeses». Per això, es van allargar tant les negociacions de compra dels drets, «que han costat menys de la meitat del que va pagar Cuatro per la primera Eurocopa que va guanyar Espanya, el 2008 –apunten–.  Al final –resumeix el portaveu–, el gran secret de la televisió comercial és saber portar els costos de producció».

França es paralitza amb la final

Només tres partits han aconseguit millor audiència: la semifinal Portugal-França (22,2 milions d'espectadors) i la final Itàlia-França (22.14 milions de dòlars) de la Copa del Món del 2006, i la victòria de França contra Itàlia en la final de l'Eurocopa del 2000 (21.44 milions).