LITERATURA TELEVISIVA
Com convertir el xou de 'Gran hermano' en un gran culebró
Una guionista del xou repassa les interioritats del popular 'reality'
Recollir tota la intrahistòria de les 10 primeres edicions deGran hermanoi plasmar-les en un llibre és el repte a què s'ha enfrontat Gilda Santana, la guionista del resum diari del concurs que emet des del 2000 a Tele 5. El resultat de la seva feina de formigueta ésDiez años de Gran hermana: Diario de una guionista, una curiosa obra en què relata com es construeixen històries dramàtiques televisives a partir de les imatges que ofereix un reality.
Santana és una cubana establerta a Espanya que ha participat en innombrables sèries, telefilms, telenovel·les i programes de telerealitat. El seu fitxatge perGran hermano es va produir el 2000, quan li van encarregar els resums. «Em van dir que volien que l'espectador els percebés com una sèrie de ficció o una telenovel·la, que s'enganxés a les trames i els personatges com si fos un culebró», recorda . Per aconseguir-lo li «va servir molt», com adverteix ella, haver participat en el guió de la famosa pel·lículaFresa y chocolate. «Tu no tens personatges, sinó persones que viuen situacions autèntiques i dialoguen, de manera que has d'aplicar els recursos de la ficció a una realitat», explica.
De tots els moments que ha viscut en el concurs, el més tens va ser l'expulsió de Carlos Navarro,el Yoyas, per maltractar Fayna en la segona edició. «La pressió mediàtica va ser brutal, perquè es van emetre en altres programes els pitjors moments de les discussions: jo, en els resums, vaig mirar que aquelles bronques apareguessin en el seu context i acompanyades de les escenes tendres de reconciliació», recorda. Al costat positiu de la balança hi col·loca la quarta edició (guanyada per l'«oveller» Pedro) i la novena (guanyada per Judith, per davant de Piero, Melania, Rodrigo...). La primera d'elles va ser «com una telenovel·la» amb aquell triangle amorós format per Pedro, Inma i Matías. «¡Ja hauria volgut jo escriure un guió de ficció com aquell!», exclama Santana, per a qui Inma, la dona actual de Pedro, va estar meravellosa i va ser «la gran guionista d'aquella edició».
DRAMA BÈL·LIC / La més «desagradable», la vuitena, amb els «Javi, Naiala, Laura, Daniel Sucio...», que van formar dos grups «disposats a aniquilar-se». «Resulta frustrant quan arribes a treballar i l'únic que ha passat aquell dia són quatre bronques: surts amb mal de cap i pensant que estàs explicant un drama bèl·lic», confessa desanimada.
Per incidents com aquells, el popular concurs ha decidit tornar als orígens en l'edició recentment estrenada. «He notat aquests dies que els nois estan més relaxats: em recorden els de les millors edicions», diu,
però refusa opinar sobre el capellà concursant suspès per l'Església. «Sóc cubana atea i no hi entenc».
- Maltractament a GENT GRAN La fiscalia investiga una vintena de casos d’abús econòmic d’avis
- Referent crític Felipe González amenaça de deixar de votar el PSOE si el Constitucional avala la llei d’amnistia
- Pardo de Vera va cedir contractes de 6,8 milions a una firma a petició de Koldo
- Relleu a l’entitat / La nova junta directiva Teresa Garcia-Milà, primera dona que assumeix la presidència del Cercle
- En dos anys Barcelona farà un simulacre d’onada de calor de 50 graus
- Feminismes ¿Per què les joves ja no fan ‘topless’?
- Protecció L’OCU resol una de les preguntes més freqüents de l’estiu: ¿es pot utilitzar la crema solar de l’any passat?
- Indústria ¿Què passa quan tanca una fàbrica? Mapa dels grans acomiadaments i principals reindustrialitzacions a Catalunya
- Festes populars Puig-reig reviu el seu passat templer
- Girona, territori gravel