En dos anys

Barcelona farà un simulacre d’onada de calor de 50 graus

L’Ajuntament desplega una estratègia perquè la capital catalana guanyi resiliència i prevenció davant temperatures extremes.

Ola de calor en Barcelona // Zowy Voeten

Ola de calor en Barcelona // Zowy Voeten

1
Es llegeix en minuts
Judith Cutrona
Judith Cutrona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Barcelona posarà a prova la seva resiliència davant la calor extrema i farà un simulacre per avaluar la resposta de la ciutat en un eventual escenari en el qual s’arribi als 50 graus. La idea és començar a treballar-lo en els pròxims mesos per poder fer-ho d’aquí a dos anys. Tot i que de moment només s’ha pensat i encara no se n’han concretat els detalls, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, va explicar ahir que es farà "en una zona localitzada de la ciutat" i que involucrarà institucions, serveis operatius, entitats i la ciutadania. La capital catalana pren com a referència el simulacre que va fer París el 2023.

L’objectiu és avaluar la capacitat de reacció de Barcelona davant condicions climàtiques extremes i anticipar-se a possibles reptes, com talls d’energia, riscos per a les persones, afectacions a la mobilitat o dificultat de transport de medicaments. D’aquesta manera, permetrà detectar què passa amb elements clau com les infraestructures i les comunicacions si s’arriba a pics extrems de temperatura, i també identificar els punts febles.

Creació d’un protocol

Notícies relacionades

Tot això desembocarà en la creació d’un protocol que determinarà què ha de passar en escoles, equipaments i espais freqüentats, com el transport públic, en cas que s’arribés a una situació en el qual el termòmetre marqués 50 graus. Per això és independent en quina data es faci. És a dir, "no fa falta estar justament en una situació de màxima temperatura", va assenyalar Bonet. El més important és poder elaborar un protocol de gestió d’aquest eventual escenari.

El simulacre s’emmarca en el pla Calor, l’estratègia que ha desplegat l’Ajuntament de Barcelona per fer front a l’augment de la temperatura la pròxima dècada, fins al 2035. Davant les projeccions que apunten que aquest augment continuarà produint-se i agreujant-se, el consistori contempla diverses accions ja consolidades, com per exemple la xarxa de refugis climàtics –que aquest estiu comptarà amb 400 equipaments– i noves línies de treball, per continuar adaptant la ciutat a deu anys vista. Inclou set objectius i 47 actuacions. Compta amb un pressupost inicial de 111,6 milions d’euros i permetrà millorar i posar "al dia" protocols existents per fer front a les onades de calor.

Temes:

Barcelona Calor