Pardo de Vera va cedir contractes de 6,8 milions a una firma a petició de Koldo
L’exassessor va alertar l’excap d’Adif dels problemes econòmics d’una constructora
L’administrador de l’empresa, que va entrar en preconcurs de creditors, era íntim amic de l’exassessor

L’expresidenta d’Adif Isabel Pardo de Vera va adjudicar quatre contractes per un valor total de 6,8 milions d’euros a la constructora Levantina, Ingeniería y Construcciones S.L. (LIC), investigada per l’UCO de la Guàrdia Civil per la seva estreta vinculació amb la trama Cerdán, després que Koldo García l’alertés que l’empresa patia "problemes" econòmics.
"¿Tens alguna cosa d’emergència? Necessito dos milions. Levantina ho està passant aquí; quan dic aquí és aquí. ¿Tens alguna emergència en algun lloc de baix? És que estan a punt de tenir un problema, necessito que facin alguna cosa ara, aquest mes... per parlar de la liquidació", va dir Koldo a Pardo de Vera en una conversa gravada el 18 de novembre del 2020 que obra en poder dels investigadors.
En la gravació, Pardo de Vera argumenta que ja han donat a aquesta constructora una obra d’emergència "de 700.000 euros fa poc; deixa’m mirar-ho". "A veure el que tinc; si passa, passa, però si no passa...", va respondre a Koldo davant la seva insistència per ajudar l’empresa amiga, que va entrar en preconcurs de creditors dos anys després, a finals del 2023.
Set mesos després de la conversa entre l’exassessor de José Luis Ábalos en el Ministeri de Foment i Pardo de Vera, l’empresa de la trama –un dels seus amos, José Ruz, era amic íntim de Koldo, segons l’UCO– no va resultar adjudicatària de contractes d’emergència, però sí que va guanyar quatre substanciosos contractes d’Adif després de concurs públic, l’últim adjudicat poques setmanes abans que Pardo de Vera deixés el seu càrrec per ser la nova secretària d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.
"Un lloc de baix"
La primera obra va ser adjudicada a LIC el 29 de març del 2021, en "un lloc de baix", com demanava Koldo, a Extremadura. Era el projecte de "reparació del pont sobre el tàlveg de la Rivera de Huesna en el P.K.194/524 de la línia de Mèrida a Los Rosales". El pressupost de l’adjudicació es va tancar en 1,7 milions d’euros i LIC va guanyar el concurs al qual es van presentar 11 empreses per tenir la millor proposta "qualitat-preu", com recull el document d’Adif del concurs en el Portal de la Contractació.
El 19 d’abril del 2021, la constructora de la trama va guanyar una altra obra per 452.001 euros per al "tractament de trinxeres" del tram de bifurcació de Peña Rubia, a la línia Soto del Rey-El Entrego. De les 10 ofertes que van ser presentades, va ser la "millor en relació qualitat-preu". La següent adjudicació que se li va atorgar va ser en la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona-Frontera Francesa, en què, per la quantitat de 694.586 euros, haviade condicionar un pas superior per prolongar "l’avinguda del Tenor Fleta". Va ser adjudicada el 28 de maig.
Notícies relacionadesL’última obra atorgada va ser la més substanciosa, quatre milions d’euros, per a "la millora de punts singulars a les províncies de Barcelona i Girona, motivat per les obres de la línia d’alta velocitat Madrid-Saragossa-Barcelona-Frontera Francesa". LIC va guanyar entre les 12 ofertes presentades, un altre cop, per la "millor relació qualitat-preu". L’acord del concurs es va tancar el 10 de juny, un mes i mig abans que Pardo de Vera deixés el seu càrrec.
En total, segons l’UCO, LIC va aconseguir contractes amb el Ministeri de Transports que van ascendir a 94 milions d’euros. La majoria en UTE amb grans constructores. Els investigadors consideren que el constructor valencià "es va erigir en un element comú als principals investigats".
- Accident Mor un turista català a l'illa indonèsia de Bali mentre realitzava pesca submarina
- Compromís amb ERC El Govern es prepara per aprovar al setembre la quitació del deute de Catalunya, extensible a totes les autonomies
- Previsió meteorològica Pluges a Catalunya: el Meteocat activa avisos en aquestes comarques
- Conflicte Sally Rooney podria ser arrestada per delicte terrorista després de mostrar el seu suport a Palestine Action
- Els veïns d’un edifici de promoció pública tenen por i denuncien avaries constants
- 147 anys La Colla Jove de Tarragona venç el mite del pilar de 8 a la plaça de les Cols en un Sant Magí històric
- EL FUTUR DEL ‘9’ Lewandowski entra al seu quart (i últim) capítol amb el Barça
- Accident Mor un turista català a l'illa indonèsia de Bali mentre realitzava pesca submarina
- Foc Detingut un menor de 17 anys com a presumpte autor de vuit incendis forestals a Santiago
- Conflicte Sally Rooney podria ser arrestada per delicte terrorista després de mostrar el seu suport a Palestine Action