CIÈNCIA
La revolució digital obre noves maneres de compondre música
Un programa sorgit a la UPF permet als internautes col·laborar per crear cançons
Els investigadors també desenvolupen violins virtuals per aprendre a interpretar

Alfonso Pérez, investigador de la UPF, toca un violí amb sensors.
Hatsune Miku té 16 anys, porta els cabells blaus i els seus discos són tot un èxit al Japó. No obstant, el més peculiar d’aquesta estrella del pop és que només existeix a internet. A més a més, les cançons que interpreta són compostes per centenars d’usuaris anònims a través d’un programa informàtic.
La veu de Hatsune Miku va ser inventada fa un parell d’anys a Barcelona. Llavors, l’equip de Xavier Serra, director del Grup d’Investigació en Tecnologia Musical de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), va ultimar el disseny del programa Vocaloid, en col·laboració amb l’empresa Yamaha. Si s’introdueixen al programa les notes d’una melodia i unes paraules, el sistema produeix una veu humanoide que interpreta la peça. L’empresa va afegir al programa uns personatges animats capaços de simular la interpretació de la música.
«Alguns mesos després de la seva sortida al mercat, va aparèixer en una xarxa social japonesa un vídeo d’un d’aquests personatges, en concret la cantant de cabells blaus», recorda Xavier Serra. «De seguida es va convertir en un fenomen: la gent va començar a compondre cançons per a ella i fins i tot a inventar-li una biografia», explica.
COMPOSICIÓ COL·LECTIVA /L’episodi de Hatsune Miku és un exemple de les potencialitats obertes per a la trobada de l’enginyeria del so amb internet. «La creació de música a les xarxes socials, el que jo anomeno música 3.0, és l’última frontera de l’aplicació de la tecnologia a la música», explica Serra.
Segons l’investigador, casar art i tecnologia va ser una cosa normal en segles passats. «Músics com Bach o Beethoven estaven en estret contacte amb tecnòlegs que dissenyaven els seus orgues, els seus violins o els seus pianos», prossegueix. Aquesta manera d’operar va entrar en decadència al segle XVII, segons l’investigador. Llavors, es va establir una tradició clàssica tan prestigiosa que va costar molt modificar-la. «Tan sols l’arribada de les tecnologies electròniques, al segle XX, va modificar l’escenari», diu.
La irrupció de l’electrònica va incidir sobretot en la creació de sons i fins i tot veus humanes sintètiques. L’equip de la UPF segueix treballant en aquesta línia. L’últim resultat és el disseny d’un violí virtual, projecte coordinat per l’investigador Alfonso Pérez.
Durant la seva tesi doctoral, desenes de violinistes van executar el seu repertori de peces al laboratori del grup d’investigació. Els instruments i arcs estaven preparats amb sensors perquè una càmera detectés els seus moviments i els associés als sons emesos. D’aquesta manera, durant l’any passat Pérez va desenvolupar un programa capaç de reconèixer aquests gestos quan es replicaven amb un instrument fictici i de reproduir els sons corresponents. «Aquest sistema captura el que ni la partitura ni la gravació aconsegueixen representar: el gest del músic», explica Serra. Per això, el programa podria ser de gran ajuda per als intèrprets.
EL GOOGLE DELS SONS / «La creació de nous instruments és un dels canvis més revolucionaris en aquest camp», afirma Serra. Elreactable, declarat millor nou instrument del 2007, també es va gestar al Grup de Tecnologia Musical de la UPF. No obstant, Serra apunta a internet com la principal font de sorpreses per al futur. «Amb el projecte Free-
sound estem explorant aquest camí», explica. Es tracta d’un gran arxiu de sons a internet que inclou des de la gravació d’un Stradivarius fins al soroll d’una porta que es tanca. Tot això, penjat a internet pels mateixos usuaris.
«La presència de més de 100.000 sons arxivats fa que molts músics el facin servir per a les seves composicions, fins i tot per a sessions dedjen directe», comenta Serra. No obstant, el que més pica la curiositat de l’investigador són les sorpreses que puguin sorgir de la contribució dels usuaris. Per això, l’equip està organitzant una sèrie de cursets per educar grups de joves usuaris a gravar i penjar sons de manera correcta.
- Visita a Catalunya El Rei carrega contra les «identitats excloents» i els «extremismes» des de Montserrat
- Anna Gatell: "Els pares han perdut l’autoritat i ignoren els perills del mòbil"
- Entrevista Javier Albares, metge: «L’ús excessiu de pantalles pot provocar símptomes que portin diagnòstics equivocats de TDAH»
- L’ATHLETIC DEMANA «RESPECTE» El silenci de Nico Williams davant la tempesta a Bilbao: desconnexió a les illes Maurici i a l’espera del pagament de la clàusula
- Mobilitat Interromput el servei d'un tram de la R3 i retards a la R4 de Rodalies