Els Mossos incauten la partida de metamfetamina més gran descoberta mai a Europa

Un error dels traficants va permetre descobrir 131 quilos d'aquesta perillosa droga

La mercaderia va viatjar des de Jalisco, a Mèxic, amagada en llaunes de pinya i el seu destí final era Austràlia

1
Es llegeix en minuts
MAYKA NAVARRO / BARCELONA

Meth, cristall, meta, gel o guix, la metamfetamina té molts noms, diverses maneres de consumir-la i un sol final: la destrucció personal del drogoaddicte. Els Mossos d'Esquadra han incautat 131 quilos d'aquest poderós psicoestimulant, una quantitat astronòmica, la partida més gran que s'ha descobert mai a tot Europa. Costa investigar el tràfic d'aquesta substància manufacturada en laboratori i que tot i ser la segona droga més consumida al món, després del haixix, segons les dades de l'ONU del 2013, a Espanya encara té un addicte molt restringit. La partida es va descobrir en una nau de l'Hospitalet de Llobregat llogada per un càrtel mexicà que s'havia traslladat a Espanya a controlar de prop el llarg viatge que la droga havia de fer des que va sortir dels laboratoris de Jalisco fins a Austràlia, el punt final. La mercaderia viatjava amagada en llaunes de pinya en almívar. Un error de l'organització va provocar que quatre de les 18.000 llaunes de pinya arribessin a un empresari barceloní durant una reunió per examinar la mercaderia i decidir si comprava aquesta marca de fruita per al seu establiment. El càrtel havia creat una infraestructura real de distribució de fruita per donar aparença legal a un negoci que només pretenia omplir els mercats d'aquesta pols blanca tan destructiva.

Notícies relacionades

L'inspector en cap de l'àrea central de Crim Organitzat de la Divisió d'Investigació Criminal dels Mossos d'Esquadra, Antoni Rodríguez, ha detallat aquest migdia en una interessant compareixença el 'modus operandi' de la complexa organització que havia aconseguit passar desapercebuda en el complex món del trànsit internacional de mercaderies. En moltes ocasions aquestes investigacions surten bé gràcies a una xivatada, altres, per la rigorosa anàlisi de la documentació que realitza l'Agència de Vigilància Duanera als ports, especialment en les anomenades rutes calentes, aquesta vegada la sort va venir de la mà d'una errada d'un dels detinguts. Tot i que les llaunes amb droga estaven marcades per diferenciar-les de la resta amb pinya al seu interior, quatre llaunes van arribar al despatx del comercial. Aquí van entrar els mossos que, amb molta habilitat, van aconseguir que els traficants no sabessin que havien estat descoberts per portar-los fins al magatzem a l'Hospitalet on guardaven la resta de la mercaderia.

El valor del material intervingut al mercat és incalculable. És una droga amb preus molt dispars segons el país. Encara que és a Austràlia on en aquests moments es paga més per ella, es consumeix en cercles més oberts que únicament les festes restringides, i on els mossos sospiten que anaven destinats els 131 quilos d'aquesta pols blanca tan perjudicial.