Apunt
Floridura

El 1869, John Stuart Mill va publicar La esclavitud de las mujeres, un tractat molt provocador per al seu temps, en el qual va denunciar la submissió secular de la dona a l’home, va analitzar les raons antropològiques i socials del desig de preponderància masculina i va entonar una defensa emocionant de la capacitat de les dones per igualar-se als homes en qualsevol terreny, inclosa la vida pública.
El més interessant d’aquest assaig, que avui podríem considerar un pioner del feminisme masculí, a més d’una obra molt avançada a les idees de la seva època, és la manera en què l’autor ataca els comportaments autoritaris, que per a ell són fills de la ignorància i la indiferència; i també la manera en què reconeix obertament la influència de la seva dona, Harriet Taylor, no només en la seva felicitat, sinó també en la seva obra (i en aquesta molt en concret).
El missatge és clar: millor conèixer-nos, respectar-nos i col·laborar en igualtat de condicions perquè la societat millori. El to de l’assaig era optimista. Vull dir, Stuart Mill pensava que tal cosa passaria. Per descomptat, el seu text va causar irritació, especialment entre la casta masculina que veia perillar els seus privilegis.
Notícies relacionadesLlegir els clàssics ensenya, en paraules del mateix Stuart Mill, a "pensar malament de la condició humana". El món ha sigut sempre més o menys el mateix i els mals tendeixen a reaparèixer. Sí, de tant en tant sorgeix un Stuart Mill i ventila una mica la casa, però la ignorància i la indiferència apareixen de nou, com taques d’humitat molt persistents. Li hem posat noms moderns –manosfera, incel, moviment red pill...- però són els mateixos bèsties de qui parlava Stuart Mill. Els culpables que el món de vegades sigui un lloc lamentable. Molt més lamentable quan els mascles més poderosos del planeta són com les bèsties talosses contra les quals carregava el filòsof anglès.
Ens queda el consol de saber que, malgrat tot, les coses han canviat molt des de 1869 i que, precisament per això, els incels es posen com es posen. I ens queda també esperar que arribi aviat un altre Stuart Mill, obri les finestres i ventili una mica el món, que fa olor de floridura i entossudiment que fa fàstic.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Alerta Fernando Simón demana preparar-se per al pitjor: "Cada vegada seran més freqüents"
- Baix Llobregat A la venda la mansió de luxe on va viure un exjugador del Barça a Gavà: espectacular i exclusiva
- Alimentació El nutricionista Pablo Ojeda desvela la fórmula per acabar amb la inflor abdominal: "Importa més del que creus"
- 1.617 dies de suspensió de funcions Sanció de quatre anys sense sou ni feina al policia de Badalona que va robar sobres de pernil de 25 euros en un Mercadona
- Detectat un linx ibèric en llibertat a Catalunya
- Polítiques socials Aldarulls o Catalunya fraterna
- El problema habitacional El sector immobiliari dubta que el PSOE aprovi les seves mesures en habitatge
- Les causes de l’apagada "Un experiment fallit"
- Anàlisi El gir copernicà de González Amador
- Causa reoberta Imputats dos excàrrecs del Govern de Madrid per la covid en residències