L’ibis ermità, pròxim inquilí de l’Empordà
El Departament de Territori impulsarà la reintroducció al Montgrí d’aquesta espècie amenaçada. Seguint l’estela d’uns ultralleugers que els guien, una bandada criada en captivitat procedent d’Àustria ha creuat aquests dies Catalunya –per segon any consecutiu– en ruta cap a Cadis.

El mètode de la "migració assistida" utilitzat per reforçar la reintroducció dels ibis ermitans gairebé crida més l’atenció que el seu cap pelat i vermell, segurament el tret més emblemàtic d’aquesta au amenaçada. Com ja va passar l’any passat, una bandada d’aquests ocells vola per segon any consecutiu des d’Àustria fins a Cadis, seguint l’estela d’uns ultralleugers que els guien.
Es tracta d’un programa europeu Life pensat per garantir la recuperació d’aquesta espècie. L’objectiu és connectar les poblacions del nord amb les andaluses i italianes. I per aconseguir-ho, les aus criades en captivitat, que van aprendre a seguir l’aparell paramotor i les seves cuidadores, com si fossin una espècie de "mares adoptives", realitzen aquesta curiosa migració que en un futur es podria desenvolupar de manera natural.
Durant aquesta setmana, els 36 ibis estan creuant Catalunya. Dimarts van dormir a Hostalric, en unes gàbies mòbils, i ahir van descansar a les comarques del sud de la comunitat autònoma. D’aquesta manera, van avançant en el seu camí cap a Andalusia. No obstant, la Generalitat pretén que, l’any que ve, una part dels ibis ermitans es quedin al massís del Montgrí (Baix Empordà). L’espai concret escollit és la finca Torre Ponsa.
Després que aquesta au de plomatge fosc, tot i que amb reflexos violeta quan li toca el sol, desaparegués de la península Ibèrica, es va reintroduir a Andalusia en la dècada dels 90. Però el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica treballa amb la idea d’impulsar la presència de l’ibis ermità també a Catalunya. L’estudi de viabilitat ja s’està redactant i l’entitat Waldrappteam Conservation and Research, que lidera el projecte europeu, veu amb bons ulls la proposta, que ha liderat el secretari general de Transició Ecològica, Jordi Sargatal.
Es considera que la situació de Catalunya és òptima, perquè queda a mig camí d’Andalusia, en aquest llarg viatge de 2.800 quilòmetres. La intenció de la conselleria és que el 2025 l’Empordà no sigui tan sols un lloc de passada, sinó la nova llar d’una petita colònia d’ibis ermitans.
La fundació Alive, presidida pel biòleg Bernat Garrigós, i l’entitat AAPNE (Amics dels Aiguamolls i del Patrimoni Natural de l’Empordà) han mostrat interès per participar en el projecte.
Electrocucions
Notícies relacionadesLes electrocucions són la principal causa de mortalitat d’aquesta espècie. La segona, la caça il·legal. Però, malgrat aquestes dificultats, la reintroducció dels ibis comença a escriure ja una història d’èxit en el món de la conservació. L’equip que lidera el projecte Life alerta de les complicacions que el canvi climàtic imposa als ibis. El canvi de les temperatures ha modificat els hàbits d’aquesta espècie i les condicions climàtiques els inciten a migrar abans del que ho feien.
Algunes veus dins del sector conservacionista adverteixen que és prioritari recuperar hàbitats degradats i protegir les espècies en perill d’extinció que encara es troben a Catalunya, abans de proposar reintroduccions. Avisen que no es pot posar en marxa una reintroducció si les condicions que van provocar l’extinció d’una espècie continuen presents.
- La nova Casa Blanca Les protestes contra Trump s’estenen per tot els EUA
- Tempesta judicial i política Una gravació de Koldo vincula Santos Cerdán amb comissions
- Mesures per al curs vinent Educació restringirà encara més l’ús de mòbils i pantalles als centres
- La relació post-Brexit La UE, Espanya i el Regne Unit segellen un acord polític històric sobre Gibraltar
- Comissió al Parlament El Govern actualitzarà el model d’immersió lingüística
- Perspectives El BBVA estima que el preu de la vivenda pujarà, almenys, el 7,3% aquest any i el 5,3% el pròxim
- Presumptes comissions Santos Cerdán dimiteix com a secretari d'Organització i deixa el seu escó al Congrés
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- En sentit Trinitat Tallades les rondes Litoral i de Dalt de Barcelona per la pèrdua de càrrega d'un camió i un accident
- Jonathan Andic deixa la direcció de Mango Man per centrar-se en el lideratge de les patrimonials de la família