Mobilitat
«Se’t fica el soroll al cap»: les parades de bus interurbà en ple carrer desesperen els veïns de Barcelona
La manca d’estacions i l’escassa electrificació de la flota agreugen el malestar dels ciutadans
Només un de cada 100 autobusos interurbans de Catalunya està electrificat
Barcelona continua arrossegant una manca històrica d’estacions d’autobusos. Més enllà de les limitades instal·lacions de Sants, Fabra i Puig i l’estació del Nord, la resta són baixadors situats en plena via pública, a les calçades de carrers com la Gran Via, la ronda Universitat, la Sagrera i la Meridiana. Aquesta falta d’infraestructures obliga a ubicar les parades en carrers molt transitats, cosa que genera molèsties als veïns que viuen al davant, especialment pel soroll dels motors a combustió. Només un de cada 100 autobusos interurbans de Catalunya està electrificat, un fet que agreuja encara més el problema en punts d’origen i destinació com la capital catalana.
L’autobús arriba a la parada, s’atura i pot tardar fins a 15 minuts a recollir la llarga cua de passatgers que espera per pujar. Aquest temps pot semblar breu, però es converteix en una molèstia considerable si es té en compte que no es tracta d’un sol vehicle, sinó de centenars al llarg del dia, des de les cinc del matí fins a les 22.30 hores de la nit. Durant aquells minuts –que varien segons l’afluència de viatgers– el motor se sol mantenir encès.
«Entenc que per al bus suposi un cost apagar i encendre el motor en tan poc temps, però ¿i el cost per als veïns, què?», denuncia a EL PERIÓDICO una veïna que viu al bloc de davant de la parada provisional del carrer Espronceda, a la Sagrera, a escassos metres de la Meridiana.
La parada provisional de bus interurbà al carrer Espronceda. /
No viu en el primer ni en el segon pis, sinó en el quart, i assegura que els del setè també ho senten: «És que fa un efecte tub insuportable». «A les cinc et desperta el motor. Se’t fica el soroll al cap i ja no pots dormir», afegeix. Reconeix que ara alguns conductors apaguen el motor mentre pugen els passatgers, una cosa que agraeix. Explica que fa unes setmanes fins i tot alguns veïns van col·locar un cartell a la parada per queixar-se de les molèsties.
En el número 346 hi ha una de les parades provisionals instal·lades arran de les obres a l’avinguda Meridiana, que pacifiquen el tram entre els carrers Felip II i Fabra i Puig. «Estarem així fins que s’acabin les obres», comenta una altra veïna, poc esperançada que la molèstia acústica finalitzi aviat. Els treballs en aquest tram, iniciats a l’abril, formen part de la transformació de l’avinguda i afecten de ple la zona intermodal de la Sagrera. La reubicació de parades ha alterat el recorregut de fins a 16 línies interurbanes.
Parades de bus interurbà a l’avinguda Meridiana. /
El soroll de cotxes i motors a la Meridiana és pràcticament inevitable. Bé ho sap un matrimoni que fa tants anys que viu en aquesta artèria que no creuen que el soroll dels interurbans sigui per a tant. «A més, és provisional, ¿no?», comenten. Més empàtica es mostra una altra parella que, tot i que el seu pis dona a la part posterior, reconeixen que el soroll pot ser molt molest. «És que en passen molts, molt seguits», justifiquen. L’acumulació d’autobusos també els complica sortir del seu pàrquing, ja que només disposen d’un carril d’incorporació. Més enllà d’això, apunten al problema de fons: la falta d’electrificació de la flota i d’estacions adequades a Barcelona. «Les que hi ha són molt petites», assenyala ella.
«No tenim solucions»
Tot i que al barri del Fort Pienc sí que compten amb l’estació del Nord, el problema és semblant. «Aquest equipament ha anat creixent perquè no s’han construït les estacions que es van planejar fa la tira d’anys a la Sagrera i a Sants», critica el vicepresident de l’associació de veïns del Fort Pienc, Jordi Casanova. A més, lamenta que han rebut parades que abans estaven al centre i es van traslladar per les queixes d’altres veïns afectats. Denuncia una llarga llista de molèsties, centrades sobretot en el soroll: «Els motors encesos a l’estiu per mantenir l’aire condicionat, a l’hivern per la calefacció, a l’arrencar, la contaminació de fums…», enumera.
Viatgers a l’estació del Nord de Barcelona. /
Els veïns han portat l’assumpte a diversos consells de barri. En un d’ells, celebrat al maig, el veí Marc Salomó ho va resumir amb contundència: «S’ha de reduir d’alguna manera el nombre d’autocars, perquè tothom s’està queixant». I va afegir: «No tenim solució. Si els busos no són elèctrics, haurien d’estar fora de la ciutat». Precisament l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya han explicitat els últims mesos que l’horitzó és créixer en transport col·lectiu per carretera, no reduir-lo. La tinenta d’alcaldia Laia Bonet va arribar a concretar l’aspiració de doblar el nombre de persones que arriben a Barcelona en bus cada dia i que arribin a 400.000, per pal·liar el col·lapse viari i ferroviari.
El precedent de la ronda Universitat
Notícies relacionadesNo és la primera vegada que passa. A la ronda Universitat existia pràcticament una estació encoberta d'autobusos, que es va reduir substancialment fa quatre anys aprofitant les obres d’ampliació del costat muntanya. Llavors es van traslladar 11 de les 15 línies interurbanes que tenien allà el seu origen o final cap a altres emplaçaments.
No obstant, les noves ubicacions triades –la Gran Via, l’estació del Nord o Sants– no han resolt el problema, només l’han desplaçat. La falta d’una xarxa real d’estacions i l’escassa electrificació de la flota continuen sent una assignatura pendent. Mentrestant, els veïns continuen suportant el soroll, el fum i l’espera d’unes solucions que, per ara, no arriben.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- "Florentino, ven-lo d’una vegada a l’Aràbia"
- Actuació policial Els Mossos salven a Barcelona una dona que es volia suïcidar i que va quedar penjada de la façana
- Hisenda confirma: Aquest és l’únic poble fora de Barcelona que entra al top-20 dels més rics de Catalunya
- Mobilitat «Se’t fica el soroll al cap»: les parades de bus interurbà en ple carrer desesperen els veïns de Barcelona
- Un any de la dana Protestes contra Mazón als carrers de València: 229 mantes tèrmiques per recordar les víctimes
