Educació

El rescat de les biblioteques encara no arriba a les escoles

El projecte pilot per fomentar la lectura, que havia de començar al setembre com a mesura estrella per revertir els mals resultats en comprensió lectora, encara no ha aterrat a les escoles, tot i que la conselleria afirma que la iniciativa tira endavant

El rescat de les biblioteques encara no arriba a les escoles

HELENA LÓPEZ

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Una de les mesures urgents (és a dir, que cal aplicar el curs 2024-2025) presentades pel grup d’experts a qui el Departament d’Educació va demanar dissenyar un pla per remuntar el fiasco de PISA, apuntava a la necessitat de "donar força i prioritat a l’establiment del pla de lectura de centre com a eix dinamitzador de la lectura, promoure la biblioteca escolar i la figura del bibliotecari, i els recursos per fomentar la lectura com a font de plaer i d’accés a la informació".

Es tracta de l’enèsima demanda de rescatar les biblioteques escolars, marcades per un deteriorament que ve de lluny i és profund. Segons les últimes xifres oficials, més del 40% de les escoles catalanes no tenen biblioteca escolar tot i que hi estan obligades per llei. Les conseqüències d’aquesta llacuna es noten des de molt abans de PISA. Per exemple, els estudiants catalans de 4t de primària van baixar 15 punts des del 2016 a l’últim estudi PIRLS presentat el maig del 2023, i van amb un curs de retard respecte a Astúries.

Malgrat aquesta situació flagrant (la mala comprensió lectora també és evident als resultats de català, 72,3 punts, i castellà, 71,6, a les últimes proves de competències bàsiques de 4t d’ESO, els pitjors de l’última dècada), l’operació rescat de les biblioteques escolars a Catalunya que el mateix Departament va anunciar el maig del 2023 que començaria aquell mateix setembre amb un pla pilot a 50 centres continua sense aterrar a les escoles quan està a punt de començar el tercer trimestre, amb una conselleria remoguda per la convocatòria d’eleccions anticipades el 12 de maig desencadenada per la no-aprovació d’uns pressupostos en què, per exemple, hi havia prevista una partida 50 milions per desplegar les mesures del comitè d’experts per remuntar PISA.

Fonts de la conselleria van afirmar a mitjans de febrer a aquest diari que la convocatòria per triar els 50 centres que participarien en el pla pilot s’obriria "durant els pròxims dies" i que tot estava "a punt" perquè el pla arrenqués "abans de Setmana Santa". Sis setmanes després, el Departament respon, després de la insistència d’aquest diari, que té "tancades" "les incorporacions dels bibliotecaris, la convocatòria dels centres i les formacions", sense afegir més detalls.

Iniciatives innovadores

Notícies relacionades

Des de ja fa uns dies que sobrevola la por que la sobtada convocatòria d’eleccions paralitzi el pla pilot, però fonts de la conselleria asseguren que tot tira endavant (sense oferir més explicacions). De moment, el que sí que s’ha paralitzat és la creació de la nova Agència d’Avaluació i Prospectiva del Sistema Educatiu, una de les grans apostes d’Anna Simó.

En aquest context, el 14 de març la Fundació Bofill va presentar la convocatòria dels Premis Biblioteques Escolars, una iniciativa que "neix per reconèixer iniciatives innovadores dutes a terme en el marc de les biblioteques escolars a tot Catalunya". Els guardons tenen el propòsit de "detectar i visibilitzar experiències i pràctiques que integrin les tecnologies digitals a la biblioteca escolar amb sentit educatiu equitatiu".