Barcelona, protagonista

Porta i Bermúdez, renovadors de la marca BCN

Els dissenyadors i també socis d’Estudi Principi defensen la neutralitat del nou logotip, que s’ha modificat després de 15 anys, i asseguren que no hi ha "lectures polítiques".

Porta i Bermúdez, renovadors de la marca BCN
2
Es llegeix en minuts
Judith Cutrona
Judith Cutrona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Albert Porta (1989) i Carlos Bermúdez (1988), socis d’Estudi Principi, són els dissenyadors gràfics responsables de la nova marca de l’Ajuntament de Barcelona. Tot i que no és el primer projecte institucional en el qual treballen, reconeixen que aquest els ha generat una barreja de responsabilitat i orgull. "Fa gràcia anar per la ciutat i veure als cartells una cosa que has fet tu", admeten. Observen amb curiositat les opinions que ha suscitat l’estrenat logotip i prefereixen quedar al marge d’algunes crítiques que el qualifiquen de "partidista".

La nova imatge de l'Ajuntament de Barcelona. /

Ajuntament de Barcelona

Porta és de Sant Andreu, i Bermúdez, de Pineda. Es van conèixer fa més de deu anys, quan treballaven a l’estudi Mucho. D’aquella etapa va sorgir una sintonia professional que els va fer impulsar l’Estudi Pràctica –dissolt el 2024– i, després, a començar de zero amb l’Estudi Principi, especialitzat en identitat visual i embalatge (el packaging). Van ser els guanyadors del concurs convocat per l’Associació de Disseny Gràfic i Comunicació Visual (ADG-FAD) per dissenyar la nova marca institucional, que s’ha renovat després de 15 anys.

L’encàrrec de l’Ajuntament va ser ben clar i planificat, com acostuma a passar en aquesta mena de treballs. Això va fer que no se’ls presentessin gaires dificultats per dissenyar-lo. "Teníem llibertat creativa, dins d’uns límits", explica Porta. La idea de l’Ajuntament era una marca "més visible, amb més presència i reconeixible".

Per aconseguir-ho, expliquen els dissenyadors, calia simplificar respecte a la marca anterior. En l’àmbit institucional el logotip ha de servir per a tot, "tant per parlar d’una pandèmia com també de la Mercè". "La tipografia és la veu de l’Ajuntament i ha de tenir un equilibri", apunta Carlos Bermúdez. Aliens a la polèmica, aclareixen que no van buscar "motius polítics". "Hi ha hagut certes lectures polítiques darrere de decisions que són merament tècniques", afirma Bermúdez. Alguns grups del consistori han vist una reminiscència socialista en la nova marca.

L’escut

Al nom de Barcelona, amb una tipografia negra dissenyada per a aquesta ocasió, l’acompanya l’escut i una franja vermella, el color amb què s’identifica el PSC. "El fet que es vegi més el vermell és perquè la marca pugui tenir més presència, perquè se la identifiqui més fàcilment", defensen. Mantenir el color els sembla "de sentit comú", perquè és l’"heretat". "No tenia sentit que ara l’Ajuntament fos verd o blau. Els colors no estan associats a cap color polític, sinó a l’Ajuntament", insisteix Porta.

Una de les particularitats que més criden l’atenció és l’ús de l’escut. Malgrat que no s’ha pogut modificar –"és molt sensible"–, sí que se n’ha canviat la posició. Ara apareix darrere de la paraula Barcelona i no abans, com era habitual. L’Ajuntament ha volgut que sigui la ciutadania qui vagi per davant, per reflectir la idea d’una administració que es posa al costat de la gent.

Notícies relacionades

Ser responsables de la marca de l’Ajuntament els ha donat visibilitat. A més, tenen la sort que la majoria de projectes els arriben pel boca-orella. En l’àmbit institucional, han dissenyat la campanya del consistori Joves de Barcelona i la identitat de l’Any del Turisme Cultural de la Generalitat, el 2018.

La seva vinculació amb el consistori continua: treballen en la identitat del Congrés Mundial d’Arquitectura de 2026, amb seu a Barcelona. "S’inundarà la ciutat amb la gràfica que hem plantejat", presumeixen.