"No és desitjable que un arquitecte sigui profe de mates en un institut"

L’actual presidenta de la Reial Societat Matemàtica Espanyola (RSME), una societat científica amb més de 110 anys d’història, proposa canvis en l’ensenyament de les matemàtiques.

"No és desitjable que un arquitecte sigui profe de mates en un institut"

RSME

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

El president del Govern ha anunciat un pla de reforç en matemàtiques i comprensió lectora després dels desastrosos resultats del PISA. ¿Quina opinió li mereix?

Matemàtiques i comprensió lectora van de la mà. Les matemàtiques són el llenguatge de la ciència. Moltes deficiències dels estudiants amb el raonament matemàtic i la resolució de problemes venen perquè no comprenen l’enunciat del problema, no entenen el que se’ls pregunta. L’informe PISA va dir el que nosaltres ja veníem dient des de fa temps. El 2019 vam publicar el Llibre blanc de les matemàtiques, en què alertàvem del problema i plantejàvem solucions. És fonamental un pacte per l’educació.

El Llibre blanc assegura que els currículums de matemàtiques estan sobrecarregats i són repetitius. A més, posa èmfasi en l’absència de matèries importants: àlgebra, geometria i estadística.

Són matèries que passen desapercebudes o que estan ocultes en els currículums. No és el mateix a primària que a secundària i cal ajustar-se a l’edat dels estudiants. També és necessari revisar la formació del professorat perquè puguin desenvolupar les competències en matemàtiques. Ens estem trobant professors que estan impartint matemàtiques i que tenen aprensió a les matemàtiques.

¿Per què?

Ara mateix, en docència, les places d’oposició de secundària s’estan cobrint amb professionals que no són matemàtics. Si no ets expert en la matèria ¿com la pots ensenyar?

No és fàcil trobar matemàtics perquè exerceixin de professors de matemàtiques als instituts. Se’n van a l’empresa privada perquè guanyen molt més.

Ens trobem amb graduats en Ciències del Mar donant matemàtiques a Batxillerat. O arquitectes i enginyers. A veure, els enginyers són els més pròxims però la seva visió de les matemàtiques és molt diferent de la meva. Ells tenen una visió molt més útil. Ells són bons professionals, però no és desitjable que un enginyer o un arquitecte faci de professor de matemàtiques en un institut.

El Llibre Blanc també demana un canvi en la formació dels docents de primària, així com reconsiderar l’accés a la funció pública perquè, en el grau de Ciències de l’Educació, hi hagi un reforç de les matemàtiques.

Notícies relacionades

És una proposta de la nostra comissió d’educació, efectivament. No podem exigir que els mestres de primària siguin matemàtics de professió, això no té sentit. Però la seva formació matemàtica ha de ser més àmplia. Les matemàtiques de 5è i 6è de primària ja tenen certa complexitat. Són percentatges, equacions, regles de tres... Ara bé, la realitat és que la formació matemàtica dels mestres de primària és mínima. Si la seva especialitat és música o anglès i el sistema els posa a fer classes de matemàtiques... Alguns d’ells no han vist les matemàtiques des de 2n d’ESO perquè al grau d’Educació s’accedeix des d’humanitats. Pot ser que les matemàtiques de 2n de primària siguin molt elementals, però cal saber ensenyar-les.

¿Com?

Les matemàtiques són passió, tenen bellesa, estan en l’art i en la música. Hi ha persones que pensen que només estan en les noves tecnologies, en la intel·ligència artificial i els algoritmes. Però la part humana és fonamental. Les matemàtiques no poden continuar sent l’ogre de les aules. No pot ser qüestió de frikis. Són el llenguatge de la ciència i la naturalesa. Són objectivitat i precisió. Si plantegem les matemàtiques com una repetició d’activitats monòtones no arribarem a l’alumnat.