Seguretat viària

El 87% de les víctimes mortals al volant són homes: Trànsit posa el focus en la seva manera de conduir

El Govern introdueix la perspectiva de gènere en campanyes, el curs per recuperar punts i en intervencions públiques

  • Revisió de la masculinitat tòxica: «El patriarcat també castra els homes»

  • Els cursos ‘antimasclistes’ de la sèrie ‘Machos Alfa’ no són ficció

El 87% de les víctimes mortals al volant són homes: Trànsit posa el focus en la seva manera de conduir

Bombers de Barcelona

5
Es llegeix en minuts
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

En l’àmbit de la seguretat viària, és de sobres conegut que la immensa majoria dels accidents són provocats per homes, que al seu torn són les principals víctimes dels sinistres. Les dones arrosseguen la mala fama de conduir pitjor, però són ells els que cometen les infraccions més temeràries al volant. No obstant, fins fa poc temps, les administracions no han posat l’accent a combatre els estereotips masculins que hi ha darrere d’aquestes conductes de risc. Una situació que comença a virar. El Servei Català de Trànsit ha decidit aplicar la «mirada de gènere» a la seguretat viària i que sigui com «una pàtina» que estigui sempre present, de manera transversal, en totes les seves polítiques.

Per aconseguir-ho, segons explica a EL PERIÓDICO el director de Trànsit, Ramon Lamiel, el primer que van fer, l’estiu del 2021, va ser disgregar per sexes els índexs de sinistralitat a fi d’obtenir una imatge nítida de la situació a les carreteres des d’una perspectiva de gènere. El resultat de l’anàlisi indica que, malgrat que els homes representen el 57% del cens de conductors i les dones el 43%, la diferència en el nombre de víctimes és molt més voluminosa: suposen el 79% dels morts, un percentatge que ascendeix al 87% si es tenen en compte els morts que conduïen el vehicle. Per contra, les dones conformen el 76% de les víctimes passatgeres.

Si s’analitzen les infraccions, el 87% de les denúncies originades per una conducció alterada a causa del consum d’alcohol i drogues són a homes i per excés de velocitat, el 70%. Mentrestant, la majoria de les sancions a les dones són per faltes administratives i per distraccions.

Els estereotips

Aquesta anàlisi demostra que els homes són més imprudents al volant, una conducta que pot estar relacionada amb els estereotips masculins que durant dècades han portat els homes a presumir de cotxe, de velocitat i de conducció arriscada i competitiva. «No és qüestió que hi hagi més homes circulant, perquè el 43% dels permisos corresponen a dones, és qüestió del seu comportament i d’una masculinitat tòxica, equiparable a la situació a les presons, on la majoria també són homes», destaca Lamiel.

Per revertir aquesta situació, el Servei Català de Trànsit ha posat en marxa diverses iniciatives, amb la vista posada a destacar els valors femenins de prudència i desterrar els comportaments masculins perillosos. En primer lloc ha difós a internet i les xarxes socials un vídeo i una informació titulada ‘¿La masculinitat dominant, darrere de les conductes de risc a la carretera?’.

En aquesta campanya divulgativa hi intervenen diversos experts, entre ells el subdirector de sensibilització del Departament d’Igualtat, Rubén Sánchez, que en el vídeo sosté: «Les estadístiques parlen i en els homes –fruit d’aquesta construcció de la nostra masculinitat patriarcal, masclista i dels models que hem tingut– hi ha una conducta de temeritat i d’infringir les normes». Aquesta campanya ha tingut milers de visualitzacions i ha generat «molt debat» en xarxes, segons el director de Trànsit.

La campanya francesa

Així mateix, un espot difós l’any passat sobre les distraccions al volant reflecteix que les dones mantenen una actitud més prudent i la intenció és continuar en aquesta línia en els pròximes campanyes publicitàries; igual com ha fet França, que ha publicat un anunci directament destinat a combatre la masculinitat tòxica al volant amb el lema: ‘Sigues l’home que vulguis ser, però sigues un home viu’.

«Fruit de la masculinitat patriarcal, masclista i dels models que hem tingut, hi ha una conducta de temeritat»

Rubén Sánchez, subdirector de Sensibilització de la Conselleria d’Igualtat

«Ens va encantar l’anunci francès perquè va en la línia en la qual estem treballant sobre la importància d’advertir els homes que s’estan matant a la carretera», explica Lamiel.

A més, en els cursos de recuperació del carnet per punts s’hi ha introduït la perspectiva de gènere, ja que la majoria dels conductors reincidents i que perden el permís són homes. I, atesa la prudència demostrada per les dones, se n’està intentant fomentar la incorporació a la conducció professional d’autobusos i camions.

Finalment, Lamiel i el seu equip esmenten les xifres que demostren que la majoria de la sinistralitat està protagonitzada per homes sempre que poden. «És un tema que genera debat, però el tindrem sempre present», indica.

Actuació de la DGT

En l’àmbit nacional, no obstant, la Direcció General de Trànsit gairebé no ha fet passos en aquesta direcció. Sí que ha encarregat un informe titulat ‘Estudi de la seguretat viària des de la perspectiva de gènere’, elaborat per una consultoria especialitzada en igualtat, que analitza les estadístiques del 2015 al 2019 i la conclusió és similar a la radiografia catalana: el 72% de les víctimes a les carreteres són homes.

«Hi ha prou evidències que demostren que els homes, i en particular, els joves, tendeixen a tenir conductes més agressives i aquest factor té impacte en la conducció, ja que inciten a un comportament més competitiu i hostil i, en conseqüència, incrementen les possibilitats de tenir un accident», afirma la investigació.

Notícies relacionades

L’estudi proposa mesures com introduir «mòduls de gènere obligatoris» en els programes per obtenir i renovar el permís de conduir i en els exàmens; portar a terme campanyes «amb missatges clars» que visibilitzin el cost que tenen els comportaments de risc per a la societat i per a la vida mateixa dels homes i que desmuntin la percepció que «no hi ha risc com a element de la masculinitat i de l’acceptació en el grup». Fins i tot proposa limitar el nombre de passatgers entre els joves per disminuir el nombre de morts els caps de setmana o a la nit.

La DGT, de moment, està «estudiant» les propostes, sense haver-ne portat cap a la pràctica.