Sequera a Catalunya
Operació Sau: els pescadors de Blanes canvien el mar pel pantà
L’operatiu de buidatge del pantà desperta màxima expectació a Vilanova de Sau i obliga els Mossos a regular-ne els accessos

Sis pescadors d’aigua salada esperen asseguts a la vora del pantà de Sau. «¡Això és aigua dolça, eh!», deixa anar un d’ells. «Ull, que aquí davant hi ha un arbre enfonsat», adverteix un altre dels nouvinguts. De seguida li responen: «Sí, no hi ha problema, passarem per l’altre costat». Des d’on són, veuen com la gran grua descarrega sobre l’aigua una de les dues barques que han portat. Es diu ‘Nautes’ i ve de la confraria d’Arenys de Mar. L’altra embarcació, ‘Cigronet’, una mica més gran, de moment espera sobre un camió. L’han transportat des de Blanes. Són els encarregats de pescar tots els peixos del pantà i preservar així la qualitat de l’aigua, dins del pla de buidatge de l’embasamentper fer front a la sequera a Catalunya.
«Ara ens tocaria pescar sonso, però la veda s’ha ampliat perquè quan es van prendre les mostres es va veure que no hi havia prou peix al mar», explica Eugeni Esgleas, patró major d’aquesta confraria de la Selva. «El normal aquests dies era capturar peix blau o treballar amb arts menors», detalla. El 2005, la Generalitat ja es va posar en contacte amb un dels pescadors de Blanes per demanar-li ajuda davant la situació de l’embassament de Sau, que en aquell moment també era crítica. Aquesta vegada han reprès els contactes, però el pescador que hi ha acudit és un altre, que s’estrena al pantà.
Un tècnic de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) relata que de moment han de fer proves: «Van carregats amb diverses xarxes i ja es veurà quina els funciona millor». Aquests homes de mar aplicaran les seves tècniques marineres per pescar tones de silurs, luciperques, albeques i carpes.
Restaurants sense taula
Tot aquest operatiu ha generat molta expectació a la comarca d’Osona. A la carretera, dos agents dels Mossos d’Esquadra obliguen uns motoristes a girar cua: «Avui per aquí no podeu passar, estan treballant». Ells es resignen: «Canvi de ruta, doncs». Al restaurant principal de Vilanova de Sau és impossible aconseguir una taula sense reservar. El desplegament per buidar el pantà és la conversa principal a la barra, la terrassa i les taules: «¿Quan començaran a treure’n peix? S’ha de venir a veure», comenta un dels comensals.
A baix, a l’embassament, hi ha treballadors de l’ACA repartits per tot el pantà. Diversos operaris parlen de la dificultat de l’operació. Un d’ells fa un mes que està repintant la barana d’unes escales que donen accés a la vora: «Diumenge vaig venir amb la família, per ensenyar-los com estava la cosa aquí. Era increïble veure tanta gent recorrent els voltants, ara estem pendents de veure què faran els pescadors, però normalment entre setmana tot això és més tranquil».
El pla és complex: en tot moment s’ha de garantir la seguretat dels pescadors i també el bon estat de l’aigua, que s’anirà revisant constantment. De moment, el primer objectiu és amarrar els nous barcos a les boies i començar a explorar el terreny, una cosa que ja ha fet una primera embarcació per calcular quants peixos es poden arribar a acumular al pantà: aproximadament unes 60 tones de peix.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- PATRIMONI La Sagrada Família ja és l’església més alta del món
- Intriga amb rerefons social i polític
- El futur de l’educació El reforç de l’oralitat des d’infantil millora la lectoescriptura i l’èxit escolar
- La gestió de la dana L’exconsellera Pradas, sobre la tarda del 29-O: "No sabia on era Mazón"
- La periodista que va dinar amb Mazón el dia de la DANA, ingressada a l’hospital després de patir una crisi
- Exclusiva Vilaplana va ensenyar un vídeo d’Utiel inundat a Mazón a El Ventorro a les 17.40 hores el 29-O
- Veu en expansió Júlia Colom: «Fora d’Espanya no hi ha problema per fer una música ultralocal i aquí això encara s’ha de veure»
- Castells Els Castellers de Vilafranca signen la millor diada de la història dels castells en un Tots Sants descomunal
- Eleccions a la Gran Poma Zohran Mamdani, favorit a alcalde de Nova York: cinc claus del seu ascens meteòric i el desafiament per a Trump i l’aparell demòcrata