L’educació a Catalunya

Multa de 9.400 euros per haver oblidat una nena al bus escolar a Sitges

  • El Consell Comarcal del Garraf sanciona les empreses de monitors i de transport amb 8.200 i 1.200 euros, respectivament, per una infracció «molt greu»

  • L’organisme lamenta el silenci del Departament d’Educació i «hauria desitjat sentir-se més acompanyat» per part de la Generalitat

4
Es llegeix en minuts
ACN

El Consell Comarcal del Garraf ha penalitzat amb les màximes sancions possibles les empreses de monitors i transport que a mitjans de setembre es van ‘oblidar’ dins del bus escolar una alumna d’Infantil 3 de l’escola Maria Ossó de Sitges. La sanció a la companyia responsable de l’acompanyament dels nens, la Fundació Pere Tarrés, és de 8.251 euros. La de l’empresa de transport, Plana, és de 1.262 euros. El Consell ha detallat que es tracta del 5% dels contractes dels serveis. En aquest sentit, ha precisat que el monitoratge està licitat per a 13 línies i que el transport s’adjudica ruta a ruta, cosa que explica la diferència d’imports. «En els dos casos estem davant una infracció molt greu», ha recalcat la presidenta de l’ens, Mònica Gallardo.

L’incident va passar el 19 de setembre. El bus va recollir la nena per portar-la a l’escola a les 09.00 hores, però la petita, de tres anys, no va arribar a baixar del vehicle. El xòfer va aparcar l’autocar a les cotxeres, situades als afores de Vilanova i la Geltrú i a les 16.00 hores un altre conductor va recollir el vehicle per fer la ruta de recollida dels nens. Va ser llavors quan va veure la nena, que havia passat set hores sola tancada a l’autobús.

El Consell Comarcal, responsable del servei de bus de les escoles públiques del Garraf, ha lamentat de nou els fets en roda de premsa aquest divendres. Després d’un mes i mig d’investigacions internes, l’organisme va aprovar dijous un expedient de penalització contractual en les empreses de monitors i transport. Gallardo ha dit que han optat per aplicar-los la màxima sanció «amb la voluntat d’actuar de manera exemplificativa per evitar que es torni a repetir la situació amb cap altre nen».

Gallardo ha explicat que l’ens tenia l’opció de rescindir els dos contractes, però ha precisat que fer una nova licitació implicaria un procés administratiu «lent i complex» en el qual les dues companyies haurien de continuar prestant el servei fins a una nova adjudicació . «I també s’hauria de subrogar el personal», ha afegit, per la qual cosa ha justificat haver optat per «treballar en positiu i garantir que d’ara endavant no hi hagi més dèficits ni problemes».

Segons la presidenta comarcal, tant la Fundació Pere Tarrés com l’empresa de transports Plana han mostrat «assumpció de responsabilitats» durant tota la investigació i han expressat «una voluntat de formar part de la millora del servei». En aquest sentit, també ha agraït a la direcció de l’escola i l’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) la predisposició per resoldre el cas.

Xòfer i monitors

Quant a la diferència dels imports de les sancions, Gallardo ha insistit que rau en els contractes que les dues empreses tenen amb el Consell Comarcal. Ha recordat que la licitació del monitoratge engloba les 13 línies escolars que es presten aquest curs, amb un contracte que supera els 165.000 euros, mentre que el transport es licita línia a línia. En el cas de la ruta en què hi va haver la distracció de l’alumna, el contracte és de més de 25.200 euros.

Gallardo ha insistit que les dues companyies se les ha penalitzat amb un 5% dels seus contractes i ha instat les empreses a presentar al·legacions si discrepen dels imports. Tot i que la presidenta ha apuntat que «en primera instància» la responsabilitat de la distracció va ser dels monitors, també ha precisat que la responsabilitat global dels fets és de les dues companyies, perquè assegura que el xòfer hauria d’haver inspeccionat tot l’autocar abans de tancar-lo a la cotxera.

El silenci d’Educació

D’altra banda, l’ens comarcal ha carregat contra el Departament d’Educació per no haver respost encara les peticions per fer una reunió sobre aquest cas. Gallardo ha assegurat que el Consell Comarcal «hauria volgut sentir-se més acompanyat» per part de la Generalitat, i ha lamentat que ha hagut d’assumir amb recursos propis l’acompanyament psicològic de la nena. També s’ha fet càrrec d’un servei de transport alternatiu, «que la família està utilitzant puntualment».

Notícies relacionades

Quant als protocols d’actuació, la consellera comarcal d’Educació, Gisela Vargas, ha garantit que fa diverses setmanes que s’han aplicat millores en totes les línies per evitar que tornin a passar fets com el de mitjans de setembre. Entre d’altres, s’han ampliat les utilitats de l’app que les escoles utilitzen per comunicar-se amb les famílies, de manera que s’ha incorporat un apartat per al bus escolar per establir una «comunicació directa» en tot allò relacionat amb aquest servei.

Vargas també ha explicat que s’ha establert amb les empreses una nova metodologia per organitzar les arribades i sortides de l’alumnat, així com un nou sistema de gestió de les llistes d’assistència. «Són petits canvis que, sens dubte, fan el servei més còmode i que donen més capacitat de resposta si hi ha una incidència», ha assegurat.