Educació a Catalunya

Conductor, monitors i escola: tot va fallar en el cas de la nena ‘oblidada’ de Sitges

  • Malgrat el triple control recollit en el reglament del servei de transport escolar col·lectiu del Garraf, una nena de tres anys va passar set hores tancada sola en una cotxera 

Un millón y medio de alumnos catalanes vuelven al cole con dudas por la COVID

Un millón y medio de alumnos catalanes vuelven al cole con dudas por la COVID / Enric Fontcuberta (EFE)

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En el punt 9.3 del reglament del servei de transport escolar col·lectiu del Garraf –el que utilitzava la nena de tres anys ‘oblidada’ aquest dilluns durant set hores a Sitges–, s’indica que «abans d’abandonar el vehicle, el conductor ha de revisar que no ha quedat ningú a l’interior». Segons admeten des de la Fundació Pere Tarrés –l’empresa responsable del servei de monitors de la ruta en el qual van passar els fets–, «tot apunta que va fallar un o més dels protocols establerts per part d’equip de monitors, de l’escola i de l’empresa de transport, que per llei té l’última responsabilitat de verificar que l’autobús queda buit a acabar el servei, abans de deixar el vehicle a cotxeres».

En el punt 10.3 del mateix reglament s’assenyala que en acabar el trajecte d’anada al centre, l’acompanyant –és a dir, el monitor– ha d’assegurar-se que l’alumnat entri en el recinte escolar, igual que, a la tornada, ha de fer-ho que els usuaris quedin sota la responsabilitat dels seus pares o tutors. Punt que també va fallar, tot i que des de la Pere Tarrés assenyalen que l’equip de monitores d’aquesta ruta està formada per dues persones experimentades –ara com ara retirades de forma cautelar amb un permís retribuït fins que s’aclareixi el succeït–, una d’elles fa més de 20 anys que realitza aquest servei i, l’altra més de tres. 

El protocol, aprovat pel Consell Comarca del Garraf fa just un any, el 21 de setembre del 2021, va més enllà. El punt 12.2 assenyala que la direcció de l’escola té l’obligació de fixar una persona responsable de rebre els alumnes a l’arribada del servei escolar i de la seva entrega a l’acompanyant del bus a la sortida.

¿Per què l’escola no va trucar?

Notícies relacionades

Repassat el reglament íntegre del servei de transport escolar i vist el succeït, resulta evident que van fallar tots els mecanismes previstos. Però... més enllà del protocol específic del servei de transport escolar –existent i públic–, moltes famílies de tot el país esglaiades per la gravetat dels fets es preguntaven aquest dimecres per què l’escola no va trucar a la família per advertir-los que la seva filla de tres anys no havia acudit al centre, una escola de titularitat pública. ¿Existeix un protocol que obligui les escoles públiques d’infantil i primària a avisar les famílies si els seus fills, siguin de l’edat que siguin, no acudeixen un dia a l’escola? Després de consultar a diversos centres catalans de diferents localitats i mides i, després del silenci de Departament d’Educació, la resposta és no. Al marge que l’educació infantil a Catalunya no és obligatòria, normalment els centres al principi de curs comuniquen a les famílies que han d’avisar si un alumne no assistirà a classe, ja sigui per correu electrònic, trucant al centre o, els més grans, via una nota a l’agenda. «Si un nen que no sol faltar mai i un dia falta, la professora, quan troba el moment, sí que sol trucar per interessar-se per ell», assenyala la directora d’una escola d’un municipi mitjà.

Responsabilitat de les famílies

«Normalment totes les famílies avisen per correu electrònic quan un nen faltarà, principalment perquè no els cobrin el servei de menjador, però un protocol que faci que el centre truqui per un sol matí d’absència no existeix», apunta la cap d’estudis d’una escola petita –d’una línia– d’un municipi petit.