Digitalització
La UE acorda capacitar digitalment el 80% de la població fins al 2030
El pla té com a objectiu garantir que la vida democràtica i els serveis públics clau siguin totalment accessibles en línia per a tothom

El Consell i el Parlament Europeu van arribar dijous a un acord polític sobre el pla anomenat ‘Camí a la Dècada Digital’, que estableix un full de ruta per millorar les habilitats digitals dels ciutadans, la infraestructura, les empreses i els serveis públics fins al 2030.
Aquest pla té per objectiu enfortir el «lideratge digital» de la Unió Europea mitjançant la promoció de polítiques digitals «inclusives i sostenibles» que serveixin als ciutadans i les empreses, va assenyalar el Consell en un comunicat.
«Aquest programa contribuirà a una societat moderna, competitiva, digitalitzada, pròspera i educada i a una transformació digital ben dirigida. Accelerarà el desenvolupament de la indústria de la UE, modernitzarà el sector públic i facilitarà la vida dels ciutadans», va destacar el vice primer ministre txec de Digitalització i ministre de Desenvolupament Regional, Ivan Bartos.
El dirigent txec, el país del qual ostenta aquest semestre la presidència del Consell de la UE, va remarcar que «les habilitats digitals i la infraestructura millorada són essencials per a la seguretat i la resiliència de la nostra societat».
Així, el pla es fixa l’objectiu que el 80% de la població de 16 a 74 anys tingui almenys habilitats digitals bàsiques, que s’implementin 10.000 nodes perimetrals d’alta seguretat neutrals per al clima, que almenys el 75% de les empreses europees utilitzin serveis de computació al núvol, macrodades i intel·ligència artificial i que es garanteixi que més del 90% de les pimes europees hagin arribat almenys a un nivell bàsic d’intensitat digital.
El pla també té com a finalitat garantir que la vida democràtica i els serveis públics clau siguin totalment accessibles en línia per a tothom i que tots els ciutadans de la UE tinguin accés als seus registres mèdics electrònics per al 2030.
La nova normativa introdueix el concepte de projectes multinacionals de gran escala que agruparan recursos de la UE, nacionals i privats, per aconseguir avenços que cap estat membre podria aconseguir per si sol.
El programa facilitarà, d’aquesta manera, les inversions en àrees com la informàtica d’alt rendiment, la infraestructura i els serveis de dades comunes, la cadena de blocs, els processadors de baix consum, el desenvolupament paneuropeu dels corredors 5G, l’associació d’alta tecnologia per a les habilitats digitals, la infraestructura quàntica segura i la xarxa de centres de ciberseguretat, administració pública digital i centres d’innovació digital.
La negociadora per part del Parlament Europeu, l’eurodiputada liberal txeca Martina Dlabajová, va assegurar que aquest acord polític és «un gran èxit», ja que «fomentarà noves oportunitats per a les empreses, incloses les pimes i les empreses emergents, així com beneficis concrets per als nostres ciutadans en la seva vida quotidiana».
Aquest acord ara haurà de ser aprovat tant pel Parlament com pel Consell perquè entri en vigor.
Notícies relacionadesPer part del Consell, la presidència txeca té la intenció de presentar l’acord al comitè de representants permanents del Consell (COREPER) per què s’aprovi al més aviat possible.
Mentrestant, el Parlament va anunciar que la comissió d’Indústria, Investigació i Energia tindrà per objectiu votar el text l’1 de setembre.
- La realitat imita l’art El petit poble de Lleida on Picasso va superar el seu bloqueig artístic
- Històries de LEs Glòries (I) Quan les Glòries van poder ser Sant Jaume
- Espai cultural L’Ateneu Barcelonès atrau ‘expats’ àvids de llengua i cultura catalana
- La demanda d’habitatge gira cap a les llars unipersonals
- ANÀLISI En el punt de mira, l’UCO no desisteix
- Ola de calor El Port de Tarragona instal·la sis nous punts d'hidratació a l'interior del recinte portuari
- Del 8 al 19 d'agost Festes de Sant Magí 2025 a Tarragona: aquests són els actes imprescindibles
- Salut Aurelio Rojas, cardiòleg: «El 90% de les persones utilitza malament l’oli d’oliva»
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Cisma blaugrana Ter Stegen es nega a firmar l’informe mèdic de la seva lesió i agreuja el seu pols amb el Barça