Avís del comitè assessor del Govern
Experts en salut alerten que el sistema sanitari de Catalunya es pot saturar aquest estiu
El comitè assessor del Govern aposta per «revisar» la possibilitat d’avançar la quarta dosi als més vulnerables.

El Consell Científic Assessor de la covid-19, un òrgan independent que orienta la Generalitat a l’hora de controlar el coronavirus, ha alertat que els efectes de l’increment de casos podria portar a «saturar» el sistema sanitari aquest estiu. Ho diu a l’últim document de consideracions de la situació epidemiològica, en què demanen vetllar perquè la població segueixi «estrictament» l’obligatorietat de la mascareta en instal·lacions sanitàries, transport públic i farmàcies.
En la situació actual, reclamen a Salut que parli «clarament» de la setena onada. Els experts creuen que ha de quedar clar que la ‘nova normalitat’ «no necessàriament serà igual a la que hi havia abans». A més, aposten per «revisar» la possibilitat d’avançar la quarta dosi als més vulnerables.
El consell constata que Catalunya viu un augment de transmissió del SARS-CoV-2, motivat per l’increment de les interaccions socials i la penetració de noves variants. Afegeix que l’impacte s’està notant especialment en l’atenció primària i també en les hospitalitzacions en planta, però de moment és menor pel que fa a les ucis i les morts.
Ja està sobrecarregat
A més, va alertar que el fet que les noves variants evitin la immunitat natural i vacunal i l’increment d’interaccions socials de l’estiu podrien augmentar «considerablement» els indicadors i saturar el sistema sanitari. Recorda també que ja està sobrecarregat actualment per l’elevat nombre de baixes per aquesta infecció entre els professionals sanitaris.
Per això, recomana al Govern adequar la comunicació a la ciutadania, posant de manifest que la immunitat de grup «no serà efectiva» per mantenir la incidència de la infecció per sota dels nivells desitjables, i que és necessari mantenir i potenciar les mesures de protecció individual de manera continuada i recordar el valor afegit de les vacunes per disminuir la taxa de malaltia greu i mort.
Entre d’altres, proposa que, a l’espera de les noves vacunes, s’insisteixi en la necessitat de posar-se la dosi de reforç, que només porta la meitat de la població a Catalunya. També que es plantegi la possibilitat d’avançar la quarta dosi als més vulnerables.
Quant a mesures no farmacològiques, insisteix que és necessari protegir els més vulnerables, a partir dels 60 anys, per exemple evitant contactes directes o indirectes que siguin de risc. També recorda la necessitat d’evitar aglomeracions en espais tancats, de promoure i millorar la ventilació dels interiors i de recordar l’ús de la mascareta quan no es pugui mantenir un mínim de distància personal en reunions per part de persones vulnerables o altres que estiguin en contacte.
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Tendències en salut L’ashwagandha, el suplement que conquista dones en la menopausa: «M’ha tret la boirina del cap»
- 53 anys d’història Un tresor fotogràfic, en perill
- Nova etapa L’emotiu comiat de Ramon Pellicer del ‘TN’ de TV3 després de 23 anys: «Ara assumirem altres responsabilitats»
- Estrena televisiva ‘OT 2025’ arriba amb un nou jurat i un programa d’humor
- Exclusiva Aquests són i així actuaven els membres de ‘La manada’ de Castelldefels, empresonats per violar tres dones
- Acord del Govern amb ERC Catalunya obrirà tres noves delegacions a la Xina, Canadà i Jordània
- Canvi climàtic Màxima alerta: nous estudis avancen dràsticament la frenada del Corrent Atlàntic
- EUROVISIÓ RTVE trasllada a l'organització d'Eurovisió que sortirà del festival si participa Israel
- Debat de política general Junts pressiona el PSC i sotmetrà a votació al Parlament els pactes amb Sánchez