Aquesta és la millor data per deixar de fumar

Si ets fumador i estàs llegint aquestes línies, el més probable és que hagis decidit deixar de fumar. I, si no ho ets, segurament vols animar algú a deixar de fer-ho.
També es poden donar els dos casos: que siguis fumador i vulguis animar algú –la teva parella o un amic proper– a fer-ho. Si és així, estàs de sort, perquè deixar de fumar en parella augmenta de forma exponencial les possibilitats d’èxit, segons un estudi britànic publicat fa uns anys.
No és fàcil
En tot cas, el que és segur és que, si has decidit deixar de fumar, has pres una de les millors decisions de la teva vida, tot i que resulti una obvietat. Igual que també és obvi que no és una tasca fàcil i que la teva butxaca i sobretot la teva salut t’ho agrairan.
En tot cas, i tot i que qualsevol moment és bo, hi ha dates que poden assegurar-te més efectivitat a l’hora de deixar-ho.
N’hi ha que aposten per l’1 de gener per deixar de fumar. I per començar a anar al gimnàs i per fer dieta... El primer dia de l’any és més que propici per a propòsits d’any nou. ¿Qui no s’ha proposat alguna cosa alguna vegada? El problema és que molt pocs es prenen seriosament aquests reptes.
Recaiguda al març
Diuen les estadístiques i els propietaris de gimnasos que al març s’esborra molta gent que s’hi havia apuntat al gener. I amb el tabac passa gairebé el mateix. L’1 de gener molts es carreguen de propòsits i acaben rebutjant el més difícil: deixar de fumar. Amb la ressaca associada al primer dia de l’any, molts creuen que podran superar la seva addicció, però la tornada a la feina després de Reis i la davallada que pateix el cos després dels excessos nadalencs i la recuperació de la rutina fan que molts decideixin que «l’any que ve ho torno a intentar».
Després de les vacances
¿I si ho deixo després de l’estiu, quan torni a treballar? Aquesta segona idea tampoc és bona. Al tornar a treballar després de les vacances d’estiu tots tenim la sensació que arribem oxigenats i plens d’energia. Tanmateix, la rutina pot consumir aquest positivisme en pocs dies. Per això no és bona idea deixar de fumar al setembre. A la mínima que sentis una mica de pressió a la feina, tornaràs a caure. I les primeres setmanes són les pitjors.
Precisament per això, perquè les primeres setmanes són les pitjors per deixar de fumar, és millor que fumis l’últim cigarret el dia abans d’agafar vacances. Així les primeres setmanes, les més dures, estaràs distret i relaxat.
Dependència física i psicològica
A més, el tabac crea dos tipus de dependències: la física i la psicològica. La primera apareix pocs dies després d’encendre’t l’últim cigarret. Però la segona és més complicada. Molt més. Per això has de desterrar de la teva vida tot el que et recordi al tabac.
¿Al sortir de treballar et fumaves un cigarret de camí a casa? Doncs és millor que deixis de fumar unes setmanes abans d’haver d’enfrontar-te a aquesta rutina.
Notícies relacionadesPerò compte, quan tornis a treballar no estarà tot fet. Diuen els experts en addiccions que mesos després d’haver deixat de fumar se sol caure en el que es denomina la «falsa seguretat»: creus que per fumar-te un cigarro no passarà res i que pots controlar-ho, però el teu cos et recorda la teva addicció i hauràs de tornar a començar.
No ho deixis per l’últim dia
I si la constància és fonamental per deixar de fumar, també és imprescindible que et planifiquis: no pensis que pots trencar amb el tabac d’un dia per l’altre. Si la teva idea és deixar-lo l’1 de juliol, coincidint amb les teves vacances, comença a pensar-ho abans. En la segona quinzena de juny, per exemple, redueix a la meitat el consum de cigarrets.
- Investigació oberta El nen mort a Valls va estar tot el matí al cotxe mentre el pare treballava
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Mercat immobiliari Així va fracassar al Regne Unit la idea que ara impulsa Catalunya: préstecs perquè els joves comprin una casa
- Universitat Catorze universitàries acusen un catedràtic de la UB d’abús sexual
- Cel·lulitis: Tot el que cal saber sobre la “pell de taronja”... i consells per desfer-se’n
- Tragèdia a Lleida Jordi i Omar, les dues víctimes de l'incendi de Torrefeta: "Vam sortir a buscar-los, però era com estar a l'infern"
- Universitat ¿Qui és Ramón Flecha, el catedràtic de la UB acusat d’abús sexual per 14 universitàries?
- Nou permís El Barça podrà mantenir les obres 24h al Camp Nou en el compte enrere per a l'estrena
- Patrimoni artístic El MNAC presentarà un segon escrit al jutjat per reiterar la «incapacitat tècnica» del trasllat de la pintures de Sixena