Xoc de trens a Tarragona

La investigació se centra en els frens de la locomotora accidentada a Vila-seca (Tarragona)

Els Mossos han obert una investigació per aclarir si va fallar la màquina de la locomotora i han utilitzat drons per inspeccionar el lloc de l’accident

  • La locomotora accidentada a Vila-seca és llogada i acabava de fer manteniment a les rodes

Xoc entre una locomotora i un tren a Vila-seca (Tarragonès).

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

Els Mossos d’Esquadra i ADIF investiguen si la locomotora de mercaderies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) que va acabar xocant frontalment ahir diumenge a les 21.54 hores contra un tren regional de RENFE en el qual viatjaven uns setanta viatgers circulava amb un problema als frens.

Segons tots els indicis, la locomotora, que circulava sense vagons perquè tornava de rebre un servei de manteniment, es va saltar un semàfor en vermell i va avisar al fer-ho que no havia pogut aturar-se perquè fallaven els frens. Al saltar-se aquest indicador, la locomotora es va dirigir contra el tren regional, que cobreix el trajecte Barcelona-Tortosa i en aquell moment es trobava a Vila-seca (Tarragona). El maquinista d’aquest tren regional va poder avisar alguns dels passatgers que el risc de col·lisió era imminent i això va ajudar a reduir la xifra de ferits. També va permetre que l’accident se saldés sense víctimes mortals, a diferència del que va passar fa només un mes a Sant Boi de Llobregat, quan va morir tràgicament el maquinista en un altre sinistre ferroviari.

Tret d’un dels viatgers, que segueix ingressat a l’hospital 24 hores després, la resta van patir lesions de poca gravetat. El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), que va desplaçar fins al lloc de l’accident sis dotacions, va traslladar els més contusionats a hospitals pròxims.

Hipòtesi de la fallada de frens

Inicialment des d’Adif es va manifestar que el xoc frontal tindria relació amb una fallada als frens de la locomotora, però posteriorment es va rebaixar la rotunditat de l’afirmació i es va precisar que aquesta possibilitat «és una hipòtesi més» de les causes de l’accident. «No se sap per què la locomotora es va saltar el semàfor, i això és el que ara cal investigar», van aclarir a l’agència Efe les fonts d’Adif, que van remarcar que, a més de la investigació que obriran d’ofici el gestor d’infraestructures i la companyia Captrain, se’n portarà a terme una altra per part de l’anomenada Comissió d’Investigació d’Accidents Ferroviaris, un òrgan col·legiat dependent del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. Un treball de revisió a la recerca del que ha fallat que anirà en paral·lel al treball que estan portant a terme els Mossos d’Esquadra, els encarregats de decidir si s’han de depurar responsabilitats penals. De nou, com ja van fer en sinistres ferroviaris com els ocorreguts a l’Estació de França fa diversos anys o fa només un mes a Sant Boi de Llobregat, han recorregut als drons per mirar d’obtenir la màxima informació possible.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) és l’empresa propietària de la locomotora que ha causat l’accident. Però aquesta estava llogada a l’empresa Cargometro, una companyia que està participada per la Generalitat en un 51% i per la companyia Captrain en un 49%. Aquesta última és qui s’encarrega de la circulació i conducció dels trens i de les maniobres. El maquinista també era de Captrain.

«Ha sonat el timbre del tren durant diversos segons, la qual cosa era estrany perquè mai passa, i després s’ha apagat el llum i s’ha sentit el cop», explica Lluís Alemany, viatger del tren accidentat en declaracions a TV3. També en aquest mitjà de comunicació, la delegada Teresa Pallarès ha explicat que els Mossos ja han interrogat els dos maquinistes i que en el Govern estan pendents de la investigació policial per conèixer les causes de l’accident.

Trànsit suspès

A conseqüència de l’accident, el trànsit ferroviari per ample convencional va quedar suspès des de Reus cap al sud de Catalunya i el Llevant, cosa que afecta sobretot, segons aquestes fonts, els trens de mitjana distància.

Renfe, per la seva banda, va precisar que, com que el trànsit ferroviari està interromput en els trams Tarragona-Vila-seca i Cambrils-Reus, la companyia està gestionant un servei alternatiu d’autocars des de Tarragona fins a Móra, Tortosa i Port Aventura per garantir la mobilitat de les línies afectades, la R15, la R16 i la R17.

Després de la col·lisió, Protecció Civil va activar el pla d’emergències en transport de viatgers per ferrocarril, el Ferrocat, i els Bombers de la Generalitat van desplaçar a Vila-seca 12 dotacions, entre les quals, una unitat del Grup d’Actuacions Especials (GRAE), que van evacuar els passatgers i van revisar tots el vagons.

El precedent de Sant Boi

Notícies relacionades

Aquest és el segon accident ferroviari que es produeix a Catalunya en menys d’un mes, després del que hi va haver el 16 de maig a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat, quan un comboi amb mercaderies i un tren de passatgers van xocar a Sant Boi (Barcelona), cosa que va causar la mort d’un dels maquinistes i ferides de diversa consideració a 86 passatgers.

L’accident va tenir lloc cap a les 18.00 hores a uns 300 metres de l’estació de Sant Boi, quan el tercer vagó d’un tren de mercaderies que transportava potassa i circulava en direcció a Barcelona va descarrilar i va impactar contra la cabina del tren de passatgers que en aquell moment sortia de l’estació.