Emergència social

L’augment dels preus provocarà una pujada del 20% en demandants de bancs d’aliments

Alerta sobre la vulnerabilitat de la societat espanyola

L’augment dels preus provocarà una pujada del 20% en demandants de bancs d’aliments

El Periódico

3
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aquest any anirà als bancs d’aliments el 20% més de demandants que al 2021 com a conseqüència de la pujada generalitzada de preus i els efectes de la guerra a Ucraïna, segons ha denunciat aquest dimecres la Federació Espanyola de Bancs d’Aliments (Fesbal).

Després de dos anys marcats per la pandèmia provocada per la covid-19, l’augment de preus en productes de primera necessitat durant els últims mesos ha provocat «un nou escenari d’emergència social» ha advertit el president de Fesbal, Pedro Miguel Llorca, durant la roda de premsa de presentació de la campanya.

Per això, Fesbal i la Fundació La Caixa han posat en marxa per tercer any consecutiu la campanya ‘Cap llar sense aliments’ amb què pretenen arribar fins a les 1,5 milions de persones que, segons han assenyalat, es troben en situació de pobresa alimentària.

«Estem veient com augmenta el nombre de demandants, persones que, dramàticament, abans eren les que donaven els aliments», ha lamentat el president.

D’altra banda, per a Llorca la situació a què s’enfronta la societat és la «tempesta perfecta» que pot propiciar un augment de la vulnerabilitat.

Una tempesta en què s’han unit la pandèmia, l’erupció del volcà de La Palma i, ara, l’augment de preus als aliments provocat no només per la guerra a Ucraïna sinó, també, per la vaga de transport.

Menys quantitat per repartir

No obstant, a més de l’augment de demandants els bancs d’aliments també s’enfronten al descens de les reserves de productes als seus rebostos que es van veure agreujades, entre altres coses, per la vaga de transports.

Aquest descens fa que l’últim afectat sigui l’usuari que va fins als bancs d’aliments: «Hem passat d’entregar 25.967 quilos en el primer quadrimestre del 2021 a 19.224 en el mateix període del 2022», ha explicat el coordinador de repartiment d’aliments de la parròquia de Sant Fèlix de Madrid, Félix López.

Per la seva part, el president del Banc d’Aliments de Madrid, Francisco García González, ha recordat en declaracions a Efeagro com tot just fa unes setmanes «es veien imatges en què es llençava llet», perquè no es podia recollir per distribuir-la.

Aquest producte, la llet i els derivats del lacti, són alguns dels que més demanen les famílies, juntament amb els olis.

Tots han vist afectats els preus a causa de la situació actual.

Ja en les últimes dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) es pot observar una pujada interanual del 8,4% a l’Índex de Preus de Consum (IPC) el mes d’abril.

En concret, s’ha produït un augment de dos dígits en els preus dels olis i greixos, la llet i els ous (tots dos amb una pujada de l’11% respecte a l’any anterior) i el peix fresc i congelat al costat de la carn de be (també les dues categories amb el 10,1%).

Nou perfil d’usuaris vulnerables

A més, des de Fesbal han alertat que molts dels nous usuaris que necessitaran ajuda alimentària en els pròxims mesos seran persones amb feina i famílies de rendes baixes i mitjanes que ja no arriben a final de mes per culpa de la pujada dels preus.

Notícies relacionades

A l’anterior campanya, la iniciativa va recaptar més de 5,5 milions d’euros entre els anys 2020 i 2021, marcats per un augment en la demanda d’ajuda alimentària del 50% a causa de la pandèmia.

Amb aquesta nova campanya, a partir del 16 de maig estarà disponible la xarxa de caixers automàtics de CaixaBank per fer donacions que també es podran realitzar via Bizum, enviant un donatiu a la causa 38014.