Educació

Pilar Alegría remarca la necessitat de «parar el bullying dins de les aules i fora»

La ministra d’Educació recorda que, el 2017, el 14% dels alumnes de 4 a 14 anys deien haver patit assetjament escolar, i el 2021 ja era el 16%

Pilar Alegría remarca la necessitat de «parar el bullying dins de les aules i fora»
3
Es llegeix en minuts

La ministra d’Educació, Pilar Alegría, ha recalcat especialment l’objectiu de «parar el bullying (assetjament escolar) a les aules i fora» i ha recordat que, segons diferents estudis, el 2017, el 14% dels alumnes de 4 a 14 anys deien que l’havien patit, i el 2021 ja arribava al 16%.

Així ho ha defensat durant la intervenció en l’obertura del VII Congrés Estatal de Convivència, que se celebra a Logronyo amb el lema «Aprendre i conviure» i l’assistència d’uns 600 docents i experts per abordar diferents qüestions vinculades a l’educació i a aprendre a relacionar-se des del respecte, la solidaritat, la cura mútua i la pau positiva.

Alegría també s’ha referit que l’ús més gran de dispositius tecnològics ha fet que augmenti el ciberassetjament, i ha al·ludit a la violència exercida contra les adolescents, a què ha afegit que a Espanya hi ha 900 menors amb mesures de protecció policial per violència masclista.

«Si hi ha un espai on se socialitza és l’escola i, per això, cal que seguim posant, des de les primeres etapes, els mecanismes per eliminar la violència en general, i erradicar la que s’exerceix contra les dones en particular», ha dit.

En aquesta línia ha afirmat que, «de vegades, algú s’enutja perquè s’introdueixi la perspectiva de gènere en els currículums educatius o perquè hàgim recuperat la matèria de Valors Ètics a Primària i Secundària», però «la realitat és que com més aviat possible s’abordi a resolució de conflictes d’igualtat de manera pacífica, més beneficiós serà per a la societat».

A més, ha destacat la importància que té la convivència en els centres escolars dins de les reformes legals educatives que ha promogut el departament en els últims mesos.

«La convivència és una part fonamental del sistema educatiu», ha remarcat la ministra, que ha reconegut que els centres escolars «treballen des de fa molt temps» en aquest camp.

No obstant, ha assegurat que, entitats educatives internacionals, com la Unesco, «deien a Espanya des de fa temps que calia canviar la normativa» en educació i «apostar per les competències educatives»; i en les noves lleis «de les 8 competències que es desenvolupen, 3 tenen a veure amb la convivència», ha assegurat.

Noves tecnologies

Ha detallat que el desenvolupament de competències digitals pels estudiants «implica buscar un ús responsable de les noves tecnologies», cosa que ha relacionat amb la «ciberconvivència» dels alumnes i a reduir «les altes taxes d’assetjament a través de xarxes socials o les addiccions d’estudiants a la tecnologia».

Les noves lleis educatives aborden també «una competència social i ciutadana vinculada a la intel·ligència emocional» i a «saber entendre diferents punts de vista, gestionar de manera pacífica els conflictes i crear centres segurs i saludables».

En tercer lloc, ha explicat que una altra de les competències que es desenvolupen és la de «la participació activa, responsable i cívica en el desenvolupament social de la ciutadania».

Problema de la salut mental

La ministra ha relacionat la convivència en els centres amb l’«empitjorament de la salut mental i emocional dels alumnes» en els últims anys, fet que el seu departament treballa en un pla de salut mental en l’àmbit educatiu, que estarà dotat amb 5 milions d’euros.

Alegría ha recordat que el Ministeri ha «reactivat» l’Observatori Estatal de la Convivència Escolar, «després d’una dècada sense posar-se en marxa», perquè «millorar la convivència de les escoles és un objectiu de tothom».

Notícies relacionades

En aquest acte també ha intervingut la presidenta del Govern de La Rioja, Concha Andreu, que ha destacat la «valentia» del Ministeri d’Educació per «impulsar un canvi notable en el model educatiu» perquè «està en joc mirar d’assegurar el creixement individual i col·lectiu d’Espanya en termes d’igualtat i justícia».

Coincidint amb la inauguració del congrés, unes 400 persones s’han concentrat davant el lloc on se celebra fins al pròxim dia 23, convocades per la plataforma per la llibertat d’ensenyament a La Rioja per exigir a Andreu que escolti les preocupacions de l’escola concertada.