L’educació a Catalunya

Sense acord entre Educació i els professors malgrat les promeses de Cambray

  • Les posicions continuen «molt allunyades» i les dues parts continuaran les negociacions aquest divendres

  • El conseller havia despertat expectatives a l’afirmar que no s’aixecaria de la taula fins a arribar a un pacte

5
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

El Departament d’Educació i el comitè de vaga dels docents han donat per acabada la segona reunió per acostar posicions i negociar un acord que tanqui el conflicte obert dins la comunitat educativa i s’han emplaçat a continuar el diàleg a primera hora d’aquest divendres. La trobada de dijous ha començat a les 11.00 hores i s’ha allargat fins passades les 19.00 h, amb una aturada de dues hores per dinar. No ha transcendit per ara la proposta que la conselleria ha posat sobre la taula als sindicats, però fonts sindicals han apuntat que aquesta proposta «no s’ajusta» a les demandes plantejades pels docents. Així que les posicions «encara estan molt allunyades» i no hi ha hagut concrecions. Segons les fonts, en aquests moments, el calendari escolar és una línia vermella per al departament.

De fet, abans que acabés la reunió, els sindicats han començat a publicitar els detalls de les manifestacions de les vagues del 29 i 30 de març i fer crides a la mobilització. Les negociacions per part d’Educació les lidera la directora general de Professorat i Personal de Centres Públics, Dolors Collell, que ha destacat la «voluntat d’entesa» que hi ha a la taula de negociació. 

Aquesta tarda, un grup de docents convocats per Assemblea Groga s’ha plantat davant la seu d’ERC al carrer Calàbria de Barcelona per fer una cassolada. Al crit d’«ERC, traïdors, esteu venent l’educació pública», han exhibit pancartes amb el lema ‘Cambray+Bofill, educació en perill’.

El conseller, Josep Gonzàlez-Cambray, havia despertat expectatives quan aquest matí assegurava al Parlament: «No ens aixecarem de la taula fins arribar a un acord històric. Volem aquest acord, reconstruint tots els ponts que faci falta, amb mesures que tinguin un impacte en l’alumnat i que també donin resposta als drets laborals dels mestres». Cambray també reiterava que «no es pot fer tot alhora», en al·lusió a totes les demandes dels docents.

En la primera presa de contacte, dimarts, els representants dels sindicats convocants de la vaga (Ustec, CCOO, Intersindical, Aspepc, UGT, CGT i SOC) ja van exposar les seves reivindicacions; un llistat de 14 punts que inclouen, entre altres peticions, revertir les retallades que l’educació pública arrossega des de fa més de 10 anys, recuperar les hores de coordinació, eliminar els terços de jornada, estabilitzar els interins, reduir les ràtios i augmentar els recursos. També demanen una moratòria del nou calendari escolar i negociar els currículums.

Per ara, es mantenen les jornades de vaga convocades per al 29 i el 30 de març. De fet, aquesta tarda els sindicats han presentat el cartell de les mobilitzacions. El 29-M, la manifestació sortirà dels Jardinets de Gràcia i es dirigirà a la seu del departament, mentre que la del 30 sortirà de la plaça Universitat i acabarà a la plaça de Sant Jaume.

La del 30-M comptarà amb la participació de famílies que reclamen el desplegament real i amb recursos del decret d’escola inclusiva, aprovat el 2017. En aquest cas, aquestes famílies es concentraran davant la conselleria.

«No es pot fer tot alhora»

Al Parlament, Cambray ha tornat a ser aquest dijous objecte d’interpel·lacions, en aquest cas per part de la CUP i els comuns. En la seva resposta, el conseller ha tornat a insistir en la idea que davant les peticions dels docents, han de ser «conscients que no tot es pot fer alhora». «Entenc que puguin no estar d’acord amb l’ordre de priorització, però no tot es pot fer alhora», ha insistit.

Ha reiterat que hi ha un calendari d’accions per anar revertint les retallades: baixada de ràtios a P3 el curs vinent, conversió de la jornada de terços a mitjans a partir del setembre (aquesta és una demanda dels sindicats) i pla progressiu per estabilitzar les plantilles de manera que del 24% d’interins actuals es passi a un 10% el 2024.

Sobre el nou calendari, que va ser la gota que va fer vessar el got de la paciència dels docents, ha assegurat que el Govern «no imposa res». «Vam decidir aplicar-lo i vam començar el debat per veure com el despleguem, sempre amb criteris pedagògics». «Tota l’autocrítica que calgui, però en cap moment he menyspreat ningú», ha insistit. L’anunci per sorpresa de l’avanç del curs escolar, sense haver-ho comentat abans a la comunitat educativa, ha sigut un dels factors que ha provocat que aquesta s’hagi sentit «menyspreada», com ha reiterat les últimes setmanes.

Aragonès: «No cessaré Cambray»

El president, Pere Aragonès, va tornar a recolzar Cambray ahir dimecres, en la sessió de control del Govern al Parlament. Preguntat per la diputada de la CUP Nogay Ndiaye sobre si «està disposat a cessar» Cambray o si «continuarà posant-se de perfil» en aquesta qüestió, Aragonès va ratificar la seva «confiança» en el titular d’Educació: «No cessaré el conseller Cambray».

Notícies relacionades

Ha recordat que Cambray va assumir la «responsabilitat» davant les decisions judicials que qüestionen el model d’immersió lingüística a les escoles i ha destacat que ara porta el pes de la negociació amb el comitè de vaga de la comunitat educativa. «Hi ha hagut una reunió amb el comitè de vaga. Si per cada reunió que no acaba en acord haguéssim de dimitir, en aquest Parlament no quedaria ningú. Per tant, deixem que es treballi», ha recalcat.

En la sessió de control al Parlament, fins a cinc grups parlamentaris van demanar la dimissió de Cambray. La diputada del PSC Esther Niubó el va acusar de «falta de diàleg, planificació i recursos per a l’educació» i va advertir: «Si aquesta setmana no recondueix la situació, si no resol bé els diferents fronts que té oberts, faria bé de deixar pas». Cambray va defensar les seves decisions, perquè suposen «el millor per a l’alumnat», però va assegurar que està disposat a dialogar i recollir les demandes de la comunitat educativa.