Anunciats el 2022

La Cambra de Comerç urgeix l'Estat a accelerar els projectes d'ampliació de l'autopista AP-7

L'entitat reclama al Servei Català de Trànsit que, fins que no s'executin les inversions, liciti com més aviat millor un servei de grues que cobreixi també els camions de gran tonatge per millorar ràpidament les incidències

Autopista AP-7 con retenciones.

Autopista AP-7 con retenciones. / Marc Martí

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

La Cambra de Comerç de Barcelona urgeix l'Estat a prendre mesures a l'AP-7 col·lapsada. L'entitat ha reclamat aquest dijous al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que acceleri la tramitació dels projectes d'ampliació de l'autopista, unes inversions que superaven els 1.000 milions d'euros però que encara no s'han executat. Amb l'aixecament dels peatges d'aquesta artèria bàsica de la xarxa viària catalana el 2021, l'increment del volum de vehicles, tant cotxes com camions, "ha portat al límit la seva capacitat operativa", denuncien. Els projectes anunciats el 2022 aspiraven a millorar la capacitat i funcionalitat de l'AP-7, amb la construcció de més carrils (fins a tres o quatre en funció del tram) i també de nous accessos, ja que moltes vegades el que passa ara és que l'autopista es converteix en una ratonera quan es produeix una incidència, per lleu que sigui.

"La creixent demanda de mobilitat al nostre territori topa amb una oferta limitada a Rodalies, de transport interurbà de viatgers i de transport ferroviari de mercaderies; a això s'hi afegeix l'absència de vies de gran capacitat alternatives a l'AP-7 gratuïta. Tot això ha portat l'autopista a increments rellevants del trànsit, la congestió i les incidències a la via. Les incidències a l'AP-7 poden trigar hores a resoldre's i la lentitud en la seva resolució, a la qual contribueix la insuficiència de recursos quan cal retirar vehicles pesats accidentats, acaba formant retencions kilomètriques", descriu la Cambra en un comunicat.

30.000 vehicles més en 5 anys

Per exemple, citen, al tram entre El Papiol i Sant Sadurní d'Anoia (Barcelona) s'ha passat dels 77.000 vehicles diaris del 2019 a més de 107.700 el 2024. D'aquests, 23.100 corresponen a vehicles lleugers i, la resta (7.600), a pesats. No obstant això, la cambra barcelonina recorda que, fins que no s'implementin aquestes millores per part del ministeri, les restriccions i limitacions dels camions recauen al Servei Català de Trànsit (SCT), depenent de la Conselleria d'Interior, i aquestes mesures "tenen un impacte directe en l'activitat del transport per carretera", que han de respectar els terminis i horaris que els exigeix la seva clientela.

Per aquest motiu, la Cambra ha insistit al SCT que tanqui "amb la màxima celeritat" la licitació per a la contractació d'un servei de grues que cobreixi tot tipus de vehicles, inclosos els camions de més de 3,5 tones, ja que això és imprescindible per escurçar els temps de resolució d'incidents a l'AP-7.

Impuls del corredor mediterrani

Notícies relacionades

Al mateix comunicat, l'entitat sosté que existeix "un problema de model" al sistema de transports i que és precís que l'AP-7, "eix viari principal del corredor mediterrani, columna vertebral de la nostra activitat econòmica i del nostre comerç", enllaci els ports i centres productius i de consum "donant sortida a les exportacions cap a Europa". Amb una mobilitat creixent tant de persones com de mercaderies, el corredor mediterrani, del qual forma part l'AP-7, "hauria de trobar-se immers en un sistema de transports multimodal i eficient", mantenen.

"Això exigeix disposar d'una infraestructura ferroviària potent i complementària, que permeti, d'una banda, incrementar la quota de transport públic a través de serveis ferroviaris i de transport interurbà en autobús competitius; i de l'altra, incrementar la quota del transport ferroviari de mercaderies", proposen. Tot això requereix accions importants i urgents a les infraestructures viàries i ferroviàries. També afegeixen que és "imprescindible" que les administracions a escala estatal consensuïn un "model de tarificació per ús de les vies de gran capacitat per cobrir el manteniment de la via, gestionar el trànsit i contribuir a la transició verda del sistema de transports", conclouen.