Educació a distància

Un error de càlcul d’Educació va obligar a cancel·lar els exàmens de FP a l’Institut Obert de Catalunya

  • El sistema digital d’aquest organisme va col·lapsar al no estar preparat per gestionar la connexió simultània de fins a 10.000 estudiants

Un error de càlcul d’Educació va obligar a cancel·lar els exàmens de FP a l’Institut Obert de Catalunya
5
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

Aquest dissabte fins a 8.000 estudiants de Formació Professional (FP) de l’Institut Obert de Catalunya (IOC) havien sigut convocats per realitzar els seus exàmens ‘online’, però es van quedar sense poder fer-los després que un problema informàtic col·lapsés el sistema. Això es va deure a un error de càlcul del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, responsable directe de la convocatòria i d’aquest sistema.

L’impacte de la pandèmia ha obligat a l’administració pública a digitalitzar els seus serveis, no sempre de la manera més eficaç. La plataforma que utilitza Educació per gestionar els exàmens a distància no opera des del núvol, cosa que fa que la seva capacitat i resistència per suportar trànsit web sigui limitada a entre 400 i 500 usuaris simultanis. El Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI), on se centralitza la gestió dels serveis digitals de l’administració, ja era conscient d’això, però les dues parts no es van comunicar degudament.

Abans, Educació convocava els exàmens de l’IOC –l’únic centre públic que imparteix FP a distància a Catalunya– en dos dies diferents i els repartia entre diverses franges horàries. No obstant, en aquesta ocasió van voler concentrar-los tot en una única convocatòria: fins a 10.000 alumnes que s’examinessin a les nou del matí. La intenció era no donar avantatges competitius als estudiants que feien els tests més tard. No obstant, el seu sistema no estava preparat per suportar tantes connexions, cosa que va desembocar en una fallada general.

«No van calcular les dimensions i van optar per una decisió que era una mort segura», expliquen a EL PERIÓDICO fonts del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, de qui depèn el CTTI. El Departament d’Educació no s’ha pronunciat encara sobre aquest assumpte malgrat el requeriment d’EL PERIÓDICO. Mentrestant, l’IOC, que dirigeix Carolina Palomares, manté aquest dimecres una reunió per veure com soluciona el problema.

Indignació de l’alumnat

La fallada de la plataforma desplegada per realitzar els exàmens va generar molta indignació entre els alumnes, que van compartir la seva frustració responent al compte de Twitter de l’IOC. I és que l’ajornament ‘sine die’ d’aquestes proves afecta milers de persones que el setembre passat es van quedar sense plaça per cursar els seus estudis de FP davant la falta d’espais previstos per la Generalitat. Molts d’aquests van acabar matriculant-se a l’IOC per poder realitzar aquests estudis, com va proposar Educació.

Així doncs, molts estudiants es pregunten: ¿Quan se solucionarà tot aquest embolic? La resposta passa per un possible nou plantejament en la convocatòria d’Educació. El que sembla clar és que en el dia d’avui és que el sistema no està preparat per processar tantes connexions alhora i que una nova convocatòria de 8.000 exàmens simultanis tornaria a col·lapsar-lo. Les mateixes fonts del departament de Polítiques Digitals expliquen que la migració d’aquesta plataforma al núvol es completarà «en els pròxims mesos».

Dèficits de digitalització

La diputada del PSC i responsable de temes d’educació del partit, Esther Niubó, ha qualificat de «vergonya» els fets, que s’afegeixen al despropòsit de la falta de places en FP. Remarca que la capacitat de la plataforma era «totalment coneguda» i, per tant, l’incident «previsible». «És una vergonya que l’alumnat d’FP sigui tan maltractat a Catalunya. Primer se’ls convida a matricular-se a l’IOC per la falta d’oferta pública presencial, i després no posen recursos ni la inversió necessària per poder avaluar l’alumnat adequadament», afirma Niubó, que apunta a l’estratègia de digitalització del Govern: «Es demostra de nou els dèficits en digitalització del Govern, i en concret en l’àmbit educatiu i de l’FP, que fa anys que desgraciadament es pateixen col·lapses de les plataformes existents a l’hora d’avaluar els estudiants». Niubó exigeix al Govern que «posi al dia l’IOC».

El PSC reclamarà al Govern explicacions via parlamentària de la fallada que ha afectat 10.000 estudiants. Aquest mateix dimecres, Niubó entra a registre una pregunta perquè Educació aclareixi quina planificació es va fer dels exàmens, per què no es va tenir en compte el nombre d’usuaris que es connectarien ni la capacitat de la plataforma i per què no es van organitzar els exàmens en dies alterns o en diferents franges horàries. Així mateix, els socialistes volen saber si hi va haver i si hi ha una coordinació adequada entre els departaments d’Educació i de Polítiques Digitals. També les alternatives que l’IOC posarà a l’abast de l’alumnat afectat i com afronta l’institut el segon i el tercer trimestre del curs.

Finalment, preguntaran per les millores tècniques que té previst fer el Govern en aquesta plataforma i si pensa modernitzar i ampliar el pressupost de l’IOC.

«Institut Obsolet de Catalunya»

Des dels sindicats fa temps que adverteixen de l’infrafinançament de l’IOC, creat el 2005. Jesús Martín, d’UGT, remarca que en els últims temps aquest organisme ha multiplicat per quatre el nombre d’alumnes inscrits però sense que això hagi portat aparellat un augment del pressupost. «Ha augmentat la demanda, i la plataforma, els mitjans i els recursos humans han quedat obsolets», denúncia Martín, que ironitza dient que més que Institut Obert de Catalunya, estem davant l’«Institut Obsolet de Catalunya». «¿Com és possible que Educació augmenti la càrrega de l’IOC sense augmentar-ne el pressupost?», pregunta en al·lusió al fet que el setembre passat, davant la falta de places presencials d’FP, el departament va oferir a milers de joves l’opció d’estudiar a distància a través de l’IOC.

Martín no només apunta a Educació. També a la Conselleria de Polítiques Digitals, en mans del vicepresident, Jordi Puigneró. «Puigneró és el màxim responsable de les plataformes i no ha fet res. Es dediquen a satèl·lits catalans i metaversos catalans, a vendre fum. Volem que atenguin les necessitats i demandes de la societat catalana real, no de la fictícia», exigeix. «Menys satèl·lits i més inversions en la realitat», rebla.

Notícies relacionades

I mentrestant, els perjudicats, milers d’estudiants. «Han deixat tirats milers de joves als quals van oferir l’IOC com a alternativa a l’FP presencial i també a treballadors, als quals els han dit ‘ja us farem un justificant’. És vergonyós», abunda el dirigent d’UGT. Aquest sindicat també reclama que l’IOC torni a dependre de la Direcció General d’FP.

Es dona la circumstància que l’IOC depèn de la Direcció General de Centre Públics, que dirigia Josep Gonzàlez-Cambray abans d’assumir el càrrec de conseller d’Educació. El 2019, en un reportatge d’‘El Diari de l’Educació’ sobre l’IOC que ja denunciava problemes informàtics, entre d’altres, Cambray afirmava que «el sistema informàtic de l’IOC possiblement té marge de millora, però no falla més que altres aplicacions». Vist el que ha passat aquest cap de setmana passat, la millora ja és urgent.

Temes:

Generalitat