Vuitè aniversari del sinistre

El jutge obre judici oral al maquinista i a l’exdirector de Seguretat per l’accident de l’Alvia de Santiago

  • La Fiscalia sol·licita per a cada un d’ells quatre anys de presó pel sinistre en el qual van morir 80 persones el 24 de juliol del 2013

El jutge obre judici oral al maquinista i a l’exdirector de Seguretat per l’accident de l’Alvia de Santiago

David Castro

2
Es llegeix en minuts

El titular del Jutjat d’Instrucció número 3 de Santiago, Andrés Lago, ha acordat l’obertura de judici oral contra el maquinista de l’Alvia sinistrat a Angrois(a 3 quilòmetres de l’estació de Santiago de Compostel·la) el 24 de juliol del 2013 i per al qual era el director de Seguretat en la Circulació d’Adif en el moment de posada en funcionament de la línia.

Segons informa el Tribunal Superior de Xustiza de Galícia (TSXG), Lago ha donat per formulades les acusacions contra tots dos per si els fets que se’ls imputen fossin constitutius de 80 delictes d’homicidi per imprudència greu professional, de 145 de lesions per imprudència greu professional i d’un delicte de danys.

El fiscal demana quatre anys de presó

La Fiscalia sol·licita per a cada un d’ells quatre anys de presó. A més, demana que el maquinista, Francisco Garzón, sigui inhabilitat per a la seva professió durant el temps de la condemna.

Per a l’altre acusat, l’exresponsable de seguretat d’Adif, Andrés Cortabitarte, que va sortir de la direcció de l’empresa pública el mes de maig passat, requereix la inhabilitació durant el mateix període per a l’exercici de qualsevol professió que impliqui gestió, seguretat o responsabilitat en infraestructures ferroviàries.

Tots dos seran enjudiciats pel Jutjat Penal número 2 de Santiago, la titular del qual és la jutge María Elena Fernández Currás. El president del TSXG va apuntar al primer trimestre del 2022 com a data per a la seva celebració, mentre que l’instructor, que també és degà dels jutges de Santiago, va assenyalar la Cidade da Cultura com a únic escenari viable.

Fiança

En la interlocutòria, el magistrat requereix els dos investigats i, en el seu cas, les companyies d’assegurances, com responsables civils directes, o a les entitats públiques Renfe Operadora i Adif, com a subsidiàries, perquè prestin una fiança de gairebé 57,7 milions d’euros. Tot això amb l’objectiu d’assegurar les responsabilitats pecuniàries que se’ls poguessin imposar en la sentència. Així mateix, l’instructor els ha advertit que, en cas de no prestar-la, se’ls embargaran béns en quantitat suficient per assegurar aquesta suma.

De conformitat amb l’article 784.1 de la llei d’enjudiciament criminal, després de la notificació de la interlocutòria, realitzada aquest dimecres, els acusats i els responsables civils tenen un termini de tres dies per comparèixer en la causa amb un advocat i procurador o, en el seu cas, ratificar els ja designats. Contra la resolució no es pot interposar recurs, excepte pel que fa a la situació personal dels acusats.

Vuitè aniversari

L’obertura de judici oral coincideix en el temps amb la celebració, aquest dissabte, del vuitè aniversari de la tragèdia, motiu pel qual algunes de les víctimes viatjaran a Santiago aquests dies.

Notícies relacionades

Vuit anys en què la investigació ha avançat amb dos jutges al càrrec i diversos tancaments i reobertures. El primer dels instructors, Luis Aláez, va arribar a imputar, juntament amb el maquinista, l’antiga cúpula d’Adif.

Després, els dictàmens d’Europa, on van recórrer les víctimes del sinistre de la mà del BNG, i l’Audiència Provincial de la Corunya, que va ordenar investigar si s’havien avaluat bé els riscos en la línia, van ser fonamentals perquè la causa s’hagi tancat amb Cortabitarte com a investigat juntament amb Garzón.