Sol, platja i reserves creixents

El turisme desencadena el seu optimisme en el primer cap de setmana sense estat d’alarma

Hotels i restaurants respiren i veuen com les seves perspectives milloren abans de l’estiu

Les reserves s’han disparat un 106% en relació amb la desescalada de l’any passat

Fitur, la fira turística per excel·lència, obre les portes la setmana vinent a Madrid

5
Es llegeix en minuts

Aquest cap de setmana serà el primer sense estat d’alarma a Espanya i l’arribada del sol dissipa algunes de les nuvolades que planaven sobre el turisme nacional, després que la seva aportació al PIB caigués del 12,4 al 5,5% el 2020. La facturació turística va suposar 300.711 milions d’euros anuals just abans de la pandèmia segons Hosteltur, una dada que prova que les alegries en aquest sector encara esperonen tota l’economia pàtria.

Ara, després de més d’un any amb mascareta i després de mesos sense poder viatjar, hi ha ganes d’escapar. Una mena de ‘síndrome prevacacional’ s’ha instal·lat en l’imaginari col·lectiu i fa que els espanyols busquin oci lluny de casa seva. Per exemple: sis de cada deu ha buscat informació sobre viatges l’últim any, encara sabent que no podrien agafar la maleta en un termini curt, tal com descobreix un estudi promogut per AVIS.

Hi ha pressa, i no hem volgut esperar al període estival: Espanya aprofitarà el primer cap de setmana en què s’han relaxat les restriccions imposades per la Covid-19 per sortir a disfrutar. Segons dades de Weekendesk.es, portal especialitzat en escapades temàtiques, les reserves han augmentat un 106% en comparació amb el primer cap de setmana de desescalada després del confinament el mes de juny del 2020. Hi ha ganes de vacances, tot i que siguin ‘avançades’.

València, Catalunya i Andalusia són les destinacions estrella per fugir del coronavirus, mentre que s’observa un creixent interès per les activitats de benestar, els paquets prèmium, les escapades sostenibles, el medi ambient i –tot i que això no és novetat– la platja.

També confirma aquesta tendència Meliá Hotels International, que ha constatat un «augment significatiu» de les reserves turístiques del mercat espanyol, protagonitzada principalment pel mercat emissor de Madrid i en menor mesura de Catalunya i Euskadi, tal com remarca el conseller delegat de la cadena hotelera, Gabriel Escarrer.

Segons el World Hotel Index de SiteMinder, Espanya ha experimentat un elevat augment de reserves l’últim mes –de l’11 d’abril a l’11 de maig– i ha passat de comptabilitzar el 38,85% de les reserves del mateix dia del 2019, al 72,04%. La tela s’embelleix amb aquesta pinzellada: gairebé el 60% correspon a viatgers estrangers, segons un informe de Property Management MVGM.

El baló d’oxigen és gran per a un sector que va registrar en el primer trimestre de l’any un descens en les pernoctacions del 85,9%, fins als 5,9 milions, si es compara amb el mateix període del 2020, quan acabava d’esclatar la pandèmia del coronavirus. Ara, les principals cadenes hoteleres d’Espanya afronten amb prop del 65% dels seus establiments oberts, segons la informació obtinguda per EFE després de consultar Meliá Hotels, NH Hotel Group i Riu Hotels. Paradores, per la seva banda, ha mantingut el 100% dels seus hotels oberts des del 25 de juny del 2020.

Terrasses i paella

Aquesta alegria no se circumscriu únicament als hotels, sinó que també ha contagiat la restauració. Ja no és només viatjar, també és menjar i beure, també és brindar. Les reserves ‘online’ en restaurants han crescut un 34% gràcies a la reobertura dels sopars en gran part d’Espanya, segons el portal de reserves elTenedor.

L’augment ha sigut més significatiu a Catalunya (65%) i Euskadi, un punt per sota, mentre que ciutats limítrofes de Madrid com Segòvia i Toledo s’han beneficiat de la llibertat de moviment entre províncies. Localitats com Segòvia i Toledo (a quatre passes de la capital), el balcó al mar de Sitges o províncies costaneres com Cadis o Màlaga s’erigeixen en els enclavaments més sol·licitats.

A tota vela

La demanda de lloguer d’embarcacions privades va vent en popa, tal com va passar l’estiu passat. Segons els responsables de l’empresa gironina Top Sailing Charter (TSCH), les reserves han passat del 15 al 60% des del 9 de maig, data en la qual va finalitzar l’estat d’alarma.

En aquest cas concret, les illes Balears es mantenen com la destinació amb més peticions, seguida de Grècia, Croàcia i la Costa Brava, ja que TSCH opera a nombrosos països.

El Regne Unit no fixa data

Malgrat tot, la temporada d’estiu segueix encara encara en l’aire, pendent de la decisió de Londres. Aquest dijous, l’ambaixador britànic a Espanya, Hugh Elliott, mostrava optimisme però evitava parlar de calendaris. «Soc optimista sobre que aquest estiu hi haurà turisme britànic. Però l’estiu és molt llarg, i no puc dir una data», es va limitar a deixar anar sense cap més detall.

Segons les recomanacions del Regne Unit als seus ciutadans, Espanya és ara una destinació turística senyalitzada amb un semàfor en ambre a causa de la incidència de la pandèmia. Elliott ha explicat que per passar de l’ambre al verd s’haurà de veure com evoluciona la incidència del virus, com progressa la vacunació i quina prevalença existeix de variants que no se sap encara del cert com respondran a les vacunes.

El Regne Unit és clau per al turisme espanyol: el 2019 era el principal mercat emissor en arribades, amb 18 milions de turistes, i en despesa, amb 17.986 milions d’euros, segons l’enquesta de Moviments Turístics en Frontera (Frontur) i de Despesa Turística (Egatur) publicades per l’INE. Molt per darrere hi ha Alemanya i França, amb 11,2 i 11,1 milions de turistes.

FITUR, turisme de turismes

Just en aquesta tessitura, es posa en marxa FITUR, la fira internacional de turisme de Madrid i una de les més importants del sector, que preveu rebre 100.000 persones, entre el 19 al 23 de maig. «El món ens està mirant perquè, davant tots els pronòstics, hem apostat per celebrar presencialment la trobada de negoci turístic més gran», admet José Vicente de los Mozos, d’Ifema.

Notícies relacionades

La fira celebra així la seva 41 edició en un format híbrid –mig presencial, mig ‘online’– obligat per la pandèmia, i en la qual els aforaments es reduiran al 50% per garantir la seguretat sanitària. Es tracta de la primera gran fira mundial a celebrar-se de manera presencial una vegada que la pandèmia està més controlada, i constitueix un punt d’inflexió per rellançar el turisme de forma segura.

Precisament, el president del Govern, Pedro Sánchez, presentarà el divendres 21 el certificat digital verd que es podrà aplicar a partir del mes de juny i que permetrà viatjar de forma segura. Espanya, que ja està preparada per a això, espera «al més aviat possible» l’aprovació de la Comissió Europea.