Pugen els indicadors
Catalunya alenteix una altra vegada el descens de l’epidèmia
En les últimes hores pugen l’Rt, la positivitat i l’índex de rebrot
La corba epidèmica de la tercera onada a Catalunya ha alentit la seva baixada i ha tornat a repuntar la velocitat de propagació de la Covid fins a una Rt de 0,97 (dues centèsimes més), amb 1.544 nous contagis en les últimes hores. Segons les dades epidemiològiques actualitzades aquest dimecres pel Departament de Salut, el nombre de pacients hospitalitzats baixa i s’alleuja mínimament l’alta pressió assistencial, i l’índex de rebrot puja de nou, passant de 180 a 185. Puja a més ritme que el que tenia baixant.
Una de les xifres que va a la baixa és la de morts. En les últimes hores se n’han notificat, com ahir, 12. Als hospitals es mantenen 1.439 persones ingressades (ahir n’eren 1.499), de les quals 423 (ahir, 432) són a l’uci.
A més, continua pujant la positivitat respecte a la setmana passada, com advertia ahir el secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon. La positivitat, el percentatge de positius obtinguts de les proves diagnòstiques, està avui en 4,70 (davant els 4,66 d’ahir). L’OMS considera que per sota del 5% l’epidèmia està controlada, però fa uns quants dies que aquest indicador puja lentament.
Preocupació dels metges
Precisament aquest dimecres el president del Col·legi de Metges de Barcelona, Jaume Padrós, ha expressat la seva «preocupació» perquè el Govern ha relaxat les restriccions, entre les quals la mobilitat entre comarques, a les portes de Setmana Santa, quan hi ha una «corba de contagis alta» i els ingressos «no acaben de baixar». En un tuit, Padrós ha escrit: «Estic preocupat. S’alliberen restriccions amb una corba de contagis alta però aplanada i un nivell d’ingressos que no acaba de baixar».
Els epidemiòlegs, que atribueixen a l’extensió de les variants més contagioses el fet que la corba epidèmica descendeixi tan lentament i que miren de reüll les pujades que estan experimentant Itàlia i França, esperen que la tendència a pujar la velocitat de contagi no es consolidi en els pròxims dies malgrat l’obertura de la mobilitat comarcal a Catalunya des d’aquest dilluns.
En dades globals, des de l’inici de la pandèmia a finals de febrer del 2020 a Catalunya, el nombre total de casos confirmats per tota mena de proves sumen 577.892 infectats, dels quals 1.544 han sigut diagnosticats en les últimes 24 hores, mentre que el nombre de morts per Covid és ja de 21.057.
Per comarques
Quant a les comarques, la que té un risc de rebrot més gran (EPG) és la Vall d’Aran (969), seguida del Pallars Jussà (698), l’Alt Urgell (817), el Pallars Jussà (698) Osona (613), el Pla d’Urgell (414), l’Alta Ribagorça (412), la Garrotxa (340), el Pla de l’Estany (322), el Segrià (310) i la Conca de Barberà (309).
Únicament vuit comarques –una menys que ahir– estan per sota d’un EPG de 100, el llindar que indica un risc alt, de les quals dues, el Priorat (5) i el Montsià (27), tenen un risc baix –per sota de 30–.
Un total de 24 comarques tenen avui una velocitat de propagació (Rt) per sobre d’un, i d’aquestes, n’hi ha quatre amb una Rt superior a dos, és a dir, que estan duplicant els contagis: la Ribera d’Ebre (2,57), la Conca de Barberà (2,38), el Pallars Jussà (2,08) i l’Alt Camp (2,06).
La comarca del Barcelonès, la més densament poblada, té una EPG de 168 punts, un menys que ahir, i una velocitat de contagi (Rt) de 0,92, igual que el dia anterior.
Notícies relacionadesPer municipis, les que presenten un risc de rebrot més gran (EPG) són Canovelles (980), Vic (700), Manlleu (573), Vilafant (537) Salt (486), Olot (456) i Banyoles (409).
Onze municipis de més de 20.000 habitants, cinc menys que ahir, estan per sota d’un EPG de 100, i només Puigcerdà (23) i Vila-seca (16) tenen un risc baix.
Restriccions per coronavirus Vacuna del covid-19 Desescalada Coronavirus a Catalunya Coronavirus
- Futbol Sis partits a Prestianni pels insults "homòfobs" a Vinícius
- Motociclisme Àlex Márquez lidera les primeres sessions al circuit de Jerez
- BÀSQUET | EUROLLIGA El viatge d’un Barça decadent es torna a aturar a Mònaco
- El partit de l’Allianz arena El Barça, a la conquesta de Múnic amb la final d’Oslo a l’horitzó
- TENNIS Sinner passa patint a Madrid i Jódar s’exhibeix amb De Miñaur
