El virus entra en fase d’expansió a Catalunya mentre el Govern ultima l’aixecament de restriccions
La corba epidèmica a Catalunya continua repuntant i la Covid està en fase d’expansió una altra vegada. Tot i que el nombre de contagis segueix una tendència a la baixa, la velocitat de transmissió del virus (l’Rt, l’indicador que mesura quantes persones contagia de mitjana un positiu) fa diversos dies que creix i ha superat el llindar que permet mantenir sota control l’epidèmia: està en 1,01. Això és, que per cada 100 infectats, se’n contagien 101. Quan l’Rt supera aquest punt, els experts consideren que la transmissió es pot tornar a descontrolar. L’última vegada que va estar aquest indicador per sobre d’un punt a Catalunya va ser el 21 de gener.
Tot això passa en un marc en el qual el Govern es planteja «donar aire» als sectors més perjudicats per les restriccions, com el comerç i la restauració, una petita desescalada per qui va advocar ahir Josep Maria Argimon, secretari de Salut Pública.
Un altre indicador que l’epidèmia empitjora és la positivitat, és a dir, el percentatge dels PCR i tests d’antígens que donen positiu, que ha pujat, fins a 5,46%, tres centèsimes més que aquest dilluns, i per sobre del 5% que l’OMS estableix per considerar controlable la pandèmia, un llistó que es va baixar el 14 de febrer però que ha anat remuntant els últims dies.
També preocupa l’índex de rebrot (EPG), que mesura el potencial de creixement del virus, i està a 273 (davant els 268 de dimarts). Molt lluny dels 700 de mitjans de gener, però molt alt considerant que suposa risc alt a partir de 100.
Tot això fa que la pressió hospitalària, el principal indicador que la pandèmia no dona treva, malgrat que en aquestes últimes dades descendeix lleugerament. Hi ha 1.918 persones ingressades, de les quals 587, sis menys que ahir, són a l’uci.
Pel que fa a nous positius, en les últimes 24 hores se n’han detectat 1.695, cosa que eleva la xifra total des de l’inici de la pandèmia a 550.285. També cal sumar-hi 53 morts més.
Restriccions per coronavirus Vacuna del covid-19 Desescalada Coronavirus a Espanya Coronavirus a Catalunya
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- CAS SEPI El jutge deixa lliure Leire Díez, l’expresident de la SEPI i el ‘soci’ de Cerdán al no demanar la fiscal el seu ingrés a la presó
- Obituari Mor l’exdirectiu del Barça Gabriel Masfurroll
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Condemna històrica del Suprem El futur de García Ortiz: una petició de nul·litat i la incògnita de la seva continuïtat en la carrera
- Gestió de la salut pública El 60% d’infeccions emergents tenen origen animal: «Els veterinaris som clau en les crisis sanitàries»
