25 nov 2020

Anar al contingut

A les portes del Nadal..., les nenes continuen sent princeses i els nens, superherois

Un ampli estudi d'Igualtat constata que el sexisme persisteix en la publicitat de les joguines

El 68% dels anuncis associen nenes amb arquetips de bellesa o relacionats amb la llar

Patricia Martín

A les portes del Nadal..., les nenes continuen sent princeses i els nens, superherois

FERRAN NADEU

Malgrat que avui dia és molt freqüent que les nenes juguin a futbol, amb pistoles o es disfressin de superherois, la publicitat de les joguines continua ancorada en el passat en matèria d’igualtat, segons ha constatat l’estudi ‘Publicitat i campanyes nadalenques de joguines: ¿promoció o ruptura d’estereotips de rols de gènere?’, realitzat per l’Institut de la Dona, dependent del Ministeri d’Igualtat.

Es tracta d’una àmplia recerca que ha analitzat 177 anuncis de televisió, vuit catàlegs, 10 portals web i diversos llocs de venda, tant minoristes com a l’engròs. I la conclusió és que el sexisme continua molt present en la publicitat i la venda de joguines, com a estratègia que «genera més vendes i beneficis a la indústria», segons Igualtat.

Així, els codis de colors, mitjançant l’ús predominant del color rosa per a nenes i colors foscos per a nens, continuen plenament vigents: gairebé en el 22% de les joguines per a nenes s’utilitza el rosa i elles apareixen vestides d’aquest color en el 14% del total d’anuncis. Els nens mai surten vestits de rosa i només en el 4% d’anuncis dirigits a ells s’utilitza.

Professions masculinitzades i feminitzades

Una altra dada rellevant és la representació masculinitzada i feminitzada dels rols professionals. El 34% dels anuncis vinculen nenes amb professions de perruqueria i estètica i només el 20% a l’activitat de pilot, policia o militar/policia. En el cas dels nens, aquestes últimes activitats representen el 50% i només s’associen amb perruqueria i estètica en el 4,8% dels espots.

Quant als arquetips relacionats amb el sexe, les nenes s’associen, en el 68% dels casos, amb arquetips de bellesa o relacionats amb l’àmbit de la llar, i només en el 7% amb el de guerrera o heroïna. En el cas dels nens, en el 71% dels anuncis apareixen com a guerrers (33,3%), herois (22,2%) o aventurers (15,6%). Només en el 13% dels casos estan relacionats amb l’àmbit de la llar i les cures.

L’anàlisi dels tipus de joguines mostra significatives diferències: en gairebé la meitat dels anuncis protagonitzats per nenes aquestes juguen amb nines (el 47%). En els protagonitzats per nens, en el 45% juguen amb figures d’acció o vehicles.

Exclusió de les nenes de l’àmbit cientificotecnològic

D’altra banda, les joguines amb més funcions electròniques i mecàniques es promocionen en més proporció per nens, cosa que «fomenta un dels biaixos de gènere més persistents, com és l’exclusió de les nenes de l’àmbit cientificotecnològic», segons la recerca.

I l’aspecte més greu del sexisme en la publicitat, que és la sexualització de les nenes, apareix en l’11% dels anuncis. Aquesta actitud es manifesta a través de postures, gestos o mirades a càmera i no s’ha detectat en el cas d’anuncis protagonitzats per nens.

Quant als catàlegs i portals web analitzats, l’informe observa «tímids avenços» en la representació de rols sense biaix de gènere, mostrant imatges de nens realitzant tasques de cures o la desaparició de les categories de joguines per a nens i per a nenes. A més, als portals web s’observa també la incorporació de la perspectiva de gènere en el disseny i la comunicació.

Les possibles solucions

Tot i això, segons el parer d’Igualtat, aquests avenços no són suficients, per això el Govern, a les portes de Nadal, recomana a les agències de publicitat i al sector joguinaire que dissenyin campanyes i productes igualitaris.

Al seu torn, el Ministeri de Consum va anunciar al març la seva intenció de regular la publicitat de jocs i joguines a fi d’eliminar els continguts sexistes i que aquests transmetin una imatge no estereotipada de nens i nenes. Per a això, s’ha obert un període de consultes.