CRISI SANITÀRIA INTERNACIONAL

Salut reclama a Educació grups escolars com més petits millor

Les dues conselleries debatran dijous que ve el protocol d'obertura dels centres

Les mesures es modificaran segons els diferents contextos i depenent de la incidència del virus

zentauroepp54344792 soc educacion200816185602

zentauroepp54344792 soc educacion200816185602 / Robert Ramos

3
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio

A menys d’un mes de l’inici del curs escolar a Catalunya, encara no està clar com serà la tornada a les aules. Les conselleries d’Educació i Salut tenen previst reunir-se aquest dijous, dia 20 d’agost, per discutir els detalls de la reobertura de les escoles. Tot apunta que la tornada a l’escola es dissenyarà en funció de cada escola. Amb una guia d’indicacions generals, sí. Però amb gran part de les mesures mal·leables en funció de cada cas i de l’evolució epidemiològica de la pandèmia a cada zona.

En aquests moments, els principals punts a aclarir són la ràtio d’alumnes per classe i la distribució dels grups en els espais. La idea és crear ‘grups bombolla’ amb els quals limitar les interaccions dels nens a un grup estable; per acotar l’exposició dels petits i, en cas que es detectés algun positiu, poder actuar ràpidament sobre els altres. El problema està en traslladar aquests conceptes de la teoria a la pràctica.

El secretari general de Salut Pública de la Generalitat, Josep Maria Argimon, ha recordat que la decisió final sobre la ràtio correspon al Departament d’Educació. I no al de Salut. El protocol que en aquests moments està sobre la taula contempla, a grans trets, 25 alumnes per classe a primària i 30 a les de secundària. Però aquestes xifres no necessàriament s’han de traslladar exactament així en la realitat. «No hi ha cap ràtio concretaDependrà de les capacitats organitzatives de cada escola», ha explicat Argimon aquest diumenge en una entrevista a RAC1.

Alternatives organitzatives

El debat sobre el límit d’alumnes per aula té a veure amb la idea d’evitar aglomeracions. Perquè com menys contactes tingui un alumne, menys seran les possibilitats d’infectar-se. No està clar si existeix un nombre ideal d’alumnes per aula. Però sí que «els grups de convivència, com més petits, millor», ha recordat Argimon. Per a això, les conselleries estan buscant «alternatives d’espais o de maneres d’organitzar-se per mantenir aïllats cada un dels grups». En la reobertura d’escoles en altres països s’ha experimentat amb classes en centres cívics, biblioteques, estadis o fins i tot esglésies. Així com una combinació de classes ‘online’ i presencials en funció del curs escolar.

A Catalunya, l’organització final de les classes dependrà de cada centre. Així ho estableix el pla aprovat el dia 13 d’agost per Educació i Salut, assessorat per la Societat Catalana de Pediatria. Dijous que ve, els tècnics de cadascun dels departaments discutiran com fer operatius els protocols plantejats fins ara. Sobretot en vista d’una situació epidemiològica canviant, en la qual no sabem com impactarà el virus a partir del mes de setembre.

Mesures en funció de la situació

Ara mateix hi ha sobre la taula que siguin els directors dels centres educatius els que coordinin l’organització dels alumnes i les aules, així com les actuacions en cas de detectar-se algun cas positiu. A cada escola se li assignarà un centre d’atenció primària de referència. I un professional sanitari que ajudarà a controlar els possibles casos de Covid-19 que puguin produir-se.

L’ús de mascaretes serà obligatori en tots els espais comuns del centre (com als passadissos, la biblioteca i la sala de professors) i per a tots els alumnes de secundària. Per als més petits, l’ús de tapaboques no està aconsellat per ara, però podria canviar al llarg dels pròxims mesos. «Aquest element és revisable i dependrà de l’evolució de la taxa d’infecció», ha insistit Argimon.

Notícies relacionades

En cas de detectar-se algun cas positiu, el pla preveu fer proves diagnòstiques (PCR) a tot el ‘grup bombolla’. Si es detectessin diferents positius en grups diferents, llavors s’estudiaria la decisió de tancar tot el centre durant 14 dies, perquè els alumnes mantinguin un període prudencial de quarantena. «Tancar o no tancar una escola dependrà de l’estudi de cada cas. Haurem de tenir en compte molts elements, no només si hi ha dos positius en dos edificis diferents,» ha argumentat Argimon aquest diumenge. «No és el mateix una escola amb 1.000 nens que una altra de 100», ha afegit el secretari de Salut Pública.

Tornada a l’escola presencial

Sigui com sigui, la intenció és tornar a obrir les escoles al setembre. El tancament de les escoles el mes de març, decretat d’un dia per l’altre, va deixar molts alumnes a la intempèrie. Més de la meitat de les llars d’Espanya amb ingressos de menys de 900 euros al mes no tenen internet. I en molts casos ni tan sols disposen d’una pantalla, sigui del tipus que sigui, per seguir les classes en línia. «L’educació no presencial ha generat bretxes de desigualtat a nivell educatiu que han de ser abordades», destaca l’última guia del Ministeri de Sanitat sobre la qüestió.