desigualtats educatives

L'ONU demana reobrir escoles per evitar una catàstrofe generacional

A mitjans de juliol les escoles es mantenien tancades a més de 160 països, cosa que afecta més de 1.000 milions d'estudiants

La pandèmia, remarca l'organisme, ha causat «la disrupció més gran que ha patit mai l'educació»

Aula vacía de un instituto de Tarragona, el 29 de mayo.

Aula vacía de un instituto de Tarragona, el 29 de mayo. / ACN / MAR ROVIRA

3
Es llegeix en minuts
Efe / Mario Villar

L’ONU va cridar aquest dimarts tots els països a donar prioritat a la reobertura de les seves escoles quan tinguin controlada la transmissió local del coronavirus, i va advertir que els tancaments prolongats plantegen el risc d’una «catàstrofe generacional».

«Vivim un moment decisiu per als nens i els joves de tot el món. Les decisions que els governs i els associats prenguin ara tindran un efecte durador en centenars de milions de joves, així com en les perspectives de desenvolupament dels països durant decennis», va assenyalar el seu secretari general, António Guterres, en un missatge en vídeo.

Guterres va presentar un informe elaborat per l’organització per analitzar l’impacte del tancament de les escoles, instituts i universitats i oferir recomanacions als responsables polítics.

Segons l’anàlisi, el món ja patia una «crisi de l’educació» abans de la pandèmia, amb més de 250 milions de nens en edat escolar que no estaven escolaritzats i, als països en desenvolupament, amb només una quarta part dels alumnes de secundària acabant els seus estudis amb competències bàsiques.

«Ara ens enfrontem a una catàstrofe generacional que podria malgastar un potencial humà incalculable, minar dècades de progrés i exacerbar les desigualtats arrelades», va avisar Guterres.

La disrupció més gran en la història

La pandèmia, va remarcar, ha causat «la disrupció més gran que ha patit mai l’educació».

Segons dades de l’ONU, a mitjans de juliol les escoles es mantenien tancades a més de 160 països, cosa que afecta més de 1.000 milions d’estudiants, i més d’un centenar de nacions encara no han anunciat dates per a la reobertura.

Entre les coses que més preocupen l’organització destaca el temps perdut per milions de nens d’educació preescolar, una etapa considerada clau i que és «el gran igualador», segons va apuntar en una conferència de premsa Stefania Giannini, la directora general adjunta per a Educació de la Unesco.

L’educació a distància, amb classes per ràdio, televisió i en línia, deixa molts alumnes enrere, segons avisa l’ONU, que destaca l’especial risc que pateixen aquells amb discapacitats, de comunitats minoritàries o desfavorides, els desplaçats i refugiats i aquells que viuen en zones remotes.

Així, la pandèmia està augmentant les desigualtats educatives i amenaça de desfer de cop els progressos aconseguits en les últimes dècades.

¿Què fer?

Davant aquesta situació, l’ONU demana mesures en diversos àmbits, començant per la reobertura de les escoles tan aviat com sigui possible, una qüestió que està generant un fort debat a molts països.

«Una vegada que la transmissió local de la Covid-19 estigui controlada, tornar els alumnes a l’escola i les institucions d’ensenyament de la manera més segura possible ha de ser una de les prioritats fonamentals», va explicar Guterres.

Per a l’ONU, «serà essencial trobar un equilibri entre els riscos per a la salut i els riscos per a l’educació i la protecció dels nens, i tenir en compte també la repercussió en la participació de les dones en la força de treball».

Segons l’informe, en aquest procés és fonamental consultar els pares, cuidadors, el personal docent i els mateixos alumnes.

A més, les Nacions Unides demanen donar prioritat a l’educació en la distribució de fons, protegint i augmentant els pressupostos educatius en els comptes públics, i reclama que aquest àmbit sigui «al centre dels esforços internacionals de solidaritat».

Notícies relacionades

L’ONU reclama també prestar especial atenció als estudiants en situacions més vulnerables i anima a aprofitar la pandèmia per transformar els sistemes educatius a través de més infraestructura digital, revitalitzant l’aprenentatge continu o utilitzant mètodes d’ensenyament més flexibles.

«Tenim una oportunitat generacional de reimaginar l’educació i l’ensenyament. Podem fer un salt i avançar cap a sistemes progressistes que imparteixin educació de qualitat per a tothom, com a trampolí per assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible», va assegurar Guterres.