INFORME SOBRE EDUCACIÓ

La «mala disposició» dels estudiants espanyols invalida els resultats de l'informe PISA 2018

L'OCDE considera que una minoria no es va implicar en els exàmens i que per tant no es poden comparar amb els de l'informe del 2015

Atribueix la «falta de compromís» dels alumnes al fet que la prova internacional coincidís amb exàmens finals en algunes autonomies

41927607 59

41927607 59 / RICARD FADRIQUE

2
Es llegeix en minuts
El Periódico / Efe

L’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) ha conclòs que una minoria dels estudiants espanyols que van participar en les proves de PISA el 2018 van tenir «una mala disposició» a les proves, de manera que aquesta avaluació no es pot comparar amb la del 2015

Després de fer una anàlisi del que va passar, l’OCDE ha afegit aquest dijous una nota per completar els resultats en línia del PISA 2018, realitzades del 16 d’abril al 31 de maig d’aquell any, en què constata que el problema es va donar en algunes autonomies espanyoles que havien avançat les dates dels seus exàmens finals

La superposició d’aquests exàmens amb la prova internacional, que es fa cada tres anys, no va ser ben assumida per alguns estudiants, que van mostrar llavors una «mala disposició» i «no la van fer el millor que van poder per demostrar la seva eficiència». 

«Tot i que només les dades d’una minoria d’estudiants mostren una clara manca de compromís, no es pot garantir la comparació de les dades del PISA del 2018 per a Espanya amb els resultats de proves anteriors», conclou l’OCDE. 

Respostes «precipitades» 

En l’edició del 2018 van participar a Espanya alumnes de prop de 1.000 centres. Van ser sotmesos a avaluació de Lectura, Matemàtiques, Ciències i competència de conjunt, així com la seva capacitat per analitzar assumptes globals i interculturals. 

L’organització ha afegit únicament les dades que considera «plausibles» de la prova lectora, que havien quedat ocultes a l’informe presentat el desembre del 2019, així com els referits alhora i al patró de les respostes. 

En molts casos, els estudiants van contestar a la secció de fluïdesa lectora de manera «apressada», fent servir menys de 25 segons en total per respondre més de 20 preguntes, un comportament «cridaner» per a la ministra d’educació. 

Pocs esforços

Davant això, els estudiants que van dedicar l’esforç adequat a aquestes preguntes van fer servir en general entre 50 segons i més de dos minuts en contestar aquesta secció, depenent del ràpid que poguessin llegir. 

Aquest problema no es va donar en les autonomies en les quals els exàmens del centre tenien lloc més tard, cosa que confirma per a l’OCDE la mala voluntat d’alguns estudiants, admesa per una amplia majoria dels mateixos que van dedicar pocs esforços al test de PISA. 

Notícies relacionades

A més, els resultats als centres els exàmens dels quals se superposaven van ser també pitjors en matemàtiques, no només en lectura. 

Per limitar la falta de compromís i els comportaments irresponsables i frenar així les seves conseqüències en els resultats, l’organització estudia canvis en la gestió i puntuació de les proves de comprensió lectora.