06 d’abr 2020

Anar al contingut

Estudiants

Informe PISA 2019 Resultats per comunitats autònomes

Els alumnes espanyols de 15 anys han baixat 4,5 punts en Matemàtiques i fins a 9,5 punts en Ciències en la proves realitzades el 2018

EFE

Informe PISA 2019 Resultats per comunitats autònomes

Els resultats de l’últim informe PISA, el sistema d’avaluació internacional a estudiants de 15 anys realitzat a 72 països, situen els alumnes d’Espanya per sota de la mitjana de l’OCDE tant en matemàtiques com en ciència.

Els alumnes espanyols de 15 anys han baixat 4,5 punts en Matemàtiques i fins a 9,5 punts en Ciències en les proves realitzades el 2018 respecte al 2015, i s’han tornat a situar per sota de la mitjana de l’OCDE  en el primer estudi després d’implantar-se la LOMCE en quart de l’ESO. En el cas concret de Catalunya, segueix per sobre de la mitjana de l’OCDE, si bé baixa de manera apreciable respecte de l’últim estudi, del 2016. 

Per comunitats autònomes, en Matemàtiques la millor qualificació l’obté Navarra, amb 503 punts, 14 més que la mitjana de l’OCDE (489) i 22 més que la mitjana espanyola. Castella i Lleó (502), el País Basc (499), Cantàbria (499), la Rioja (497), Aragó (497), Astúries (491) i Catalunya (490) també estan per sobre del llistó internacional. S’hi afegeixen Madrid (486) i les Balears (483) a l’hora de comparar amb la mitjana d’Espanya (481). Per sota hi ha Castella-la Manxa (479), Múrcia (474), el País Valencià (473), Extremadura (470), Andalusia (467), Canàries (460), Melilla (432) i Ceuta (411). 

Quant a les Ciències, aquests són els resultats:

Ajornades les dades de comprensió lectora

L’OCDE ha publicat aquest dimarts els resultats d’aquest informe sobre 79 països, que arriba a Espanya envoltat de polèmica a l’haver-se ajornat les dades sobre compressió lectora després de detectar-se «anomalies» en algunes respostes d’alumnes de diverses comunitats autònomes.

Aquestes anomalies afecten principalment a la prova de Lectura i «els resultats de les competències matemàtica i científica semblen estar afectats en molta menor mesura per aquest comportament anòmal», segons l’OCDE.

30 punts equivalen a un curs

L’OCDE considera que 30 punts de diferència impliquen un curs escolar, el que passa entre Navarra i les Canàries en Matemàtiques (43 punts) i entre Galícia i les Canàries en Ciències (40 punts).

La Comunitat de Madrid, que ha demanat que no es publiqui el PISA sobre Espanya al considerar que les «anomalies» detectades afecten tot el conjunt, ha obtingut en Matemàtiques 486 punts (503 en l’edició 2015) i en Ciències 487 (516).

França i Portugal, millors

Si ens fixem en els països del nostre entorn, França (495 Matemàtiques i 493 Ciències), Portugal (492 i 492) i Itàlia (487 i 468) treuen millors resultats, excepte en Ciències els alumnes italians.

D’altra banda, entre els estudiants espanyols que obtenen millors resultats en Matemàtiques o Ciències, un de cada tres nois vol treballar com a enginyer o en una professió de ciències als 30 anys davant una de cada cinc noies.

No obstant, entre les dones, tres de cada deu aspiren a treballar en el sector sanitari, dada que baixa a dos de cada deu en el cas dels homes. A més, el 10% dels nois i només l’1% de les noies es plantegen treballar en professions TIC.

Retallades a Espanya

Quant a l’equitat i el nivell socioeconòmic dels països estudiats, l’OCDE conclou que els directors de les escoles a Espanya són els que de mitjana més declaren «haver tingut reduccions de personal i material». Una situació que ha afectat més les escoles amb desavantatges.

Ho han declarat el 49% dels directors de centres amb desavantatge socioeconòmic, davant el 34% de la mitjana de l’OCDE.

A més, el 18% dels professors espanyols de centres amb més desavantatges tenen menys de cinc anys d’experiència professional, davant el 17% en els de condicions avantatjoses.

Temes: Informe PISA