MEDI AMBIENT
La xifra d'incendis es desploma pel confinament i les pluges
Des de començament d'any han cremat un 63% menys d'hectàrees que el 2019

zentauroepp48819047 incendio ribera ebre190627162519 /
Un total de 18.523 hectàrees han cremat aquest 2020, un 63,5% menys que en els mateixos mesos del 2019, quan van ser arrasades 50.785 hectàrees de boscos, i la meitat que la mitjana dels últims 10 anys, que són de 41.404 hectàrees cremades, a causa del confinament i les pluges, segons dades de la Sotsdirecció de Política Forestal del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.
En total, fins al 12 de juliol, s’han produït 3.607 incendis forestals, un 50% menys que en els mateixos mesos del 2019, quan es van produir 7.225 incendis d’aquest tipus, i un 40% menys que la mitjana dels últims 10 anys, que és de 6.058. A més, fins ara s’han produït tres grans incendis forestals (dos a Tinero, Astúries, i un a Las Palmas de Gran Canària) davant els set que ja havien desencadenat a hores d’ara el 2019.
El subdirector de Política Forestal, José Manuel Jaquotot, i la cap de servei de l’Àrea de Defensa d’Incendis Forestals, Elena Hernández, van atribuir ahir aquesta reducció en el nombre d’incendis, d’una banda, al confinament de la població espanyola durant l’estat d’alarma decretat per la pandèmia de la Covid-19, i per una altra, a les condicions meteorològiques favorables, amb una primavera «bastant plujosa».
«El confinament ha ajudat que hi hagi menys incendis perquè l’ésser humà és la causa fonamental i al no ser a la muntanya és mes difícil que es produeixin», va precisar Jaquotot durant la presentació de les dades. A això se sumen les «condicions metereològiques favorables» amb una «primavera bastant plujosa» i l’«arribada tardana de les altes temperatures», segons va matisar Elena Hernández.
«Ser cautelosos»
Així, els especialistes van destacar que els números són «bons», però van demanar ser «cautelosos» perquè, segons les previsions de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), s’espera que en la major part d’Espanya pugui fer més calor del que és habitual.
Notícies relacionadesJaquotot va remarcar que amb els incendis forestals «mai es pot estar tranquil», però, de moment, els números són bons, va incidir, per explicar que el «canvi climàtic no té tota la culpa d’una major o menor incidència de focs», sinó que es tracta d’un component més.
«El canvi climàtic allarga els estius i, probablement, en un futur l’època estival sigui més llarga, però aquest factor no implica que la campanya forestal sigui més violenta», va comentar l’expert, per a qui l’abandonament rural és molt més rellevant en l’actualitat que l’escalfament, i va advocar per una «millora» en la gestió de les muntanyes, perquè una muntanya que no es cuida té moltes més possibilitats de cremar-se. En aquest punt, Jaquotot ha mostrat el seu desig d’invertir més en «prevenció».
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos