Els alumnes de les Balears hauran de portar mascareta a partir de 4t de primària

Les famílies hauran de prendre la temperatura als fills diàriament i si és superior a 37,5 no podran assistir a classe

zentauroepp53694716 escuela200610190709

zentauroepp53694716 escuela200610190709 / JOAN CORTADELLAS

6
Es llegeix en minuts
El Periódico

Els alumnes de les Balears hauran de portar mascaretes a classe a partir de 4t de primària si no poden mantenir la distància de seguretat d’un metre i mig, segons ha anunciat aquest dimarts el conseller d’Educació, Universitat i Investigació, Martí March. En una roda de premsa telemàtica, ha matisat que el curs començarà el 10 de setembre i que si els estudiants no porten mascareta per problemes econòmics o per oblit, el centre haurà de proporcionar-n’hi.

D’aquesta manera, el conseller ha informat sobre l’esborrany de les instruccions d’organització del curs escolar 2020-21 acompanyat per la directora general de la comunitat educativa, Amanda Fernández, i del secretari general, Tomeu Barceló.

March ha explicat també que, amb l’objectiu de donar «la màxima seguretat» tant als professionals de l’educació com a l’alumnat, Educació ha treballat en un document d’organització i prevenció «complex» per començar el curs vinent «de la forma més adequada» davant la crisi del coronavirus.

A la mateixa vegada, ha assenyalat que aquest document serà presentat a la comunitat educativa, haurà de ser aprovat pel Govern i finalment es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears. En concret, ha detallat que consta d’11 annexos.

A l’escenari de nova normalitat, el Govern preveu classes presencials per a tot l’alumnat, amb les ràtios establertes en la normativa vigent, amb determinades restriccions de seguretat i higiene per evitar els contagis. Es reprendran també els serveis complementaris i les activitats extraescolars.

Per fer front a la Covid-19, «un virus que encara és allà fora», els centres de les Balears, amb l’aprovat de la inspecció educativa i de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, i amb l’aprovació del consell escolar, podran fer torns al matí i tarda per cursos o etapes educatives.

En aquesta línia, hauran de crear els anomenats ‘grups de convivència’ o ‘bombolla’, en què l’alumnat estarà sempre, per evitar així la interacció amb altres grups. A més, el professorat sempre serà el mateix a cada aula a excepció dels especialistes.

L’alumnat no portarà mascareta en els nivells d’infantil i fins a 4t de primària, però haurà de tenir un lloc senyalitzat, no es podran asseure cara a cara, no podran portar joguines de casa, s’eliminarà el mobiliari que no sigui imprescindible i es concentrarà l’activitat a l’aula.

L’objectiu, segons March, és «reduir el moviment» de l’alumnat i el professorat. Així, les entrades i sortides al centre escolar es realitzaran de forma esglaonada. Per aquesta raó, algunes hores lectives patiran retallades de minuts. A infantil, primària i educació especial es podran reduir fins a 30 minuts diaris i a secundària, fins a 50 minuts.

Educació també preveu concentrar l’ensenyament d’algunes matèries i establir horaris diferents per a les sortides al pati. Així mateix, seran les famílies les encarregades de prendre la temperatura als fills cada dia i si superen una temperatura superior o igual a 37,5ºC no podran assistir a classe.

De la mateixa manera, els centres educatius hauran de donar tant als alumnes com a les famílies tota la informació de mesures de seguretat i sanitàries al principi de curs per evitar possibles infeccions.

La conselleria posarà en marxa un pla d’acompanyament escolar (PAE) especial per aplicar durant el primer trimestre de curs, a partir de l’octubre, amb l’objectiu d’ajudar els alumnes que s’hagin retardat amb motiu de la situació de confinament.

Aula d’aïllament

Els docents disposaran també d’una aula d’aïllament per si hi ha casos de Covid-19. El centre disposarà per al professorat i el personal d’administració mascaretes, pantalles facials i bates d’un sol ús per a aquells casos en què un alumne presenti símptomes.

La conselleria dotarà del material i els centres asseguraran la disposició en diferents punts del centre d’aigua, sabó i paper per netejar les mans, així com gels hidroalcohòlics a les aules i papereres.

Pel que fa al transport escolar i el menjador, el conseller ha anunciat que els estudiants majors de sis anys hauran de portar mascaretes dins dels autobusos. També s’assignarà la distribució dels alumnes dins del bus i s’esperarà a les parades mantenint la distància de seguretat.

Al menjador s’establiran grups estables, torns depenent del nombre de comensals i fins i tot es podran utilitzar les mateixes aules per dinar per mantenir els grups de convivència estable.

Neteja i ús de les escales 

El pla de la Conselleria d’Educació estableix que, per evitar aglomeracions, les famílies entraran dins de l’edifici únicament en cas de necessitat o per indicació del professorat. S’utilitzaran preferentment les escales i s’establirà un aforament màxim en tots els espais del centre.

En tots els centres s’establirà direccionalitat als passadissos i, si és possible, s’habilitarà l’entrada i la sortida del recinte per portes diferents. De la mateixa manera, es fomentaran les activitats exteriors sempre que sigui possible.

Per la seva banda, el personal dels centres de 0-6 anys i els nens utilitzaran un calçat diferent dins de l’aula, que es quedarà al centre. Es recomana una neteja diària de bates i un ús de roba exclusiva durant la jornada laboral.

La conselleria exigeix la retirada de tots els elements decoratius a l’accés de l’alumnat i famílies i que puguin patir una manipulació més gran com revistes, fulletons o calendaris.

Als centres es realitzarà una neteja i desinfecció de les instal·lacions mínim una vegada al dia, i es reforçarà en aquells espais que ho necessitin en funció de la intensitat d’ús. Es tindrà especial atenció a les zones d’ús comú i a les superfícies de contacte més freqüents com poms de portes, taules, mobles, passamans, terres, telèfons i penjadors.

Tots els espais s’han de ventilar diàriament, el temps necessari per permetre la renovació de l’aire, un mínim de cinc minuts abans d’iniciar la jornada, després de cada canvi de classe i després de cada ús.

Digitalització i formació 

El conseller d’Educació ha reconegut que, durant el confinament, s’ha demostrat que hi ha una bretxa digital en el sistema educatiu. D’aquí que hagi anunciat una inversió del Govern de dos milions d’euros per al curs vinent en aquest aspecte, que arribarà als tres milions en el curs 2021-2022.

Segons March, durant l’estat d’alarma s’ha fet un esforç en la digitalització però hi ha hagut una bretxa. Per això, actualment la conselleria treballa en equipaments i formació digital per a professorat, alumnat i famílies.

Els «màxims problemes» s’han centrat en els primers nivells educatius. Com a conseqüència, el Govern aposta per «la màxima presencialitat» en el curs que ve «sempre proporcionant les màximes garanties de seguretat».

Notícies relacionades

A continuació, el conseller d’Educació ha avançat que la digitalització es podrà combinar en els últims nivells d’ESO i batxillerat. No obstant, ha insistit que s’haurà d’establir el pla educatiu digital, que serà combinable amb el presencial. Aquesta opció ha de comptar amb l’aprovat de la inspecció educativa i de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, i amb l’aprovació del consell escolar.

En definitiva, Educació treballa un protocol amb tres escenaris possibles en funció de l’evolució de la pandèmia: la màxima normalitat, una normalitat amb restriccions i un nou confinament. A més, preveu la possibilitat de tancar centres per quarantena en cas de detectar-se casos de coronavirus.