ESTUDI INTERNACIONAL

Identificats factors genètics que augmenten el risc de desenvolupar formes greus de Covid-19

Els científics detecten variants als cromosomes 3 i 9 que incideixen en les fallades respiratòries

El grup sanguini A s'associa a un 50% més de perill mentre que el grup 0 confereix un efecte protector

53426443 59

53426443 59 / FERRAN NADEU (FERRAN NADEU)

Un estudi internacional que ha comptat amb la participació del Vall d’Hebron Barcelona Hospital Campus ha identificat per primera vegada factors genètics que augmenten el risc de desenvolupar insuficiències respiratòries en pacients amb Covid-19. El treball, publicat a la revista ‘New England Journal of Medicine’, determina que no només l’edat, l’obesitat o patologies cròniques com la diabetis o la hipertensió augmenten el risc d’infeccions greus, sinó que la variabilitat genètica també influeix en el desenvolupament de la malaltia i explica per què unes persones són asimptomàtiques i d’altres desenvolupen quadros greus

Aquest és el primer treball científic que relaciona la genètica amb el risc de desenvolupar formes clíniques greus en la infecció pel virus SARS-CoV-2. La troballa ajudarà a identificar grups de risc que necessiten una protecció especial.

Els investigadors han pogut demostrar que variants de dues regions del genoma humà s’associen a un risc més gran de desenvolupar una fallada respiratòria en pacients amb infecció per SARS-CoV-2. Una d’aquestes regions es localitza al cromosoma 3 i pot afectar l’expressió de gens que afavoririen l’entrada del virus.

La variant genètica del cromosoma 3 inclou una regió de regulació de 6 gens que poden tenir una funció rellevant en la gravetat de la malaltia. Tot i que els investigadors estimen que encara és prematur determinar quin d’aquests gens pot influir en l’evolució de la infecció, és un fet provat que el coronavirus s’uneix a la proteïna ACE2 i l’estabilitza. A més, apunta, un altre d’aquests gens està relacionat amb la reacció immunològica inflamatòria als pulmons en resposta a patògens.

El cromosoma 9 i el grup sanguini

La segona regió es troba al cromosoma 9, en concret en el gen que determina el grup sanguini del sistema ABO. En aquest sentit, l’estudi afirma que les dades demostren que el grup sanguini A s’associa a un 50% més de risc de necessitar suport respiratori en cas d’infecció per coronavirus. Per contra, el grup sanguini 0 confereix un efecte protector davant del desenvolupament d’una insuficiència respiratòria, amb fins i tot un 35% menys de risc.

Els investigadors que han participat en l’estudi destaquen la «forta associació» entre certes variants genètiques dels cromosomes 3 i 9 i la gravetat de la malaltia causada pel coronavirus.

Apunten, a més, que la variant genètica identificada al cromosoma 3 és «més freqüent» en persones més joves (59 anys de mitjana), cosa que podria explicar, «almenys en part», la gravetat de certs casos en aquest grup d’edat.

Estudi amb un miler de pacients

En aquest estudi, coordinat per genetistes de Noruega i Alemanya, a més de l’Hospital Vall d’Hebron han participat investigadors de l’Hospital Clínic de Barcelona, del Ramón i Cajal de Madrid, de l’Hospital Universitari Donostia i de l’Hospital Virgen del Rocío de Sevilla, a més d’hospitals de la regió nord de la Llombardia, epicentre de la pandèmia a Europa.