ESTUDI DE LA UNIVERSITAT DE GRANADA

Una aula amb 20 nens tindrà contacte amb més de 800 persones en dos dies

Els experts pronostiquen el tancament de moltes classes a la tardor i demanen a les autoritats educatives que preparin amb més rigor tant els sistemes presencials com l'escenari 'online'

educacion-madrid

educacion-madrid

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Investigadors de la Universitat de Granada (UGR) han realitzat un treball en què han advertit que una aula d’educació infantil amb 20 nens tindrà contacte amb més de 800 persones després de només dos dies, una vegada es reprenguin les classes presencials després de la suspensió d’aquests mesos per la crisi del coronavirus.

En una nota de premsa els científics adverteixen dels «greus problemes de planificació» que s’estan cometent en l’organització de la tornada a les classes al setembre. Així mateix, els experts pronostiquen el tancament de moltes aules a la tardor i demanen a les autoritats educatives que preparin amb més rigor tant els sistemes presencials com l’escenari ‘online’.

En aquest sentit, aquest estudi, l’autor del qual és el catedràtic d’Organització d’Empreses de l’UGR Alberto Aragón, ha pronosticat el tancament de moltes aules a la tardor.

Els professors de l’UGR han analitzat, com a il·lustració, el nombre de relacions sense mascaretes i sense distanciament previst per als col·lectius d’educació infantil i dels quatre primers cursos de primària. Parteixen de la base que la ministra d’Educació i Formació Professional, Isabel Celaá, «va indicar» que aquestes classes haurien de tractar-se com a «grups a manera de família o convivents» i que «en aquesta bombolla o set o mòdul poden moure’s amb tranquil·litat, sense necessitat de guardar la distància d’1,5 metres».

«No obstant, és important recordar que les anomenades bombolles només garantirien la tranquil·litat si estiguessin tancades, però cadascun dels nens» d’aquests nivells educatius i el seu docent «també conviuen amb els membres de les seves pròpies famílies», ha advertit Aragón.

«Si a més altres menors d’aquestes famílies també anessin en una classe diferent d’infantil o primària, s’agregarien aquestes relacions al conjunt i arribarien a 808 persones implicades ja el segon dia de classe, considerant exclusivament les relacions sense distanciament ni mascareta de la classe pròpia i les de les classes de germans», ha explicat Aragón.

Amb classes de 25 la ràtio es dispara

Així mateix, si el nombre d’escolars a la classe puja a 25, «com moltes autonomies han anunciat ja perquè coincideixi amb la ràtio habitual», ha afegit aquest expert, «el nombre de persones implicades pujaria fins a 91 persones només amb els de la mateixa classe i 1.228 persones comptant les classes de germans».

Qualsevol planificació en una situació d’incertesa com l’actual «ha de considerar múltiples possibles escenaris i en cada un han de definir-se els recursos dels quals es disposarà, les accions concretes que es desenvoluparan i les situacions i moments que portarien a la seva posada en marxa», ha assenyalat Aragón, que ha afegit que «un pla bo, bonic i barat no sol resultar possible, però si a més és ambigu o poc realista, no té cap utilitat».

Un element per tranquil·litzar

D’altra banda, els experts de la Universitat de Granada han afirmat que insistir en la tornada a l’escola presencial «sense inversions complementàries» sembla més encaminat a tranquil·litzar les famílies durant l’estiu que a «establir un pla sòlid per a tot el curs».

Notícies relacionades

El professor Eulogio Cordón, director del departament d’Organització d’Empreses II de l’UGR, ha pronosticat que «sense vacuna, la majoria de les classes probablement acabin tornant a un escenari remot al llarg de la pròxima tardor quan conflueixin els efectes de la Covid-19 i la grip estacional. Per això, és molt important que tots els agents estiguin preparats per a aquesta possibilitat».

Han remarcat, en aquest sentit, que hauria d’haver-se preguntat ja a les famílies la seva disponibilitat per a cada sistema amb l’objectiu d’«intentar acollir millor els estudiants les famílies dels quals necessitessin presencialitat i proporcionar una opció mixta o remota a aquelles famílies que ho desitgessin, en el cas que els centres educatius observessin garanties per al seu desenvolupament adequat».