L'evolució de l'epidèmia
Sanitat descarta prohibir esdeveniments massius pel coronavirus
La xifra de contagiats a Espanya s'eleva a 51, dos estan greus a l'UCI i dos més, curats
Fernando Simón recorda que els assajos per desenvolupar fàrmacs són «molt complexos»

zentauroepp52494979 simon coronavirus200226124045 /
De moment el Ministeri de Sanitat descarta reforçar les mesures de contenció del coronavirus (Covid-19), malgrat que aquest divendres l’OMS va elevar el nivell d’alerta mundial a molt alt, crida a la prudència per evitar contagis i eleva a 51 els infectats, inclosos els dos donats d’alta a La Gomera i Mallorca.
«No hi ha raons objectives» que obliguin a reforçar els protocols de control de la malaltia prohibint la lliure circulació de les persones o les celebracions massives, va explicar aquest dissabte Fernando Simón, director del centre de coordinació d’alertes i emergències sanitàries, que va afegir que «les raons per decretar la cancel·lació d’esdeveniments no poden basar-se en mentides, informacions parcials o en la por». Per a Simón, «restringir els drets individuals o col·lectius té conseqüències molt importants tant socials com econòmiques i a més no garanteix totalment el control» de l’epidèmia. «No suspendrem les Falles», va afirmar.
A més, Simón va demanar paciència de forma implícita als qui esperen una cura immediata per a aquest virus, perquè els assajos que es fan per obtenir aquests fàrmacs «són complexos».
Després de confirmar que són 51 els positius del Covid-19 a Espanya, la majoria importats, Sanitat va informar que dos dels últims casos registrats són una dona de Girona i un home de Sant Cugat, per tant ja són sis els afectats a Catalunya. A aquests cal sumar tres nous positius a Madrid, on hi ha deu ciutadans contagiats; un altre més a les Balears, on hi ha un altre contagiat i un a qui es va donar, i un nou cas al País Basc, amb tres infectats. A la Comunitat Valenciana hi ha tres nous casos, amb un total de 13; vuit a Andalusia; dos a Castella i Lleó i set a les Canàries, amb un ja recuperat, i un altre detectat aquest dissabte a Tenerife. Es tracta d’una persona que va estar en contacte estret amb els quatre turistes italians ingressats a l’Hospital Universitari Nuestra Señora de La Candelaria. A l’Aragó es va registrar un fals positiu.
Tots, excepte dos ingressats a l’UCI, evolucionen favorablement i es mantenen aïllats a hospitals o al seu domicili. Sobre els dos casos greus de coronavirus, un, el de l’home de 62 anys ingressat a l’UCI de l’hospital Carlos III, «evoluciona bastant bé» i l’altre, de 77 anys, hospitalitzat a l’UCI de l’hospital Torrejón de Ardoz «necessita més cures», ha afirmat Fernando Simón, que s’ha escudat en el dret a la confidencialitat dels pacients per no donar-ne més dades.
Com ha anat fent cada dia des que va esclatar la crisi pel coronavirus, aquest dissabte Fernando Simón va tornar a actualitzar les dades d’infectats a Espanya, que divendres passat es van disparar amb 16 nous positius, i va revelar que les autoritats espanyoles es mantenen en contacte permanent amb les alemanyes i franceses per no perdre de vista l’evolució de l’epidèmia.
A la recerca d’una vacuna eficaç
Amb més de 84.500 afectats de 56 països, les autoritats sanitàries tenen la mirada posada en el desenvolupament d’una vacuna efectiva contra el Covid-19 el prototip del qual es comença a dissenyar en el Centre Nacional de Biotecnologia del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CNB-CSIC) de Madrid. La recerca d’aquest antídot per frenar l’epidèmia ha desencadenat una carrera entre científics que assagen vacunes utilitzades anteriorment per immunitzar contra altres coronavirus.
«Els Estats Units i la Xina estan començant a fer alguns assajos clínics en persones infectades amb antivirals eficaços contra altres coronavirus molt similars a aquest nou», diu la viròloga del CNB-CSIC Isabel Sola, que busca juntament amb el seu equip una vacuna contra el coronavirus que encara «trigarà diversos mesos a arribar».
Els assajos nord-americans i xinesos s’han provat en models animals amb resultats «prometedors» i ara proven d’aplicar-los en persones que es troben en «estat crític», afirma Sola.
Es tracta de prototips de vacunes basades en una sola proteïna del virus que donen una protecció limitada i de vegades tenen efectes no desitjats, segons la viròloga, que dubta que el remei efectiu a aquesta epidèmia es pugui aconseguir en un temps rècord perquè els assajos preclínics en animals duren mesos.
Notícies relacionades«Els assajos que es fan per obtenir fàrmacs requereixen molts pacients, grups de control i estudis molt complexos», va dir Fernando Simón sense voler entrar a valorar l’efectivitat d’un fàrmac provat en el pacient ingressat a l’hospital Virgen del Rocío de Sevilla.
En vista de la inexistència d’un remei a aquesta pneumònia vírica, Simón va insistir a recordar a la població la necessitat de rentar-se les mans a fons i les vegades que sigui necessari per prevenir el contagi i en la recomanació de tossir o esternudar sempre tapant-se la boca.
- Recomanacions "Inoblidable": el bar de Mataró aclamat per les seves saboroses tapes
- Amb Liam Neeson El racó de Sant Cugat del Vallès que està ja en la història del cinema
- Moderadors de continguts Acord en l’ero de la subcontracta de Meta: Els 2.059 acomiadats a la torre Glòries seran indemnitzats amb 33 dies
- Aquest dilluns L’Audiència de Barcelona jutja una àvia per abusar del seu net a Igualada
- ¿‘Apagada política’ a Catalunya?
- Tres ferits en caure part de l'estructura de l'escenari d'un festival de jotes
- TEST ¿Ets com la teva mare?
- Qüestionari intergalàctic ¿La Força t’acompanya? Celebra l’aniversari de ‘Star wars’ amb aquest test
- La successió de Francesc ¿Qui són els candidats a succeir el papa Francesc? Llista de cardenals ‘papables’
- Aquest dilluns L’Audiència de Barcelona jutja una àvia per abusar del seu net a Igualada