a sevilla

Destapada una estafa piramidal d'un 'club de viatges' amb més de 15.000 afectats

L'organització va actuar a Espanya, Portugal i França, i hauria obtingut 12 milions d'euros

Els responsables de la trama, que es troben entre els 14 detinguts, presumien d'un «pla empresarial únic al món»

policia-nacional

policia-nacional

3
Es llegeix en minuts
Julia Camacho

L’oferta era atractiva: formar part d’un ‘club de viatges’ comprant paquets turístics amb els millors descomptes i, posteriorment, rebre comissions per difondre les bondats del programa i captar nous clients. Però la Policia Nacional ha descobert que tot era mentida, que les empreses hoteleres mai havien sentit parlar d’aquest club de viatges i que tot era part de l’entramat piramidal d’una trama que va estafar més de 15.000 persones a Espanya, Portugal i França i va aconseguir prop de 12 milions d’euros, segons les primeres estimacions.

L’operació policial es va iniciar el març del 2016, arran de la denúncia d’una associació de víctimes, que llavors sumava 274 afectats, majoritàriament de nacionalitat francesa, i s’ha saldat amb 14 detinguts, entre ells els responsables de l’organització amb seu a Dos Hermanas (Sevilla), així com la major part del personal directiu de la trama. Però també captadors de clients, que van sucumbir a la temptació de diners fàcils i vacances a canvi de la venda de paquets turístics i màrqueting a les xarxes socials.

Salt al màrqueting digital

Tot va començar el 2013, quan l’entramat va començar a difondre la possibilitat de formar part d’un club de viatges mitjançant l’oferta de paquets turístics, consistent en descomptes en diferents cadenes hoteleres de reconegut prestigi, consolidats a suposats convenis i acords entre l’entramat i el sector hoteler, que posteriorment es va descobrir que eren inexistents. La proposta comptava, suposadament, amb tots els permisos i autoritzacions i garantia el compliment dels requisits legals.

Es tractava d’un negoci multinivell en què l’interessat escollia on associar-se, ja que podia comprar paquets turístics que oscil·laven entre els 150 i els 5.000 euros. A partir d’aquell moment, aquests interessats s’involucraven directament en la captació de nous socis, rebent sucoses comissions en funció del nombre de clients captats i paquets comprats. Segons les investigacions, a finals del 2004, i amb la base del model piramidal ja assentada, els responsables de la xarxa van convidar aquests socis a deixar de banda els paquets turístics i involucrar-se directament en el món del màrqueting ‘online’ mitjançant l’oferta de paquets publicitaris, sense deixar de banda la captació de nous promotors publicitaris i, per tant, la possibilitat d’incrementar les comissions.

Beneficis derivats del prestigi

Notícies relacionades

La policia detalla que el model que va orquestrar la trama es va centrar en una eina que determina la popularitat d’una pàgina web. «Per a això, s’oferia als clients una manera senzilla d’aconseguir comissions, ja que a través de les xarxes socials havien de publicitar la pàgina web representativa de l’entramat mitjançant tres còpies diàries d'aquest hipervincle». Per als organitzadors de la xarxa, era «un pla únic al món empresarial», i es defensava davant del client que a l’incrementar-se aquest prestigi de la web, amb l’augment del nombre de socis, les grans companyies s’hi interessarien i oferirien interessants acords comercials que reportaria beneficis per a tothom. Per demostrar solvència i solidesa internacional, es van organitzar grans esdeveniments als tres països afectats.

El sistema va funcionar perquè els estafadors utilitzen els diners dels nous clients per pagar les comissions promeses als socis més antics i, així, no aixecar sospites. D’aquesta manera van mantenir la situació fins que es va fer insostenible. Les investigacions dutes a terme per la policia van permetre saber que deu empreses integraven l’entramat i comptaven amb més de 15.000 socis, als quals s’animava a participar activament en la captació de nous clients. No obstant, els seus únics ingressos provenien de la compra dels diferents paquets promocionals i turístics, així com de les quotes de soci. A més, els agents van detectar grans moviments de diners entre aquestes empreses de l’entramat, que es va embutxacar ni més ni menys que 28 milions d’euros el 2015.