CORREDOR MEDITERRANI

La variant de Vandellòs aprova la seva estrena; l'Euromed, no

Un retard a la sortida d'un tren dels tallers i una avaria tècnica a la via desllueixen la primera jornada

Els combois circulen sense problemes i amb la velocitat restringida per la nova plataforma de 64 quilòmetres

zentauroepp51718950 euromed dia200113115807

zentauroepp51718950 euromed dia200113115807 / Miguel Lorenzo

3
Es llegeix en minuts
Nacho Herrero

Una fallada a la sortida d’un Euromed dels tallers i una avaria tècnica van deslluir l’estrena de la variant de Vandellós, que redueix el trajecte entre Barcelona i València d’aquest comboi en 45 minuts i que va funcionar tal com estava previst després d’un cap de setmana d’intensa feina per connectar-lo a la xarxa.

La jornada va començar torta. El primer tren que va passar per aquest nou traçat es va 'adormir’ als tallers i, després de carregar el càtering i haver de deixar passar un AVE a Madrid, va sortir amb quinze minuts de retard de Sants.

És a dir que el viatge inaugural va arrencar les 7.30 quan ho havia d’haver fet a les 7.15. A més, una avaria en el sistema que regula l’entrada i la sortida de les estacions va obligar a fer una parada inesperada a Vinaròs (Castelló)

Quan aquest comboi va arribar a València, el retard era ja de més de mitja hora, així que als 162 passatgers se’ls reemborsarà la meitat del bitllet.

La Mercè estava doblement emprenyada. «32 minuts de retard, que per començar no està malament ¿no?», va disparar d’entrada. «A més, nosaltres venim de Tarragona i ara hem d’anar a Camp de Tarragona, que està a 15 quilòmetres i encara no han ajustat els horaris dels autobusos», va afirmar en una segona andanada mentre corria per l’estació de Joaquín Sorolla.

Hi haurà més indemnitzacions, perquè aquesta avaria tècnica també va provocar més de mitja hora de retard al segon comboi que va pujar de València a Barcelona. El primer havia tingut més sort i va arribar tot just deu minuts tard.

Entre 250 i 5 km/h

Als passatges, l’ambient es debatia entre l’alegria de veure un Euromed circular a gairebé 250 km/h i la sorpresa perquè a La Boella hagi de reduir la seva marxa fins a pas humà per canviar d’ample ibèric a ample internacional. I això va per llarg.

En qualsevol cas, d’aquí una setmana s’espera que els temps siguin millors, ja que no hi haurà la limitació de velocitat que per seguretat ADIF ha establert en la variant, i dels 80 km/h a què rodaran aquesta setmana (o fins i tot menys) els combois podran passar als 200 km/h.

«De moment, el cotxe continua sent més ràpid, tinc el bitllet de tornada ja tret per al tren, però per a la pròxima vegada esbrinaré si de veritat és més ràpid i m’ho pensaré», va assenyalar Miguel després de baixar a València d’aquest primer Euromed.

També hi va arribar el Carles, que és usuari del servei des del seu establiment, i va confirmar que, malgrat la restricció temporal, l’avenç respecte a la via única anterior és evident.

«Fins ara quan passaves per Tarragona es parava i ara la veritat és que en aquest nou tram ha tirat bastant», va explicar.

Ara es planteja si deixar de volar a Alacant i agafar el tren. «¿Seran 4 hores i 20? Bé, l’avió és més d’una hora, més després la que has de ser abans i el fet d’arribar fins al centre de la ciutat d’anada i de tornada... caldrà mirar-ho», va apuntar.

Connexió Figueres

Notícies relacionades

Tot just 35 minuts després d’aquesta primera arribada, va entrar el segon Euromed del dia a l’estació valenciana, el primer amb origen Figueres. La connexió de la ciutat de Dalí sense transbords amb el País Valencià és una altra de les grans novetats, com també ho és el ‘vagó del silenci’.

Allà hi va viatjar Francesc, que, tot i que no coneixia la seva existència, en va fer bon ús. «He dormit tot el viatge», va admetre. Per a ell, que fa cada quinze dies el viatge des de Barcelona a València, aquest ‘renaixement’ és una gran notícia. «Moltes vegades faig l’anada i la tornada el mateix dia, així que guanyar una hora i mitja suposarà bastant, tot i que sigui per dormir», va assegurar.