connexió ferroviària

Barcelona i València, 45 minuts més a prop a partir de dilluns

L'acabament de les obres de la variant de Vandellòs agilitarà el trànsit dels Euromed pel Corredor Mediterrani

L'actuació corregeix una deficiència històrica i tanca una etapa en la qual una de les infraestructures més importants de l'Estat tenia una via única

zentauroepp51657090 valencia 9 1 2020  sociedad  corredor mediterr neo  euromed 200110205249

zentauroepp51657090 valencia 9 1 2020 sociedad corredor mediterr neo euromed 200110205249 / Miguel Lorenzo

5
Es llegeix en minuts
Nacho Herrero

Minuts després de les set de la tarda, després de passar en direcció sud l’Euromed 1181 que havia avançat a les 17.30 la seva sortida de Barcelona Sants, ha arrencat aquest divendres a Vandellòs un compte enrere de 56 hores de frenètic treball per connectar les dues vies de tren que arriben de la Comunitat Valenciana amb les dues noves que s’estenen fins a l’estació de Camp de Tarragona i finalitzar així la nova variant.

Amb prou feines hi ha cinc hores de marge per a imprevistos durant el cap de setmana perquè dilluns que ve, a les 7.55 hores, ha de circular el primer tren per aquesta esperada variant de Vandellòs, que inclou les noves estacions de l’Hospitalet de l’Infant i Cambrils. Serà l’Euromed que hagi sortit de Barcelona a les 7.15 hores.

Es tracta d’una plataforma de 64,1 quilòmetres, d’ample ibèric amb travesses polivalents compatibles amb l’ample internacional fins al canviador de La Boella. A partir d’allà, la via passa a ser d’ample estàndard per unir-se després amb el traçat de l’AVE entre Madrid i Barcelona. Aquest serà el nou trajecte de l’Euromed, mentre que la resta de combois es dirigiran a Tarragona passant pel nus de Vila-Seca per l’actual plataforma de doble via que uneix la capital tarragonina amb Reus.

La connexió suposa una fita en la construcció del Corredor Mediterrani, una inversió d’uns 700 milions (71,5 de pagats amb fons europeus), que acaba amb el coll d’ampolla dels 39 quilòmetres de via única enganxada a la costa entre Vandellòs i Tarragona, però que no està exempt de clarobscurs. Arribarà després de 20 anys d’obres interrompudes i amb 15 anys de retard respecte a la primera previsió que apuntava al 2005 com a data d’inauguració.

45 minuts menys... o 18

El nou traçat permetrà que el trajecte a Euromed entre València i Barcelona es faci en 2 hores i 35 minuts, cosa que suposa una rebaixa d’entre 36 i 45 minuts respecte al temps que es tardava ara. El guany és en la variant però sobretot en el tram al nord de Camp de Tarragona pel qual podrà circular a 250 km/h.

Amb reduccions de temps similars a la de València, la connexió amb Castelló amb aquest servei tardarà 1 hora i 55 minuts i amb Alacant 4 hores i 20 minuts. A la resta de trens amb prou feines es notarà ja que la velocitat que puguin augmentar quedarà neutralitzada pels quilòmetres extra que faran.

En qualsevol cas, la rebaixa en el freqüentat Euromed és de tot just 18 minuts respecta al temps que invertia quan es va inaugurar el 1997, ja que llavors ja hi havia un servei entre València i Barcelona en 2 hores i 53 minuts.

«Es pot veure com que tornem enrere però també com que es corregeix una deficiència històrica que clamava al cel i que tanquem una etapa lamentable en la qual una de les infraestructures més importants de l’estat tènia una via única. Jo sempre tinc la visió esperançadora», explica a EL PERIÓDICO Josep Vicent Boira, coordinador estatal del Corredor Mediterrani.

En qualsevol cas, la reducció serà a partir del pròxim dia 20 perquè durant la primera setmana, com és norma, hi haurà una limitació de velocitat a 80 km/h. Després d’aquells set dies i una última auscultació amb trens laboratori d’Adif el pròxim cap de setmana, es podrà circular ja a 200 km/h.

L’estalvi de temps, apunta, té un elevat «caràcter simbòlic» perquè els ciutadans notaran com avança el Corredor. «En un trajecte d’anada i tornada entre València i Barcelona serà una hora i mitja. Això, multiplicat per tot els viatgers, és un estalvi molt gran de temps i diners», assenyalen.

N’hi ha més, remarca, per la doble via. «Es guanya temps però sobretot s’han d’avaluar els altres beneficis que aporta. Es resol el tap que impedia una gestió eficaç del Corredor ja que suposava una complexitat extraordinària», recorda Boira que incideix també en la seguretat

Costa Brava... i Lleida

«El pas de l’Euromed pel centre de Salou i Cambrils suposava riscos, el 22 de desembre hi va haver un accident a Miami Platja i a l’estiu era un drama creuar les dues poblacions», recorda.

Es mantindran els vuit Euromed diaris per sentit i la gran novetat és la connexió de la Costa Brava amb la Comunitat Valenciana sense el fins a ara obligat transbord a Barcelona. Quatre dels vuit Euromed amb origen a Catalunya sortiran des de Figueres, incorporaran a les parades habituals la de Girona i acabaran a Alacant i dos dels vuit que surten des de la Comunitat Valenciana, partiran de València per acabar a Figueres.

Boira destaca també l’oferta de nous serveis i la que pot arribar. «S’obre la possibilitat d’un servei d’alta velocitat València-Saragossa-Lleida perquè també s’ha preparat», diu.

Obres a contrarellotge

Les obres d’aquest cap de setmana es fan en un tram de tres quilòmetres de manera interrompuda fins que finalitzin la matinada de diumenge a dilluns i implicaran la suspensió fins dilluns de la línia R16 de Rodalies i dels serveis de Llarga Distància, en els dos casos Renfe oferirà transport per carretera com a alternativa.

D’una banda, es desmuntarà la via actual en el punt en què creua les dues noves. De l’altra, dos equips muntaran via i catenària en quatre trams successius i s’actuarà amb la maquinària necessària per a les operacions tècniques de geometria de la via. Un tren auscultador comprovarà després que tot estigui correcte.

Respecte al sistema elèctric ja està muntat el nou i es tracta de desplaçar-lo fins a la seva posició definitiva després de desmuntar l’actual. S’implementaran els corresponents senyals i es ‘desconnectarà’ el sistema de control de trànsit de Vandellós mentre s’introdueixen les modificacions necessàries al Centre de Control de Trànsit de València-Font de Sant Lluís per al telecomandament centralitzat de la infraestructura.

Pròximes fites

Amb l’obertura d’aquesta variant de Vandellòs se li dona un important impuls a un Corredor Mediterrani que engega aquest 2020 pendent de diverses fites. «Un és el tercer fil del subtram entre Castellbisbal-Martorell», explica. Aquest estiu s’haurpa de tallar una via amb mil circulacions setmanals en aquesta coneguda com a Porta d’Europa per emprendre l’obra més important, inclosos dos túnels.

Notícies relacionades

«Després hi ha l’estudi informatiu del túnel passant de València i de la doble plataforma de València amb Castelló», apunta el coordinador, que espera que vegin la llum en el primer semestre.

Cap al sud, la idea és completar l’arribada a Múrcia i donar l’impuls definitiu per desfer el nus de La Encina, l’impacte del qual podria ser similar al que tindrà a partir d’aquest dilluns la posada en marxa de la variant de Vandellòs.