Caos ferroviari

Retards a Rodalies un mes abans de començar les obres de l’R3

La línia va patir problemes tècnics, talls i interrupcions durant el cap de setmana que van obligar a posar transport alternatiu per carretera entre Parets del Vallès i la Garriga.

«Després del cap de setmana ens temem el pitjor, el setembre serà un mes penós»

Retards a Rodalies un mes abans de començar les obres de l’R3
4
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

A partir del 27 de setembre, la línia R3 de Rodalies començarà un període de 16 mesos de talls de servei en dues fases per al desdoblament entre Parets del Vallès i la Garriga. La primera fase s’estendrà fins al maig del 2026 i afectarà el tram entre l’Hospitalet de Llobregat i la Garriga. La segona fase es portarà a terme entre el maig del 2026 i el gener del 2027, i afectarà de Mollet -Santa Rosa a la Garriga. Mentre durin les obres, amb una inversió de més de 140 milions d’euros per part d’Adif, s’habilitaran autobusos per donar servei per carretera als passatgers afectats.

Incidència en desviacions

No obstant, un mes abans de l’inici d’aquestes obres, l’R3 es va situar al centre de la polèmica el cap de setmana passat amb interrupcions i retards del servei per problemes tècnics. Ahir, la circulació de trens entre Parets del Vallès i Granollers-Canovelles va quedar aturada per una incidència en les desviacions. Renfe va cancel·lar els que sortien des de l’Hospitalet de Llobregat, tot i que des de la Garriga el servei es mantenia en sentit nord.

Per solucionar provisionalment aquesta afectació es va activar un servei de transport alternatiu per carretera entre Parets del Vallès i la Garriga, amb parades a Granollers, Canovelles i les Franqueses del Vallès, per enllaçar amb el tren cap a Ripoll. Per continuar trajecte en direcció Barcelona, els usuaris podien utilitzar l’estació Granollers Centre de la línia R2 Nord. Renfe va assenyalar que des de l’Hospitalet els passatgers poden anar a la capital catalana amb l’R1 i l’R4.

Aquesta incidència no és l’única que va patir l’R3 aquest cap de setmana. Dissabte la línia va estar durant diverses hores amb la circulació interrompuda amb un tall inicial entre les estacions de Montcada Bifurcació i la Garriga, que després es va ampliar al tram entre l’Hospitalet de Llobregat i les Franqueses del Vallès. Una avaria al pantògraf, utilitzat per captar el corrent elèctric, i a la catenària va provocar aquest caos en el servei que va afectar centenars de viatgers.

Per aquestes dues avaries Protecció Civil de la Generalitat va posar en marxa el pla Ferrocat, arran de l’afectació en el pas de trens que no va ser l’única. La mateixa R3 va patir retards de fins a 30 minuts en el servei dissabte al matí a primera hora per una altra incidència entre Vic i Balenyà, que es va resoldre al migdia.

Queixes dels usuaris

Els incidents a l’R3 aquest cap de setmana van generar desconcert i malestar entre els usuaris. La plataforma Perquè no ens fotin el tren, que defensa el bon servei de l’R3 de Rodalies, va destacar que no es tracta de "problemes tècnics" els que van provocar aquesta situació, sinó d’"una negligència dels que en tenen les responsabilitats", va assegurar el portaveu del grup, Marc Janeras, a l’ACN.

Per això, la plataforma va expressar la seva preocupació davant les obres previstes d’aquí a un mes per al desdoblament de la via: "A l’inici de curs sempre hi ha un pic d’incidències, és un moment delicat. Amb el presagi del cap de setmana ens temem el pitjor, que comencem un setembre penós". Janeras creu que l’R3 pot quedar "totalment tallada i paralitzada" per qualsevol incidència. "Els usuaris estem atrapats en una línia que està eternament abandonada", va denunciar.

Sobre les obres previstes per a finals de setembre, Janeras va afegir que arriben amb "dos anys de retard" i s’allargaran molt més del previst, ja que l’afectació havia de ser de tres mesos i acabarà sent de 16. També va remarcar que després de cinc anys de vigència del pla de Rodalies impulsat pel Ministeri de Transports "no hi ha millores per enlloc", sinó que "es perpetua el desastre", i va criticar el ritme lent amb què treballa l’administració estatal. Per això, va censurar que en cinc anys del pla no s’ha "desdoblat ni un sol quilòmetre de la línia R3".

Els usuaris també ataquen les empreses responsables del servei per no informar els viatgers durant les incidències del cap de setmana, ja que es van viure situacions amb "alternatives de transport incompletes, deixant sense servei algunes estacions, canviant cada mitja hora les indicacions". Per a Janeras és important que Rodalies tingui "un departament eficient de gestió d’incidències" per l’important nombre d’avaries que pateix l’R3.

Notícies relacionades

Tren desallotjat a Tarragona

Protecció Civil també va posar en prealerta ahir el pla Ferrocat durant hores per un tren avariat entre les estacions de Cubelles i Cunit que va obligar a desallotjar els passatgers. Mentre va durar la incidència, les línies R2Sud, R13, R14, R15, R16 i R17 van patir retards de fins a 30 minuts.