EL FRONT JUDICIAL D'UNA TRAGÈDIA FERROVIÀRIA

L'atropellament de Castelldefels continua viu als jutjats una dècada després

Les famílies dels 12 morts i una dona ferida apel·len contra la decisió d'una magistrada d'exonerar Renfe i Adif i condemnar-los a pagar les costes

zentauroepp13427254 accidente castelldefels200106173130

zentauroepp13427254 accidente castelldefels200106173130 / DIEGO CALDERON

3
Es llegeix en minuts
Gemma Tramullas

Aquest any es compleix una dècada de l’atropellament massiu a l’estació de Castelldefels Platja que va causar 12 víctimes mortals i les famílies dels morts i una de les persones ferides no cedeixen en el front judicial. L’octubre passat es van aportar noves proves sobre la responsabilitat potencial d’Adif i Renfe en l’accident. No obstant, la magistrada va sentenciar en contra de les famílies, els va negar el dret a qualsevol indemnització i les va condemnar a pagar milers d’euros per les costes del judici. Tot i així, set famílies segueixen endavant i han presentat un recurs d’apel·lació contra aquesta decisió.

L’atropellament va tenir lloc la nit de Sant Joan, quan milers de persones (moltes d’elles menors d’edat) es dirigien com cada any a celebrar la revetlla a la platja. Segons els testimonis, una multitud que va baixar de l’últim tren es va sentir atrapada a l’andana i la confusió i el pànic va portar desenes de persones a creuar la via. Un tren en sentit contrari que circulava a 140 quilòmetres per hora les va envestir.

Nou informe pericial

El nou informe pericial presentat per part de les famílies argumenta que l’estació no complia les mesures de seguretat, malgrat que estava acabada de remodelar: ni l’andana tenia les dimensions correctes, ni la il·luminació i la senyalització eren suficients, ni el pas inferior permetia evacuar en el temps adequat combois amb capacitat per a 1.800 persones, com el que va arribar a l’estació.

Tampoc es va complir la llei de protecció civil de Catalunya, perquè en vista de la previsible afluència de passatgers no es va prendre cap mesura per garantir-ne la seguretat (com la contractació d’informadors o vigilants) i la presència policial es limitava a l’exterior de l’estació. La indemnització que correspondria als familiars de les víctimes i la dona ferida ascendeix a 1,3 milions d’euros.

Al·lusions al procés

El judici que es va celebrar al Jutjat general contenciós administratiu número 5 de Madrid va coincidir en el temps amb el del procés als líders independentistes i es va produir alguna escena sorprenent, com quan l’advocada de l’Estat, en nom d’Adif, va mostrar una fotografia de l’ocupació de les vies de l’AVE a Girona amb una gran estelada. La magistrada només va trigar 15 dies a dictaminar que Renfe i Adif no van tenir cap responsabilitat en l’accident, que segons ella es va deure exclusivament a la imprudència de les víctimes.

«És molt dur i injust que et diguin que no pots reclamar justícia, i que et castiguin per això és demencial», afirma Eidy Ayala, que va perdre el seu fill en l’atropellament. «Com a mare tens la necessitat de continuar buscant respostes i trobar una miqueta de justícia, perquè no es pot admetre que els responsables del servei ferroviari d’aquella nit diguin que els únics responsables de la situació que es va produir eren els nostres fills, que no es poden defensar».

Famílies vulnerables

Notícies relacionades

L’advocada de les famílies, Núria López, mostra la seva sorpresa pel fet que la magistrada hagi condemnat les famílies a pagar les costes del judici quan «la demanda formulada era lògica i raonable». Entre altres raons, argumenta que la jutge penal que va arxivar el cas el 2014 va afirmar que «la falta d’adopció de les mesures especials que requeria una nit com la de la interlocutòria mereix sens dubte un retret des del punt de vista civil o administratiu, per la falta de previsió de la situació d’aglomeració que es va generar». 

«Les famílies que segueixen volen explorar totes les possibilitats», diu López: «Se senten maltractades i no tenen res a perdre. Tan sols els mou l’ànim de justícia que no saben si arribarà mai». La duresa del procés ha deixat un reguitzell de lletrats exhausts, començant per Andreu Van den Eynde, actual advocat d’Oriol Junqueras i Raül Romeva, que es va ocupar de la part tècnica del judici penal. Els advocats s’han enfrontat als equips legals d’Adif i Renfe amb més voluntarisme que recursos. Els seus clients són majoritàriament famílies molt vulnerables que amb prou feines poden cobrir les dietes i els desplaçaments dels seus representants legals.