Anar al contingut

Barcelona demana una regulació que tregui punts per circular amb vehicles contaminants

Pere Navarro recorda que només es poden restar per conductes que posin en perill la seguretat viària

L'estudi ambiental de l'ajuntament admet que la ZBE no serà suficient

Luis Benavides / Manuel Vilaseró

Barcelona demana una regulació que tregui punts per circular amb vehicles contaminants

El regidor de Transició Energètica de l’Ajuntament de Barcelona, ​​Eloi Badia, ha demanat aquest dilluns a l’Estat que reguli perquè circular amb vehicles contaminants no només pugui comportar una sanció, com passarà a partir del 2020 a Barcelona, ​​sinó també la retirada de punts del carnet. La resposta del director general de Trànsit, Pere Navarro, ha arribat al cap de poques hores. «Nosaltres estem completament alineats amb la ZBE i li donarem tot el suport que necessiti, però la retirada de punts està vinculada exclusivament a qüestions de seguretat viària i no som partidaris de canviar-ho», ha advertit a EL PERIÓDICO.  

Eloi Badia, en declaracions a TV-3, havia indicat que per fer-ho possible és necessari que el govern espanyol reguli les sancions agreujades per motius de salut. Però Navarro apunta que en aquest cas es tractaria d’augmentar l’import de la multa, no de treure punts i, de tota manera, caldria estudiar-ho jurídicament.

El precedent del carril bus

El director general de Trànsit ha recordat que quan es va crear el carnet per punts sí que es va introduir una sanció que no era per motius de seguretat viària. Es perdien punts per aparcar al carril bus. Es va fer precisament a petició de l’Ajuntament de Barcelona, però al cap de poc es va reformar. «Ens vam adonar que no era congruent amb el model de lluita contra la sinistralitat viària que representa el carnet per punts».

Badia, d’alta banda, ha reconegut que el mateix estudi ambiental de l’ajuntament apunta que la Zona de Baixes Emissions no serà suficient per aconseguir els objectius de la UE, tal com publica el diari ‘Ara’. Badia recorda que estudien altres mesures, com el peatge urbà o mesures específiques amb les escoles.

2.000 al·legacions

En aquest sentit, ha admès que el problema de la contaminació no se solucionarà només amb un «pla Renove» com el que pretén impulsar le Generalitat amb la recaptació del nou impost al CO2. El regidor ha apel·lat a aquesta administració i a l’Estat a invertir més en transport públic, especialment l’interurbà. El regidor ha recordat que Barcelona té tres vegades més trànsit que Londres.

«Hem de reduir un 50% el vehicle que té ara mateix la ciutat, i això encara ens situaria lluny de Madrid o de Londres», ha indicat.

Quant al filtre per reduir l’efecte contaminant d’alguns vehicles, Bahía remarca que és competència de la DGT i de moment, diu, només s’està parlant de vehicles pesats. La DGT, en canvi, tampoc veu amb bons ulls la qüestió del filtre, per la dificultat de controlar que el conductor no el retira una vegada ha passat la prova. 

El govern municipal està estudiant les gairebé 2.000 a l’al·legacions rebudes a la ZBE amb l’objectiu de no perdre «l’objectiu» de l’ordenança.