UN PROBLEMA DE SALUT PÚBLICA

Totes les claus del veto al cotxe contaminant a Barcelona

L'1 de gener del 2020 entra en funcionament una de les mesures anticontaminació que més dubtes genera en la ciutadania

La mesura afecta uns 50.000 vehicles que circulen diàriament per l'àmbit de la Zona de Baixes Emissions.

41020998 59

41020998 59 / DANNY CAMINAL

8
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

El pròxim 1 de gener del 2020 entra en funcionament la Zona de Baixes Emissions per reduir uns nivells de contaminació que s’han convertit en un dels problemes principals de salut pública de la capital catalana amb unes 351 morts en el 2018 per la mala qualitat de l’aire, segons l’Agència de Salut Pública de Barcelona. Aquest àmbit, amb uns 95 quilòmetres quadrats de superfície, equivalent a 20 Madrid Central, s’estendrà als 32 municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona el 2025.

Amb l’entrada en vigor d’aquesta mesura els vehicles més contaminants, els que no tenen l’etiqueta de la Direcció General de Trànsit (DGT), tindran prohibit circular per aquesta zona restringida de dilluns a divendres en horari laborable. La mesura afecta uns 50.000 vehicles que circulen diàriament per l’àmbit de la Zona de Baixes Emissions. Aquesta xifra és molt important si es té en compte que la intensitat mitjana és de 360.618 vehicles, segons les últimes dades bàsiques de mobilitat.

Amb aquesta mesura les administracions implicades esperen reduir en un 15% els nivells de contaminació de la gran Barcelona, per la qual cosa consideren necessari implementar altres mesures com ‘superilles’ i ampliar el tramvia, entre d’altres. La posada en marxa de la zona lliure de mals fums és, fins ara, a falta d’un peatge urbà, llargament analitzat i debatut per experts i activistes, la més ambiciosa i la que genera més dubtes en la ciutadania. A continuació, unes preguntes i respostes per desmentir idees equivocades i aclarir incògnites.

¿Es podrà circular per les rondes?

La Ronda de Dalt i la del Litoral no entren dins de la zona de baixes emissions. Els vehicles sense etiqueta de la DGT podran circular per aquestes infraestructures viàries. Els responsables de la mesura entenen que vetar l’entrada als vehicles seria contraproduent, ja que els més contaminants circularien per vies secundàries on la concentració de diòxid de nitrogen seria molt més gran. Es tracta, asseguren els experts, d’allunyar els tubs de fuites de la població.

¿La Zona de Baixes Emissions només inclou l’àmbit intrarondes?

La zona de baixes emissions correspon als límits territorials establerts dins de les rondes i engloba així l’Hospitalet de Llobregat i parts d’altres municipis limítrofs amb les rondes, com Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Sant Adrià de Besòs. En el cas d’aquest últim, el veto als cotxes sense etiqueta exclou el seu polígon industrial.  També queden fora de la ZBE la Zona Franca i els barris de Vallvidrera, Tibidabo i les Planes, a la zona alta de Barcelona.

¿El veto als vehicles sense etiqueta és permanent?

El veto serà permanent des de l’1 de gener del 2020 durant tots els dies feiners, de dilluns a divendres, de set del matí a vuit del vespre. Fora d’aquest horari i durant el cap de setmana es podrà circular amb els vehicles més contaminants. Les administracions responsables de la mesura consideren que fora de l’horari laboral i els caps de setmana baixa considerablement el nombre de desplaçaments, per la qual cosa el risc per a la salut pública és molt menor.

¿Què passarà amb els dies festius de dilluns a divendres?

Els dies festius serà possible circular amb vehicles sense etiqueta com si fos un cap de setmana. En cas de festes locals, la circulació dels vehicles contaminants quedarà limitada al municipi en qüestió però no a la resta de l’àmbit de la ZBE.

¿I els divendres amb operació sortida?

Els vehicles sense etiqueta hauran d’esperar fins a les 20.00 hores per circular, com qualsevol altre dia feiner. Els experts consideren que això tindrà, a més, un efecte descongestiu ja que les sortides seran més esglaonades. 

¿Quins cotxes i furgonetes estan afectats?

Afecta els turismes sense el distintiu ambiental de la DGT: de gasolina anteriors a Euro 3 matriculats abans del gener del 2000, dièsels anteriors a Euro 4 matriculats abans del gener del 2006, i furgonetes anteriors a Euro 1 matriculades abans de l’1 d’octubre del 1994.

¿La mesura afecta motos i motocicletes?

Sí, la mesura afecta tots els vehicles sense el distintiu ambiental de la DGT, i això també inclou motocicletes i ciclomotors matriculats abans del gener del 2003 (anteriors a la normativa Euro 2). Amb tot, les motos afectades representen un 20% del total de les censades i aquest percentatge encara és més baix si es tenen en compte les motos i ciclomotors que circulen diàriament.

¿Què passa amb els cotxes clàssics?

Com la resta de vehicles sense el distintiu ambiental de la DGT, aquests cotxes antics només podran circular abans o després de l’horari fixat per als dies laborals i en dies festius. No obstant, tindran 10 dies a l’any per circular previ avís.

¿Quins vehicles n’estan exempts?

Estan exempts d’aquesta normativa els vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda (VPMR) i vehicles d’emergències i serveis essencials (metges, bombers, cotxes de morts, policia, etc.). Tots aquests vehicles hauran d’estar donats d’alta en un registre metropolità la tramitació del qual serà gratuïta. En aquest punt val la pena apuntar que la gran majoria dels vehicles policials tenen el distintiu de la DGT. En el cas de la Guàrdia Urbana, per exemple, el 100% de la seva flota té l’etiqueta.  

¿Els taxis sense etiquetes també n’estan exempts?

No, els taxis sense el distintiu de la DGT, com els vehicles sense etiqueta d’altres treballadors autònoms, no n’estan exempts i no hi podran circular. Amb tot, aquesta mesura només afecta 14 dels vehicles del total de les 10.523 llicències actives, segons fonts de l’Institut Metropolità del Taxi (Imet). Les mateixes fonts subratllen que el 50% de la flota de taxis de l’àrea metropolitana tenen motors ecològics i que aquest percentatge augmenta cada any.

¿Com es controlarà el compliment de la norma?

Unes 70 càmeres, situades majoritàriament a l’interior de Barcelona i a les entrades a la ciutat detectaran els vehicles vetats mitjançant la lectura de les matrícules i una consulta automàtica en una base de dades. A més, un cotxe amb lector de matrícules circularà per l’àmbit de la ZBE de dilluns a divendres en l’horari establert. Els agents de les policies locals podran imposar multes si localitzen vehicles sense el distintiu ambiental circulant de dilluns a divendres en l’horari establert per la ZBE.

¿Què passa si es perd o no arriba l’etiqueta?

La DGT ha distribuït distintius ambientals als vehicles considerats no contaminants. N’hi ha de quatre tipus, de menys a més contaminant.  Els conductors que no tinguin l’adhesiu o que l’hagin perdut poden consultar la pàgina web de la Direcció General de Trànsit (www.dgt.es). Una vegada comprovat que té dret a un distintiu ambiental a la pàgina de la DGT, es pot adquirir a les oficines de Correus i en algunes xarxes de tallers autoritzats.

¿Portar l’etiqueta de la DGT és obligatori?

Segons la DGT, «la col·locació del distintiu és voluntària», però es recomana portar l’etiqueta a l’angle inferior dret del parabrisa davanter o el frontal de les motos per facilitar la ràpida identificació dels vehicles menys contaminants. Amb tot, les càmeres i els agents que s’encarregaran del compliment en tenen prou amb la matrícula per detectar els infractors.

¿Com funcionen els 10 dies de permís per als cotxes sense distintiu?

L’AMB crearà una plataforma perquè les persones amb un vehicle sense etiqueta de la DGT puguin moure’l un màxim de 10 vegades a l’any amb la ZBE en vigor. Aquests permisos estan pensats principalment per a casos excepcionals o molt puntuals com portar el cotxe a una revisió de l’ITV. S’haurà d’informar amb temps per via telemàtica, tot i que no es descarta que es pugui fer de manera presencial en alguna oficina metropolitana encara per definir. En cas d’urgència, l’AMB estudia la possibilitat d’ampliar el termini per informar de la sortida del vehicle sense etiqueta en un màxim de 48/72 hores.

¿La mesura afecta les matrícules estrangeres?

Sí, les persones que tinguin pensat transitar per la ZBE hauran d’acreditar amb prou antelació que els seus vehicles tenen un equivalent ecològic similar i demanar un permís. En cas contrari, no podran circular per aquest àmbit i seran multats. La vigència d’aquest permís, la tramitació del qual costarà 5 euros, serà de 30 dies.

¿A quant ascendiran les multes?

La majoria de les infraccions es produiran previsiblement per l’incompliment de la prohibició de circular per la zona restringida per part dels vehicles més contaminants de les categories L (cotxes, motos, ciclomotors), M1 (transport de persones amb vuit places màxim) i N1 (transport de mercaderies per sota de les 3,5 tones), i se sancionaran amb una multa de 200 a 499 euros (amb el pagament immediat pot quedar en uns 100 euros). Les sancions greus, amb multes de 500 a 999 euros, estan relacionades amb l’incompliment de la prohibició per part de vehicles per al transport de persones amb més de vuit places i mercaderies a partir de 3,5 tones.

¿Quin serà l’import de la sanció més greu?

Aquests mateixos vehicles de gran volum (M2, M3, N2 i N3) poden ser sancionats amb fins a 1.803 euros si circulen per la ZBE en cas d’haver-se declarat un episodi de contaminació de l’aire per part de l’òrgan competent de la Generalitat de Catalunya. Les sancions poden incrementar-se en un 30% en cas de reincidència.

¿Hi haurà un període d’adaptació?

Notícies relacionades

Les sancions començaran a partir de l’abril de l’any que ve. L’ordenança també estableix una moratòria d’un any per a autocars, furgonetes i camions d’ús professional (N1, N2, N3, M2 i M3), temps en què les empreses s’hauran d’adaptar a la nova normativa.

¿Quines són les alternatives i incentius per als propietaris de vehicles sense etiqueta?

En paral·lel a la creació de la ZBE, l’AMB va impulsar la creació d’aparcaments segurs per a bicicletes en nodes de transport i la targeta T-Verda, que consisteix a oferir tres anys de transport públic gratuït a les persones empadronades en algun municipi metropolità que desballestin el seu vehicle. Així mateix, les administracions treballen en la creació de més aparcaments dissuasius o ‘park & ride’ que permeten deixar el vehicle –amb o sense etiqueta de la DGT– al costat d’estacions de tren i autobús. Alguns exemples són Castelledefels (100 places), Sant Just Desvern (64 places) i Sant Joan Despí (48 places), on una ‘app’ permet vincular aquest aparcament amb un desplaçament en transport públic. Actualment l’aplicació té 3.050 usuaris registrats.