Nobel de Química per al desenvolupament de les bateries d'ió liti
Els investigadors Goodenough, Whittingham i Yoshino s'emporten el prestigiós guardó
zentauroepp50314464 a screen displays the portraits of the laureates of the 2019191009120927 /
L’alemany John B. Goodenough, el britànic Stanley Whittingham i el japonès Akira Yoshino són els guanyadors del Nobel de Química 2019 pel desenvolupament de les bateries d’ió liti, segons ha anunciat aquest dimecres la Reial Acadèmia de les Ciències Sueca.
Les bateries d’ió liti, que ofereixen un alt rendiment i avui són d’ús comú en la indústria electrònica de gran consum, van ser proposades per primera vegada per Whittingham, químic anglès actualment a la Universitat de Binghamton. Whittingham va utilitzar sulfur de titani i metall de liti com a elèctrodes.
El 1985, el japonès Akira Yoshino va acoblar un prototip de bateria utilitzant material carbonós en el qual es podien inserir els ions de liti com un elèctrode i òxid de liti cobalt (LiCoO2), que és estable en l’aire, com l’altre. Al fer servir materials sense liti metàl·lic, es va incrementar espectacularment la seguretat sobre les bateries que utilitzaven el liti metall. L’ús d’òxid de liti cobalt va possibilitar que es pogués arribar fàcilment a la producció a escala industrial. Aquest va ser el naixement de l’actual bateria d'ió liti.
Notícies relacionadesEl nord-americà John Bannister Goodenough va contribuir després al desenvolupament d’una bateria d’ions de liti d’estat sòlid que supera les bateries d’ions de liti en densitat energètica, rang de temperatura operativa i seguretat.
L’anunci és el tercer en la ronda d’aquests prestigiosos guardons en la seva edició del 2019, després d’haver-se donat a conèixer el de Medicina i el de Física, dilluns i dimarts, i a l’espera dels de Literatura, Pau i Economia, en els pròxims dies.
- Cita a Madrid El Govern i la Generalitat tancaran acords sobre infraestructures, acció exterior i català en la bilateral de dimecres
- Actualitat blaugrana Hansi Flick oficialitza la renovació amb el Barça fins al 2028
- Llei trans Marina Echebarria, catedràtica de Dret i activista LGTBI: «Les dones transsexuals no som un perill per a la resta»
- 'Outdoor' Els entrenadors coincideixen: "Caminar 1 hora 7 dies a la setmana amb un ritme de passeig d’avi són 75.000 calories a l’any"
- Espècies desconegudes Un nou mapa descobreix les àrees clau per als taurons i altres depredadors al Mediterrani
