NOVA MOBILITAT

València preveu cobrar entre 40 i 960 euros als seus vehicles elèctrics compartits

Cada empresa que vulgui deixar un dels seus patinets als carrers de la capital haurà d'abonar una taxa anual de 80 euros

Per als càlculs s'ha pres com a referència les taxes per ocupació de via que es cobren per les terrasses o els caixers

zentauroepp47511577 moto electrica190326131839

zentauroepp47511577 moto electrica190326131839 / Miguel Lorenzo

3
Es llegeix en minuts
Nacho Herrero

València ha engegat els treballs per establir una taxa per als vehicles compartits de lloguer i ha establert una franja de preus que anirà dels 40 euros anuals que es pagaran per un 'segway' als 960 euros que s’abonaran pels cotxes elèctrics, una tarifa aquesta última en la qual s’inclou el pagament de l’ORA.

Les empreses de lloguer de bicicletes elèctriques pagaran 70 euros per cada una de les que tinguin, pels patinets elèctrics se’n pagaran 80, per les motos elèctriques, que amb molta diferència són els vehicles que més s’han estès a la ciutat s’abonaran 82 euros i per cada 'tuk tuk' se’n pagaran 100 si és de quatre places i 180 si és de vuit.

L’ordenança no es podrà aprovar abans que acabi aquest legislatura, però s’espera que tiri endavant quan comenci la pròxima i segons Ramón Vilar, regidor d’hisenda, no existeix un afany recaptatori sinó d’ordenació d’un sector que ha fet eclosió en qüestió de mesos a les grans ciutats espanyoles.

Per establir aquestes taxes, a València han pres com a referència les que es cobren als bars i restaurants per cada taula i cadira que treuen a les terrasses o les que abonen les entitats bancàries pels caixers automàtics que donen al carrer. Com a màxim, va apuntar el regidor, els preus anunciats s’incrmentaran en un deu per cent.

Tots els vehicles hauran de ser de ‘zero emissions’ però, a més, s’exigirà que almenys la meitat de la flota auxiliar (l’encarregada del manteniment o redistribució) sigui també híbrida.

Barcelona i Madrid

Barcelona va aprovar a finals de febrer una taxa de 71,5 euros per a aquest tipus de bicicletes i motos, per la qual cosa, d’entrada, València recaptarà anualment 11 euros més per moto. A més, està pendent d’estudi la petició de les plataformes que agrupen les empreses del sector per tenir algunes deduccions en els cinc primers anys.

Però a la capital catalana falta per definir quines taxes han de pagar les empreses per cada patinet elèctric. A Madrid acaben d’aprovar una quota de 10.000 patinets elèctrics compartits, tot i que finalment n’ha autoritzat de moment 9.000 a vint-i-una empreses, i una distribució per districtes. Però, almenys de moment, no ha establert que hagin de pagar cap tipus de taxa.

El debat de la quota

En principi, Barcelona també va establir la xifra de 7.300 bicis i motos compartides, tot i que hi ha un compromís de revisar a l’alça aquesta xifra i un sorteig com a mètode per elegir les empreses que podran prestar aquests serveis.

En el cas de València, encara s’ha de resoldre la quantitat d’aquest tipus de vehicles que admet als seus carrers i com regula quines empreses poden oferir aquests serveis. 

Segons va indicar el regidor socialista, han detectat que a la ciutat hi pot haver actualment unes tres mil motocicletes i ciclomotors de set companyies diferents i que n’hi ha més de trenta interessades.

Vilar va assegurar que manegen un informe que avança que per cada vehicle compartit (en aquest cas motos) que es posa a disposició de la ciutadania, se’n retiren tres de privats en un termini de tres anys i cinc quan aquell termini puja a un lustre.

Notícies relacionades

Giuseppe Grezzi, edil de Mobilitat, va confirmar aquesta mateixa setmana que en el ple del mes d’abril, l’últim abans de les eleccions, està previst aprovar la nova ordenança de mobilitat, que serà el marc en el qual s’estableixi el nombre total d’aquest tipus de vehicles (inclosos també cotxes i patinets) que poden ser absorbits per la ciutat.

Programa pilot

La seva regidoria està treballant en l’informe final del qual sortirà aquesta xifra, però encara no s’ha decidit el model que decidirà quines empreses presten el servei. De fet, el diari ‘Levante’ va assegurar en la seva edició d’aquest dimecres que s’estudia la possibilitat de posar en marxa un programa pilot amb una de les empreses de cotxes elèctrics.