SEGURETAT VIÀRIA

Trànsit posa el turbo per aprovar la regulació dels patinets abans de les eleccions

La limitació a 30 km/h dels carrers d'un carril per sentit també podria tirar endavant

Municipis i entitats apressen el Govern central perquè aprofiti els dos mesos que li queden

patinete-electrico-madrid

patinete-electrico-madrid

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

El Govern podria estar encara a temps d’aprovar abans de les eleccions l’anunciada regulació dels patinets elèctrics i la limitació a 30 km/h dels carrers d’un carril per sentit a totes les poblacions. Així ho creu la Direcció General de Trànsit (DGT), que ha accelerat la tramitació de la reforma dels reglaments de Vehicles i de Circulació que inclouen aquestes mesures fins al punt que ja ha confeccionat la seva proposta definitiva i l’ha remès al Ministeri de l’Interior.

El calendari que s’havia marcat inicialment la DGT fixava l’1 de juliol com la data idònia per aprovar els canvis. Era coherent amb el termini d’uns sis mesos que solen demorar-se aquesta mena de reformes. Per aquesta raó el mateix director general, Pere Navarro, va pensar inicialment que no arribaria a temps quan Pedro Sánchez va anunciar que les eleccions generals se celebrarien el 28 d’abril.

Sense tràmit parlamentari

Una consulta posterior als seus serveis tècnics l’han convençut que el termini, tot i que just, podria ser suficient. Al tractar-se d’un reial decret, no ha de passar per les Corts i només depèn de l’agilitat amb què el Govern el tramiti. La DGT ha anat a totes. Ha respost en dues setmanes les més de 400 al·legacions presentades durant el període d’informació pública i ha introduït alguna modificació arran de les mateixes al·legacions. Ara Interior ha de validar el text i que l’examinin la resta de ministeris implicats.   

"Hem donat prioritat absoluta a la tramitació perquè creiem que inclou millores importants en la seguretat viària, demandades per municipis i la majoria d’entitats del sector", ha explicat el director general.

La proposta de reducció de la velocitat a 30 km/h (ara és de 50 km/h a tots els carrers) es va posar en marxa després que la majoria de les grans ciutats d’Espanya ho demanessin a la DGT, que també demandaven una regulació genèrica dels patinets col·laborés a posar fi al desordre creat per la ràpida irrupció d'aquest mitjà. Entitats coml’Associació de Ciclistes Professionals (ACP) han apressat també Trànsit perquè intenti aprovar la normativa abans de les eleccions.

Ni voreres ni carreteres

L’esborrany de decret estableix que els patinets elèctrics no podran anar per la vorera ni transitar per "túnels urbans, travessies, autopistes, autovies i carreteres convencionals". Hauran d’estar dissenyats per a velocitats d’entre 6 i 25 km/h i una potència màxima de 2 kw. Amb potències i velocitats més elevades seran considerats ciclomotors i subjectes, per tant, a homologació, llicència i matriculació.

Notícies relacionades

Perquè puguin circular, els patinets hauran de portar un adhesiu amb un color determinat i un codi. El distintiu servirà per acreditar que el model ha sigut certificat per un laboratori oficial i mostrar la categoria a què pertany. La certificació la durà a terme l’empresa fabricant. El decret preveu una moratòria d’un any perquè aquest punt entri en vigor.

També s’estableix que als patinets només pot viatjar una persona, no poden portar seient i hauran d’incorporar algun tipus d’element reflector. Al ser considerats vehicles, els conductors poden ser sotmesos a controls d’alcoholèmia i drogues. No serà necessari contractar assegurança, portar casc o armilla reflectora.